Mmg Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 "Hei, jeg er en jente på 22 år som har fått påvist gluten og fruktose allergi. Etter og ha slitt med magen lenge så er det en befrielse og endelig ha funnet problemet. Men det er ganske begrenset hva jeg kan spise. Jeg trener 5 ganger i uken, og sunn mat er veldig viktig for meg. Hva kan dere annbefale av proteinpulvere og måltidserstattere? Mvh Marita". Til svar fikk jeg dette " Jeg kan anbefale deg vår måltidserstatter Meal-RP som et mellommåltid eller erstattning for et måltid. Av protientilskudd kan jeg anbefale Whey Tech 2-3 ganger daglig inntil måltider som inneholder lite protein og etter trening sammen med karbohydrater" Er det noen som har efraringer med disse produktene? evt. smaker de godt, fungerer de som de skal osv. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 1. Jeg kan anbefale deg vår måltidserstatter Meal-RP som et mellommåltid eller erstattning for et måltid. 2. Av protientilskudd kan jeg anbefale Whey Tech 2-3 ganger daglig inntil måltider som inneholder lite protein og etter trening sammen med karbohydrater" 3. Er det noen som har efraringer med disse produktene? evt. smaker de godt, fungerer de som de skal osv. 1. Du kan også spise annen mat som er billigere, smaker bedre og er bedre ernæringsmessig. 2. Du trenger ikke å spise mye protein til hvert måltid, bare sørg for å få i deg nok over tid. Du trenger ikke å stresse med proteiner etter trening, og i hvert fall ikke karbohydrater med mindre du skal trene samme kroppsdel samme dag. 3. Whey Tech sjokolade og jordbær smaker bra de. Skogsbær, banan og vanilje synes jeg ikke smaker godt. "Spis proteiner til hvert måltid (og helst mellom hvert måltid også) for å unngå muskelsvinn og fettlagring. For vanskelig å spise kjøtt hele tiden? Proteinpulver er kjapt og enkelt, kjøp våre kvalitetsprodukter." Jeg blir gal av kosttilskuddsfolk altså . Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-371990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
burny_ Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Du kan jo enda spise: Alt av kjøtt, poteter, grønsaker, nøtter, diverse glutenfrie alternativer, melkeprodukter ++ Så du er vel ikke så veldig begrensa egentlig Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-371996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmg Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 1. Du kan også spise annen mat som er billigere, smaker bedre og er bedre ernæringsmessig. 2. Du trenger ikke å spise mye protein til hvert måltid, bare sørg for å få i deg nok over tid. Du trenger ikke å stresse med proteiner etter trening, og i hvert fall ikke karbohydrater med mindre du skal trene samme kroppsdel samme dag. 3. Whey Tech sjokolade og jordbær smaker bra de. Skogsbær, banan og vanilje synes jeg ikke smaker godt. "Spis proteiner til hvert måltid (og helst mellom hvert måltid også) for å unngå muskelsvinn og fettlagring. For vanskelig å spise kjøtt hele tiden? Proteinpulver er kjapt og enkelt, kjøp våre kvalitetsprodukter." Jeg blir gal av kosttilskuddsfolk altså . Ja det er litt vanskelig i lengden å spise så mye kjøtt, fisk og fugel. Jeg merker på kroppen at den fungerer bedre. Men ofte er trener jeg før middag og etter trening sliter jeg en del med å få i gang matlysten, så proteinpulver eller sånne barer kan kanskje hjelpe meg med å få i gang spisinga igjen? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-372008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmg Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Du kan jo enda spise: Alt av kjøtt, poteter, grønsaker, nøtter, diverse glutenfrie alternativer, melkeprodukter ++ Så du er vel ikke så veldig begrensa egentlig Ja når du sier det sånn så er det ikke så veldig synd i meg. Men det var et hardt slag i tryne det med fruktsukker når du er med den oppfattningen at sunnet er; frukt og grønnsaker. Og når jeg må holde meg unna løk, paprika, mais, druesukker osv så er det nok så vanskelig. Til og med leverposteien inneholder druesukker. Melkeproduktene