Gå til innhold

Nybegynner, tid og lyst til mer enn Starting Strength. What do do?


Big Kettle

Anbefalte innlegg

Ser det er hovedsakelig 3 sett med 5 repitisjoner med starting strength. Selv kjører jeg 5x5 markløft, knebøy og militærpress.

Fordeler/ulemper mellom 3 og 5 sett?

Jeg ser ikke helt poenget med 5 sett på samme vekt hvis 3 sett er nok til å føre til styrkeøkninger. Kanskje noen har bedre økning av 5 sett, men jeg tror ikke det.

Trolig kan man trene med tyngre vekter hvis man tar 3 sett enn hvis man tar 5 sett. Tyngre vekter gjør at man blir sterkere.

Det er mitt syn i alle fall.

Det er ikke fast økning på 2,5 kg som du nevner nødvendigvis. Det kan fint tas ned til 2kg eller 1,5 kg, hovedpoenget er jo lineær progresjon. Men jeg er i hovedsak enig med deg at han sannsynligvis klarer å kjøre programmet i noen måneder siden han har 80x5 allerede. Med mindre han er villig til å veie 110-120 kg rundt juletider, da tror jeg det kan gå.

Jeg tror ikke vi er veldig uenige:)

Hvis man ikke vil legge opp til samme aggressive vektøkning som Rippetoe foreskriver, så er det trolig best å legge seg på en lineær progresjon som ikke øker fullt 2,5 kg hver økt. Men ettersom de fleste norske treningssentre ikke har mindre vektskiver enn 1,25 kg, så blir det ofte 2,5 kg i økning hver økt som blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Ikke hør på meg: Jeg er ikke ekspert)

Men: I Starting Strength-boka frarådes det å kjøre så mye mer enn 1x5 markløft.

Det er hovedsakelig pga. Høyt volum på bøyen tidligere på treningen i SS. Men jeg har erfart selv at 5x5 med mark kanskje er i ovekant uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 er nok for en nybegynner, 5 fører til lengre restitusjonstid. En viderekommen trenger kanskje 5 for å bli sterkere, men må da ta hendun til den ekstra redtitusjonstiden. Mitt program bruker 5x5 på mandager med en lett dag på onsdag. Alternativet er en splitt.

Det er kanskje derfor jeg blir så sykt støl i beina da.. ;)

Variasjon er kanskje en nøkkel her og markløft kanskje bare 1 gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ikke hør på meg: Jeg er ikke ekspert)

Men: I Starting Strength-boka frarådes det å kjøre så mye mer enn 1x5 markløft.

1 sett med 5 repitisjoner? Det hørtes lite ut, men det kommer vel kanskje ann på om en trener markløft 1, 2 eller 3 ganger i uka. En 3x5 markløft en gang i uka blir kanskje det samme som å kjøre 1x5 markløft 3 ganger i uka.

Jeg har i alle fall lest et sted at markløft ikke bør trenes like ofte/mye som andre baseøvelser, men jeg er nybegynner i likhet med deg, så ikke hør for mye på meg heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg først har tiltrukket meg hjelpsomme mennesker - et spørsmål til :)

Takhøyden der jeg trener tillater ikke stående skulderpress. Mister jeg mye hvis jeg setter rumpa på en benk og løfter derifra?

Ja. Press er den beste mageøvelsen fordi du må balansere vekten over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 sett med 5 repitisjoner? Det hørtes lite ut, men det kommer vel kanskje ann på om en trener markløft 1, 2 eller 3 ganger i uka. En 3x5 markløft en gang i uka blir kanskje det samme som å kjøre 1x5 markløft 3 ganger i uka.

Sjekk uansett denne artikkelen: Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

(Boka kan også plukkes opp på amazon relativt rimelig - tilogmed i Kindle-versjon for instant gratification)

Men etter FBs egen guide, så er det 1x5 på A-dagen, så det blir 2g/uke på ABA-uker, og 1g/uke på BAB-uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon er absolutt ikke nøkkel. Økning av vekt konsistent måte er nøkkelen.

Enig i det du sier. Problemet er å ha en vedvarende konsistent økning av vekter før en stagnerer. Jeg begynte nettopp på et 5x5 treningsopplegg for militærpress, knebøy og markløft etter at jeg stagnerte etter samme trening i jan-mar. Tok av 10 kg på alle øvelsene for nettopp å kunne legge på 2,5 kg pr trening og forhåpentligvis komme forbi forrige punkt jeg stangnerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier. Problemet er å ha en vedvarende konsisten økning av vekter før en stagnerer. Jeg begynte nettopp på et 5x5 treningsopplegg for militærpress, knebøy og markløft etter at jeg stagnerte etter samme trening i jan-mar. Tok av 10 kg på alle øvelsene for nettopp å kunne legge på 2,5 kg pr trening og forhåpentligvis komme forbi forrige punkt jeg stangnerte på.

Hvor mye løfter du og hva er kroppsvekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk uansett denne artikkelen: Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

(Boka kan også plukkes opp på amazon relativt rimelig - tilogmed i Kindle-versjon for instant gratification)

Men etter FBs egen guide, så er det 1x5 på A-dagen, så det blir 2g/uke på ABA-uker, og 1g/uke på BAB-uker.

