Gå til innhold

Cooper-testen


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har cooper-testen på tirsdag i uke 41. Testen går utpå at man skal løpe så mange runder man klarer rundt en fotballbane på 12 min. Jeg vil gjerne gjøre det bra og har derfor løpt 4x4-intervaller en gang ukentlig i i dag ti uker. Har økt med 0.1 km/t i dragene fra gang til gang.. Er dette en ok måte å forberede seg på?

Kondisen min er kraftig redusert etter en liten periode med spiseforestyrrelser. For å bli bra måtte jeg legge løpeskoene på hylla en stund. Når det er sagt så savner jeg de ikke.. 4x4 er pain og jeg tvinger meg gjennom de.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig bedre med 4x4-drag en ingenting..

Men for å bli best mulig på cooper-testen, så må du nesten løpe cooper-testen.

Altså... du blir testet i hvor langt du greier å forflytte deg på 12 min... For å bli best mulig på det, så må du nesten løpe i 12 min.

Mener å huske at 6-ern, for gutta, er 3200m.

Hvilket for alle praktiske formål betyr at det er 3000metersløping du bør øve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig bedre med 4x4-drag en ingenting..

Men for å bli best mulig på cooper-testen, så må du nesten løpe cooper-testen.

Altså... du blir testet i hvor langt du greier å forflytte deg på 12 min... For å bli best mulig på det, så må du nesten løpe i 12 min.

Mener å huske at 6-ern, for gutta, er 3200m.

Hvilket for alle praktiske formål betyr at det er 3000metersløping du bør øve på.

Får øve litt på dette i ferien da. Orker ikke regne, så du kan kanskje gjøre det for meg? :) Hvor mye speed må man ha hvis man skal ha jevn fart i 12 min og klare 3000 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15km/t, faktisk :)

Men det å løpe på mølla kommer ikke til å være voldsomt spesifikt.

Ta heller og løp så langt du kan på 12 min, utendørs.

Siden det bare er rundt 1-2 uker til, så er det begrenset hvor mye grunnform du kan skaffe, så da blir det å spesialisere seg for å kunne yte maks den ene gangen...

Thess kan sikkert gi mye god info om dette, men jeg mener uansett at for at du skal kunne prestere bra på testen, så må du løpe testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, det er vel 5-ern for gutta. Tror og mener at 6-er for jenter er omtrent 2800 meter..

Poenget er likevel at for å prestere best mulig på den ene tingen, så må du løpe den aktuelle strekningen.

Dersom du ikke er vant med å løpe 12 min, så kommer du fort til å oppleve stor fremgang.

Se på det som noobgainz, bare i løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort ting riktig Felicie. Både ved at du startet i "god" tid med forberedelsene, og ved at du har hatt en progresjon på øktene dine. Om du skulle trent på å løpe 3000m hver uke i 10-12 uker så hadde det ikke vært så fruktbart. Både fordi det hadde blitt en makstest hver uke, som gir relativt stor belastning når man tenker på alt det andre du også har i livet og med de andre treningsøktene dine. I tillegg så ville du hatt færre minutter i høy sone, kontra sånn du kjører det på intervaller med pause i mellom. Så du hadde endt opp med mindre effektiv treningstid totalt.

Klart om man har en til to uker på seg, så vil det å trene direkte på det man skal løpe kunne gi en liten ide om hvordan man faktisk skal disponere kreftene, og dermed gi en bedre tid, som Raptorial var inne på. Men dette er ikke helt tilfellet når du faktisk har hatt tilnærmet tre mnd på å forberede deg. Som nybegynner rekker du en god del på det feltet da. Hadde du hatt flere løpeøkter, ville du helt klart hatt enda større fremgang. Men dette er jo ikke noe du har villet prioritere så tungt, av hensyn til mange ting.

Med 4x4 har du økt kapasiteten din disse ukene, første økten du hadde sa du at var tung (for 10 uker siden), nå løper du hele 1km/t fortere på alle dragene uten at det føles noe tyngre. Jeg vil tippe det føles lettere, i alle fall fysisk. Det du har gjort disse ti ukene er å øke løpskapasiteten gjennom økt VO2max (som er den enkeltfaktorer med størst betydning om man skal skille ting fra hverandre), men du har også antagelig blitt bedre løpeteknisk.

Det du kan gjøre i neste uke, som er siste uken før test, er å faktisk gjennomføre de 12min på bane, akkurat sånn som på testen. Ofte løper man mye bedre på gang nr 2 (som jo da blir selve testen) rett og slett fordi man vet hvordan disponere kreftene best (f.eks. ved at man tåler et større tempo fra start). Varm opp og gjør alt identisk med sånn som du skal ha det på testdagen.

Du har gjort en bra jobb, Felice. Og du har gjort ting riktig utifra de forutsetningene du la til grunn. Nå gjelder det bare å være mentalt klar for å ha det jævlig vondt i en god del minutter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoa... Jeg tok faktisk og missa hele den greia... Så ikke at du hadde løpt i 10 uker :p

Så bare at du skulle løpe i uke 41. Min feil, sorry sorry.

Jeg tok utgangspunkt i at du skulle løpe snart, og hadde kort tid på å forberede deg.

Om det hadde vært tilfellet, så hadde helt klart de tingene du kom med vært på sin plass (y) (regnet forsåvidt med at du ikke fikk med deg de 10 ukene utifra svaret ditt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to :)Raptorial og Thess. Da gjør jeg som Thess sa og prøver å løpe så fort jeg greier i 12 min neste uke. Nå er det ikke sånn at 4x4-øktene har blitt noe mer behagelig fra gang til gang. De er like jævlige hver fredag, men jeg har ihvertfall klart å følge opp en jevn progresjon (y) Etter cooper'n blir det en lang pause fra denne typen intervaller. Jeg er virkelig ikke et "løpe-på-mølla"-menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en fornuftig plan Felicie. Du vil i tillegg ha større utbytte av å løpe neste økt ute, siden det er det du testes på.

Å ta en pause fra løpingen er nok lurt i ditt tilfelle. Det er ikke alle som blir frelst av løping (det er vel egentlig ganske få..). Bruk tiden din på det du synes er gøy (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en fornuftig plan Felicie. Du vil i tillegg ha større utbytte av å løpe neste økt ute, siden det er det du testes på.

Å ta en pause fra løpingen er nok lurt i ditt tilfelle. Det er ikke alle som blir frelst av løping (det er vel egentlig ganske få..). Bruk tiden din på det du synes er gøy (y)

Du er bra (og klok). Takk for fine svar :) Jeg skal PRØVE å få løpt ute, men det er så innmari kaldt og lite fristende så det KAN tenkes at jeg tyr til mølla. Den gjeldene karakteren får jeg uansett til våren, men er jo greit å gjøre det bra nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Enkelt å regne fart på cooperen. 1 runde på 12 min = 2 km/t. 5 runder = 10km/t. I form løper jeg 8 runder på snaut 12 min = 16 km/t.

Går du i normalt tempo (6 km/t) klarer du 3 runder.

Men du har vel allerede løpt? Hvordan gikk det?

Jeg løp faktisk 9 og en halv runde. Høres innmari fort ut ift. det du netopp forklarte meg ift. antall runder og hastighet.. Nå skal det sies at jeg kutta hjørnene en del og at banen nok er litt under godkjent størrelse for 11'er-bane, men alikevel.. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...