må også være naturell, eller uten frukt og bær så maten blir straks litt "kjedelig" om jeg kan si det slik. Men hey, med et så rent og strikt kosthold så kan det jo nesten bare føre til en ting, og det er en smashing kroppsfasong. Så vi her taper jeg litt, men vinningsfølelsen når jeg får kontroll på dette må da bli større en savnet på annen mat. Eller hva tror du? oslove 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-372021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silje K Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Du kan jo enda spise: Alt av kjøtt, poteter, grønsaker, nøtter, diverse glutenfrie alternativer, melkeprodukter ++ Så du er vel ikke så veldig begrensa egentlig Det er ikke helt riktig at hun kan spise alt av grønnsaker. Men det er veldig individuelt hvilke grønnsaker man tåler. Jeg har kominasjonen laktose og fruktose, og synes likevel det går helt fint Mmg: prøv deg frem, er antakelig mye du kan spise selv om du ikke tåler fruktose (gluten er det litt verre med). Men grønne grønnsaker er ofte safe. Jeg tåler alle paprikatypene, men grønn er minst fruktose i. Ellers er det mye frukt som går helt fint (for eksempel banan og appelsin i små mengder), bær osv. Er det fruktosemalabsorpsjon du har? I så fall er det helt ufarlig å prøve deg frem. Verste som kan skje er at du blir litt dårlig, men det går jo over Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-372194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmg Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Det er ikke helt riktig at hun kan spise alt av grønnsaker. Men det er veldig individuelt hvilke grønnsaker man tåler. Jeg har kominasjonen laktose og fruktose, og synes likevel det går helt fint Mmg: prøv deg frem, er antakelig mye du kan spise selv om du ikke tåler fruktose (gluten er det litt verre med). Men grønne grønnsaker er ofte safe. Jeg tåler alle paprikatypene, men grønn er minst fruktose i. Ellers er det mye frukt som går helt fint (for eksempel banan og appelsin i små mengder), bær osv. Er det fruktosemalabsorpsjon du har? I så fall er det helt ufarlig å prøve deg frem. Verste som kan skje er at du blir litt dårlig, men det går jo over . Ja det er nok fruktosemalabsorpsjon jeg har, slik at jeg tåler agurk, salat og brokoli og en del andre ting. Holder på å prøve meg fram, men er kommet fram til at paprika, løk, pære, vannmelon osv er verstingene for meg. Og noen typer bær er værre enn andre. Men det er sant som du sier, man dør jo ikke, man blir bare litt dårlig. På det infoheftet jeg fikk på sykehuset så synes jeg det sto ganske lite grønnsaker, jeg kan ikke tenke meg at de har ramset opp alle. Vet du om noen sider på nett hvor man kan lese om sukkerinnholdet, evt en tabell med mengde fruktose i hver enkel grønnsak? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-373420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarald Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg har selv glutenallergi (Fra fødsel) og en hel halladussens andre mat allergier, Soya, nøtter (Tidligere laktose og egg, heldigvis vokst av til en hvis grad) Bare så lenge du ikke spiser mye av glutenfri kornmat, brød og andre kornprodukter så er glutenallergi en fryd å ha når det kommer til fristelser. Sjeldent du finner en bolle eller-, kake hylle i butikker som er glutenfritt Mmg 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-373745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Fruktosemalabsorbsjon er ikke det samme som å ikke tåle fruktose, det handler om din evne til å ta opp fruktose i tarmen. Fruktose tas opp på to forskjellige måter: Sammen med glukose - Ett glukosemolekyl og ett fruktosemolekyl tas opp sammen. Denne transportveien fungerer bra hos alle.Alene - Fruktosen tas opp alene. Så lenge måltidet inneholder like mye fruktose/glukose, eventuelt mest glukose, så gir det i utgangspunktet ikke noen problemer. Problemet kommer først når det blir mest fruktose i måltidet, og transportvei nr 2 blir mettet. Alle har ulik evne til å ta opp fruktose