Gå til innhold

Kvalm av å spise etter trening. Tips?


Anbefalte innlegg

Min første tråd og greier og så ble den jaggu meg en "negativ" en sådan..:huh:

Jeg sliter med å få i meg mat etter trening (liker best å vente med f.eks middagen til etter jeg har trent), men når jeg skal spise får jeg bare i meg halvparten fordi jeg blir så utrolig kvalm. Det er faktisk veldig irriterende, for da føler jeg ikke at jeg får i meg nok mat ift hvor mye jeg trener. Løper 4 dager i uka a`la 1 til 1,5 timer og tar litt styrke innimellom (skal bli flinkere til deet..). Maten jeg spiser i etterkant av trening består av kjøtt (kylling/biff) og grønnsaker,cottage cheese/lettrømme, potet..ja variert, en vanlig (sunn vil jeg kalle det) middag. Har bestemt meg for å starte med proteinshake for å se om det kan hjelpe bedre rett etter trening (metter det egentlig??), for jeg blir jo sulten som en ULV når sant skal sies.

Er det flere i "samme båt" eller andre som har noen tips til hva som kan hjelpe på?

Burde jeg spise mere karbohydrater etter trening? Jeg er tynn som ei flis, så vil helst ikke gå ned i vekt liksom (men vekta er stabil den, det bare ser ut som jeg blir tynnere når ting strammer seg på plass :p). Ja.. help anyone? Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis mer før trening da heller? Det gjør ingenting å utsette måltidet etter trening heller, det er ikke noe å stresse med.

Jada, proteinshaker metter de.

Du må ikke har karbohydrater etter trening. Bare sørg for å få i deg nok mat iløpet av dagen.

Jaa, joo kan jo spise mer før trening også, men da må jeg utsette treninga til seint på kvelden :p Prøvde å spise en time før joggeturen idag og det resulterte i sting fra hælve...e. Av erfaring må det gå minst 2 timer fra jeg spiser og til jeg "er klar" for å løpe. Jeg tenker mye på å få i meg nok mat ila dagen, men i en halvstressa jobb går det litt på halv tolv enkelte dager (matpakke er vel tingen, selv om jeg ikke er spes glad i dvassne brødskiver o.l).

Evt burde jeg kanskje fått i meg små porsjoner med mye energi hvis jeg ikke får tid til å spise jevnlig. Blir liksom litt ensidig i matveien på jobb også (2 knekkebrød og masse frukt er kanskje ikke det mest energigivende..).

Men, burde man ikke strengt tatt spise rett etter trening for å få det beste opptaket?

Gud, så mange spm det ble nå. Kunne godt tenkt meg å høre fra andre som lager matpakker (hva er lurt/sunt/mettende/lett å lage/lett å ha med i veska osv). Prøver meg på shake etter trening og ser om det hjelper iallefall! :) Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men hvis det bare er tull.. Hvorfor reklameres det over alt for "før trening drikk" og "etter trening drikk"? Mener du at det ikke spiller noen rolle når man får i seg f.eks protein/karbs? Jeg leste jo den artikkelen, men..

I mitt hode blir det logisk å fylle på med en gang etter trening, da lagrene blir tømt (slik at det ikke tærer på "ett-eller-annet-som-ikke-bør-tæres-på") :eek: Har ikke akkurat gjort hjemmeleksa mi når det gjelder ernæring heller, men jeg ser jo stadig vekk disse muskelfolka som hiver innpå shake og bar og det som er etter trening. Er de bare sultne da? :p Trodde liksom det var på død og liv å få i seg noe fortest mulig.. For min egen del passer det helt perfekt å bare drikke masse vann etter trening (hadde det ikke vært for den ulvehungeren da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men hvis det bare er tull.. Hvorfor reklameres det over alt for "før trening drikk" og "etter trening drikk"? Mener du at det ikke spiller noen rolle når man får i seg f.eks protein/karbs? Jeg leste jo den artikkelen, men..

I mitt hode blir det logisk å fylle på med en gang etter trening, da lagrene blir tømt (slik at det ikke tærer på "ett-eller-annet-som-ikke-bør-tæres-på") :eek: Har ikke akkurat gjort hjemmeleksa mi når det gjelder ernæring heller, men jeg ser jo stadig vekk disse muskelfolka som hiver innpå shake og bar og det som er etter trening. Er de bare sultne da? :p Trodde liksom det var på død og liv å få i seg noe fortest mulig.. For min egen del passer det helt perfekt å bare drikke masse vann etter trening (hadde det ikke vært for den ulvehungeren da).

