Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, 16 år og trent i 5 månder.. :) og lurer på jeg bør bulke? har fett prosent rundt 12-13.. målet er å få mer muskler og se ganske bra ut til neste sommer, altså 1 år. Vist jeg skal bulke hvor lenge skal det vare?

Her er bilde av meg nå.. (vet det ikke er mye å skryte av) plis svar om dere syns jeg bør bulke eller ikke? :)) ?ui=2&ik=cebb4600b4&view=att&th=13fb8bfbd5a5aa61&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8ANfH5_RxRvfQn9ezk9jtA&sadet=1373194337818&sads=b9cCSDJ5aB0EFK4-YfZ0llCMrdM&sadssc=1

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22661-bulke-eller-ikke-se-bilde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan heller ikke se bilde. Men man bør hvertfall ha minst 400kg sammenlagt i de tre store før man cutter spør du meg. Ellers ser man bare latterlig tynn ut.

Og målet er beach body neste sommer, så bulker du med et moderat overskudd frem til mars-april, før du legger deg i underskudd mot sommern og sharper formen.

Kan heller ikke se bilde. Men man bør hvertfall ha minst 400kg sammenlagt i de tre store før man cutter spør du meg. Ellers ser man bare latterlig tynn ut.

Og målet er beach body neste sommer, så bulker du med et moderat overskudd frem til mars-april, før du legger deg i underskudd mot sommern og sharper formen.

Nå er det ikke alle som trener for styrke, da...Og synes det er en rar måte å tenke på.

Hadde det vært meg hadde jeg forsøkt å komme ned i 10% først og så hatt en moderat "clean bulk" fremover. Partisjonering har vist seg mer effektivt ved lavere fettprosent, blant annet på grunn av økt insulinsensitivitet.

Hadde det vært meg hadde jeg forsøkt å komme ned i 10% først og så hatt en moderat "clean bulk" fremover. Partisjonering har vist seg mer effektivt ved lavere fettprosent, blant annet på grunn av økt insulinsensitivitet.

Lyle spesifiserte vel i artikkelen sin at dette bare er noe han mener han har sett anekdotisk bevis for. Kanskje man lettere ser forandringer i muskelvolum på lav fettprosent, men hvis man har mer fett på kroppen så har man også mer energi som kan frigis til blant annet muskelbygging.

Annonse

Lyle spesifiserte vel i artikkelen sin at dette bare er noe han mener han har sett anekdotisk bevis for. Kanskje man lettere ser forandringer i muskelvolum på lav fettprosent, men hvis man har mer fett på kroppen så har man også mer energi som kan frigis til blant annet muskelbygging.

Ja, jeg vet. Men det er flere andre som også sier at det er anektdotiske bevis men at empiri og logikk tilsier at det er tilfellet. Man har vist at insulinfølsomhet er bedre ved lavere fettprosenter (men ikke alt for lave - under 8% er det vanlig å få feil i hormonproduksjonen), og partisjonering er mer positiv med god insulinfølsomhet siden man sikrer mer opptak i musklene og lavere i fettvev. Selv prøver jeg å holde meg mellom 10 og 14 for å bygge. For styrke skal jeg ikke ha noen formening, men hvorfor bevege seg alt for langt unna strandkroppen om man ikke må? :)

Gjest Slettet

Hei! Ser at du har skrevet dette:

Hei, er en gutt på 16 år. 174 cm høy og veier rundt 63 kg.. trent styrke i 5 månder og ser fin fremgang, men vill ned ca 3%i fettprosent.. og lurer på det er mulig samtidig som jeg kan bygge muskler? .. har et ganske bra kosthold (tar protein tilskudd etter treningeritillegg).

På en høyde med 174cm og 63cm. Kan jeg garantere at du bør "bulke" eller "leangaine" Du bør ihvertfall ligge over vedlikehold :) Få litt muskler på kroppen og benytte det at du trener så tidlig :)

Spis 200-300kcal over vedlikehold så får du muskler og tren hardt! Gi det et par år og du veier kanskje 75kg på dine 174 med veldig lav fett% osv og vil ha sykeste strandformen :)

• 1 år senere...

Annonse

Som Nitram sier, leangain is the way to go :)

Min oppfatning er at det der er helt avhengig av hva målet med treningen er. Hvis målet først og fremst er å bygge muskler og være slank (abzzzz) uten å akseptere særlig oppgang i fettprosent så virker leangain som en fin måte å oppnå målet på.

Hvis målet er å bli sterk som faen så virker det som å spise i godt overskudd og akseptere at fettprosenten går opp gir langt høyere styrkeøkninger på kortere tid enn med opplegg á la leangain. Da blir det mer bulk => cut => bulk => cut sykluser sammenlignet med leangain.

I tillegg er det flere variabler som alder, kroppssammensetning osv. som spiller inn. En utrent person med lav BMI og en utrent person med høy BMI har vidt forskjellig utgangspunkt, og vil derfor måtte planlegge deretter. Jeg ser Børge Fagerli anbefale å slanke seg ned til fettprosent under 10% før fokus skifter til muskelvekst/styrke, rett og slett fordi kroppen da er mer klar for å legge på seg muskler enn ved høyere fettprosent der det blir mer fett på kjøpet. Rip ville vært veldig uenig i dette, og vil anbefale SS for rekomposisjon og styrkegains samtidig som fettprosent går ned. To vidt ulike framgangsmåter, så da er det opp til den enkelte å velge hva som passer best.

Siden jeg ikke har noe forskning å bidra med, så kan jeg heller komme med mitt personlige bidrag (som kanskje kan være relevant for mennesker med ectomorph kroppstype i 30 årene):

Da jeg trente SS høsten 2013 drakk jeg mye H-melk og økte endel kg i kroppsvekt ihht planen, men hadde ikke spesielt bra fremgang på styrken. Magemålet økte også endel og jeg hadde nok en fettprosent på 21-22%, noe som resulterte i en deff våren/sommeren 2014.

Nå i høst har jeg trent GSLP i en drøy måned og har hentet tilbake det meste av gammel styrke før deffen. Fettprosenten nå ligger sannsynligvis på 15-16%, og jeg har i denne perioden økt kroppsvekten med 2 kg, mens magemålet er redusert med 4 cm.

Nå er det ikke dette bevis på at det er bedre å gaine med lavere fettprosent, for det er andre variabler også som at jeg både under og etter deffen har fulgt en variant av biorytmedietten, samt at jeg har mindre stress og bedre søvn i hverdagen. Dessuten responderer jeg kanskje bedre på høyrep sett på GSLP, imotsetning til kun 3x5 på SS.

Allikevel kan det være en pekepinn på en bedre insulinfølsomhet ved lavere fettprosent, men tilhørende bedre gaining av muskelmasse vs fett. Eventuelt er det summen av flere gode endringer, som gir bedre resultater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...