gjennom denne mekanismen, din er veldig dårlig siden du har malabsorbsjon. Det gjør at fruktosen ikke blir tatt opp og havner i tykktarmen, der den fermenteres og gir symptomer (irritabel tarm-syndromer). De fruktene du nevner er helt normalt at er de verste, siden de inneholder mer fruktose enn glukose. Andre frukter som gjør det samme er eple, mango og kirsebær. Av grønnsaker er det spesielt asparges og sukkererter du bør holde deg unna, og honning vil du sannsynligvis også reagere på. Frukter som banan og drue vil du sannsynligvis tåle mye bedre, siden disse inneholder mer glukose enn fruktose. En annen type karbohydrater du sannsynligvis tåler dårlig er fruktaner, som er lange kjeder av fruktose. Mat som inneholder fruktaner er f.eks. fersken og vannmelon, rosenkål, hvitløk, løk, erter, purre, vårløk, hvete, rug og bygg. Mer informasjon om dette kan du finne i min artikkel om irritabel tarm. Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell Eller på hjemmesiden til Sue Shepherd, som er en av de ledende ekspertene på dette området. Fructose Malabsorption | Shepherd Works Silje K 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-378240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silje K Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Fruktosemalabsorbsjon er ikke det samme som å ikke tåle fruktose, det handler om din evne til å ta opp fruktose i tarmen. Fruktose tas opp på to forskjellige måter: Sammen med glukose - Ett glukosemolekyl og ett fruktosemolekyl tas opp sammen. Denne transportveien fungerer bra hos alle.Alene - Fruktosen tas opp alene. Så lenge måltidet inneholder like mye fruktose/glukose, eventuelt mest glukose, så gir det i utgangspunktet ikke noen problemer. Problemet kommer først når det blir mest fruktose i måltidet, og transportvei nr 2 blir mettet. Alle har ulik evne til å ta opp fruktose gjennom denne mekanismen, din er veldig dårlig siden du har malabsorbsjon. Det gjør at fruktosen ikke blir tatt opp og havner i tykktarmen, der den fermenteres og gir symptomer (irritabel tarm-syndromer). De fruktene du nevner er helt normalt at er de verste, siden de inneholder mer fruktose enn glukose. Andre frukter som gjør det samme er eple, mango og kirsebær. Av grønnsaker er det spesielt asparges og sukkererter du bør holde deg unna, og honning vil du sannsynligvis også reagere på. Frukter som banan og drue vil du sannsynligvis tåle mye bedre, siden disse inneholder mer glukose enn fruktose. En annen type karbohydrater du sannsynligvis tåler dårlig er fruktaner, som er lange kjeder av fruktose. Mat som inneholder fruktaner er f.eks. fersken og vannmelon, rosenkål, hvitløk, løk, erter, purre, vårløk, hvete, rug og bygg. Mer informasjon om dette kan du finne i min artikkel om irritabel tarm. Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell Eller på hjemmesiden til Sue Shepherd, som er en av de ledende ekspertene på dette området. Fructose Malabsorption | Shepherd Works Tusen takk mr Lysne! Her lærte jeg meg også masse nytt, etter å ha hatt fruktosemalabsorpsjon i snart 10 år, vært på x antall ernæringskurs osv. :) MEN druer er virkelig drepen for meg, det kan jeg ikke røre. Litt rosiner går, men i svært små mengder. Hvordan kan det forklares? Banan er jeg helt enig i Jeg er heldigvis ganske tolrerant, må bare passe på å ikke overdrive Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-378581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmg Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 Fruktosemalabsorbsjon er ikke det samme som å ikke tåle fruktose, det handler om din evne til å ta opp fruktose i tarmen. Fruktose tas opp på to forskjellige måter: Sammen med glukose - Ett glukosemolekyl og ett fruktosemolekyl tas opp sammen. Denne transportveien fungerer bra hos alle.Alene - Fruktosen tas opp alene. Så lenge måltidet inneholder like mye fruktose/glukose, eventuelt mest glukose, så gir det i utgangspunktet ikke noen problemer. Problemet kommer først når det blir mest fruktose i måltidet, og transportvei nr 2 blir mettet. Alle