Det skal jeg :). Jeg kjører et fryktelig enkelt opplegg nå, men det har gitt resultater. Om jeg reduserer settene så vil jeg jo få mer tid til pullups, pushups etc, så totalt treningseffekt kan jo sannsynligvis bli større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye løfter du og hva er kroppsvekten?

33 år, 196 cm, 86 kg

1RM Knebøy: 85 kg (kan trene med 5x5 65 kg)

1RM Markløft: 120 kg (kan trene med 5x5 95 kg)

1RM Militærpress: 50 kg (kan trene med 5x5 40 kg)

Har spist godt og gått opp 5 kg siden nyttår (var på grensen til sykelig tynn med pondus, etter at vekten raste da treningsmengden økte uten at jeg spiste mer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 år, 196 cm, 86 kg

1RM Knebøy: 85 kg (kan trene med 5x5 65 kg)

1RM Markløft: 120 kg (kan trene med 5x5 95 kg)

1RM Militærpress: 50 kg (kan trene med 5x5 40 kg)

Har spist godt og gått opp 5 kg siden nyttår (var på grensen til sykelig tynn med pondus, etter at vekten raste da treningsmengden økte uten at jeg spiste mer..)

Det høres ut som om du og hadde hatt godt av en stund med SS og GOMAD. Hvis du stagnerer på den vekten i markløft så gjør du noe feil.

Jeg vil tro at det skal være mulig å få knebøyen over 120 på noen måneder med SS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du og hadde hatt godt av en stund med SS og GOMAD. Hvis du stagnerer på den vekten i markløft så gjør du noe feil.

Jeg vil tro at det skal være mulig å få knebøyen over 120 på noen måneder med SS.

4 liter melk om dagen? Blir kvalm av tanken bare :p. Men kan sikkert klare å få i meg 1 liter. Snakker vi H melk?

Merka først og fremst stangnering på press, men det begynte å bli tungt med markløft og knebøy også. Økte 20 kg på bøy og mark på 2 mnd, så effekten var der helt klart. Satser på 20 kg økning et par måneder, men 35 kg økning på bøy på få måneder.. er ikke det litt optimistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker helmelk. 20 kg økning er ikke så voldsomt for en nybegynner, jeg øker nesten like mye som det selv om jeg for øyeblikket har 1rm i bøy på ca 196 og 234 i mark.

Det er ingen som har sagt at der er lett å bli stor og sterk. Jeg kan skrive under på at de to siste literne ikke alltid var like gode for meg heller. Det tar litt tid å venne seg til det inntaket, men det blir lettere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 liter melk om dagen? Blir kvalm av tanken bare :p. Men kan sikkert klare å få i meg 1 liter. Snakker vi H melk?

Merka først og fremst stangnering på press, men det begynte å bli tungt med markløft og knebøy også. Økte 20 kg på bøy og mark på 2 mnd, så effekten var der helt klart. Satser på 20 kg økning et par måneder, men 35 kg økning på bøy på få måneder.. er ikke det litt optimistisk?

H-melk er awesome<3 eller du kan prøve SuperMelk, to deler Hmelk og en del Fløte. Da trenger du ihvertfall ikke like store mengder, selv om det blir ganske mettende.

Selv har jeg klart syv liter på en dag, men det var uten annen mat og under spesielle omstendigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker helmelk. 20 kg økning er ikke så voldsomt for en nybegynner, jeg øker nesten like mye som det selv om jeg for øyeblikket har 1rm i bøy på ca 196 og 234 i mark.

Det er ingen som har sagt at der er lett å bli stor og sterk. Jeg kan skrive under på at de to siste literne ikke alltid var like gode for meg heller. Det tar litt tid å venne seg til det inntaket, men det blir lettere etter hvert.

Ok. Tar til meg tipsene. Bra løft du har :)

Er ikke spesielt glad i benk og tar heller pushups. Det er vel det samme om en bytter ut benk med tyngre pushups varianter (evt. med vektskiver på ryggen)?

Pendlay roing kan jeg nok med fordel ta med i programmet og det vil nok hjelpe meg med pullups styrke også.

Kan jeg ta andre øvelser hvis jeg orker etter programmet for dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert god takhøyde i resepsjonen der du trener.

Jeg trener hjemme :-) Takhøyde på 2m40. Mulig jeg kan få til noe ghetto-greier i trappeoppgangen.

33 år, 196 cm, 86 kg

1RM Knebøy: 85 kg (kan trene med 5x5 65 kg)

1RM Markløft: 120 kg (kan trene med 5x5 95 kg)

1RM Militærpress: 50 kg (kan trene med 5x5 40 kg)

Har spist godt og gått opp 5 kg siden nyttår (var på grensen til sykelig tynn med pondus, etter at vekten raste da treningsmengden økte uten at jeg spiste mer..)

Zigma, vi har nesten samme utgangspunkt!

Jeg er: 33 år, 194cm, 89kg.

teoretisk 1RM knebøy: ~90kg

teoretisk 1RM markløft: ~95kg

teoretisk 1RM benkpress: ~65kg

Har også den tynn-kropp-med-pondus kroppsfasongen.

Challenge: Førstemann til 300 samlet på de tre baseøvelsene?

Accepted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...