har ulik evne til å ta opp fruktose gjennom denne mekanismen, din er veldig dårlig siden du har malabsorbsjon. Det gjør at fruktosen ikke blir tatt opp og havner i tykktarmen, der den fermenteres og gir symptomer (irritabel tarm-syndromer). De fruktene du nevner er helt normalt at er de verste, siden de inneholder mer fruktose enn glukose. Andre frukter som gjør det samme er eple, mango og kirsebær. Av grønnsaker er det spesielt asparges og sukkererter du bør holde deg unna, og honning vil du sannsynligvis også reagere på. Frukter som banan og drue vil du sannsynligvis tåle mye bedre, siden disse inneholder mer glukose enn fruktose. En annen type karbohydrater du sannsynligvis tåler dårlig er fruktaner, som er lange kjeder av fruktose. Mat som inneholder fruktaner er f.eks. fersken og vannmelon, rosenkål, hvitløk, løk, erter, purre, vårløk, hvete, rug og bygg. Mer informasjon om dette kan du finne i min artikkel om irritabel tarm. Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell Eller på hjemmesiden til Sue Shepherd, som er en av de ledende ekspertene på dette området. Fructose Malabsorption | Shepherd Works. Tusen tusen takk for hjelpen. På sykehuset ble det bare foretatt prøver og jeg fikk en liste med de "værste" fruktene og grønnsakene og ulike sukkertyper som jeg burde holde meg unna. Men ingenting om det du sier. Jeg har forespurt legen min om ernærings veiledning, men da må jeg videre til en spesialist så det er lang venting på det. Men dette hjalp veldig. Nok en gang tusen takk:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-380471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 . Tusen tusen takk for hjelpen. På sykehuset ble det bare foretatt prøver og jeg fikk en liste med de "værste" fruktene og grønnsakene og ulike sukkertyper som jeg burde holde meg unna. Men ingenting om det du sier. Jeg har forespurt legen min om ernærings veiledning, men da må jeg videre til en spesialist så det er lang venting på det. Men dette hjalp veldig. Nok en gang tusen takk:) Bare hyggelig Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-380513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Ja det er litt vanskelig i lengden å spise så mye kjøtt, fisk og fugel. Jeg merker på kroppen at den fungerer bedre. Men ofte er trener jeg før middag og etter trening sliter jeg en del med å få i gang matlysten, så proteinpulver eller sånne barer kan kanskje hjelpe meg med å få i gang spisinga igjen? Hvor mye tror du at du trenger, egentlig? Disse næringsmidlene inneholder 20-25% protein. Det skal ikke mer enn 1-2 måltider dagen med kjøtt/fisk/fugl så har du dekket behovet ditt (du spiser jo noe protein ellers også). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-380654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Tusen takk mr Lysne! Her lærte jeg meg også masse nytt, etter å ha hatt fruktosemalabsorpsjon i snart 10 år, vært på x antall ernæringskurs osv. :) MEN druer er virkelig drepen for meg, det kan jeg ikke røre. Litt rosiner går, men i svært små mengder. Hvordan kan det forklares? Banan er jeg helt enig i Jeg er heldigvis ganske tolrerant, må bare passe på å ikke overdrive Det kan være andre ting du reagerer på i druer. Spesielt siden du også reagerer på rosiner. Hva det kan være er jeg ikke sikker på, men det viktigste er at du selv vet hvor mye du tåler og klarer å holde deg under denne grensen Silje K 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-380660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarald Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Det kan være andre ting du reagerer på i druer. Spesielt siden du også reagerer på rosiner. Hva det kan være er jeg ikke sikker på, men det viktigste er at du selv vet hvor mye du tåler og klarer å holde deg under denne grensen Kan være syre innholdet i druene, vet ikke om det er i rosiner men. Blir selv litt oppblåst av for mange druer Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10045-jeg-kontaktet-pf/#findComment-381180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.