Fordi de vil tjene penger. Du kan ta en titt på denne også:

http://www.youtube.com/watch?v=fqSNOKL5ZkA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de vil tjene penger. Du kan ta en titt på denne også:

http://www.youtube.com/watch?v=fqSNOKL5ZkA

Hvem er han og hvorfor har han rett?

Må innrømme at skuldrene senket seg om mulig 1000 hakk da. Her går jeg og er livredd for å miste de stakkars musklene jeg har :p Men ja, håper det er noe i det han sier, for skal innrømme at jeg ofte venter med proteinmåltidet til etter trening. Nå skal jeg ikke bli noen muskelkvinne, men man tar jo gjerne de råd man får (eller ser).

Da skal jeg iallefall ikke være redd for å spise mye tidlig på dagen lenger (ikke at det har vært noe problem akkurat). Men, puh! Det vil jo løse problemet mitt med å ikke klare å spise etter trening! :thumbsup: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er han og hvorfor har han rett?

Må innrømme at skuldrene senket seg om mulig 1000 hakk da. Her går jeg og er livredd for å miste de stakkars musklene jeg har :p Men ja, håper det er noe i det han sier, for skal innrømme at jeg ofte venter med proteinmåltidet til etter trening. Nå skal jeg ikke bli noen muskelkvinne, men man tar jo gjerne de råd man får (eller ser).

Da skal jeg iallefall ikke være redd for å spise mye tidlig på dagen lenger (ikke at det har vært noe problem akkurat). Men, puh! Det vil jo løse problemet mitt med å ikke klare å spise etter trening! :thumbsup: Takk!

Han har blant annet rett fordi...

Kroppen er smartere enn deg og kompenserer med økt anabolsk respons i etterkant hvis du ikke har spist før trening:

Increased p70s6k phosphorylation during intake of a protein-carbohydrate drink following... - Abstract - UK PubMed Central

Du trenger ikke å tenke på glykogenlagrene:

Muscle metabolism during in... [Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1986] - PubMed - NCBI

Glycogen and triglyceride u... [Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1990] - PubMed - NCBI

Og les sitatet fra Aragon on måltidstiming i videobeskrivelsen. Det tar lang tid å fordøye et stort måltid, så du er fortsatt "anabol" etter trening hvis du har spist før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har blant annet rett fordi...

Kroppen er smartere enn deg og kompenserer med økt anabolsk respons i etterkant hvis du ikke har spist før trening:

Increased p70s6k phosphorylation during intake of a protein-carbohydrate drink following... - Abstract - UK PubMed Central

Du trenger ikke å tenke på glykogenlagrene:

Muscle metabolism during in... [Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1986] - PubMed - NCBI

Glycogen and triglyceride u... [Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1990] - PubMed - NCBI

Og les sitatet fra Aragon on måltidstiming i videobeskrivelsen. Det tar lang tid å fordøye et stort måltid, så du er fortsatt "anabol" etter trening hvis du har spist før trening.

Jøss, dette har du virkelig satt deg inn i! :) Og ja, er det noe jeg VET så er det at kroppen er smartere enn hjernen min (ikke le :p). Av erfaring så ordner den opp på sitt vis. Veldig nyttig og læringsrik informasjon, igjen supertakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en periode hvor jeg ble kvalm av middagen etter en tung treningsøkt. Men har funnet løfningen for min del, som bare er å spise en frukt i garderoben etter trening, for så å lage middag når jeg kommer hjem. Vet ikke hvordan, men det funket for meg :p

Hørtes fornuftig ut det da. Greit å få i seg bitte litt når man som regel blir veldig sulten etter trening. Vet ikke om du har fått med deg resten av tråden, men heretter skal jeg iallefall aldri mer stresse med å lage "muskelmiddag" etter trening. Fysj! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli kvalm av måltidet etter trening om jeg har spist ALT for lite før trening og presser meg selv for hardt.

Ellers er bare måltidet etter trening helt <3

Kan være noe der ja. Jeg prøver å ikke spise så alt for mye før trening, da det resulterer i sting. Men kunne helt sikkert ha spist mer enn jeg pleier. Mange gode råd og tips jeg fikk da. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

optimum_nutrition_100_whey.jpg

Om jeg glemmer så hender det at jeg kjøper en yt etter trening sjoko, eller en litago (yes sjokkomelk etter trening er OK)

YT sjoko er NYT etter trening! (men litt i dyreste laget hvis man trener mye). Mange som dømmer WHEY-proteinet nedenom og hjem, men det finnes vel mange forskjellige typer av merket. Jeg skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YT sjoko er NYT etter trening! (men litt i dyreste laget hvis man trener mye). Mange som dømmer WHEY-proteinet nedenom og hjem, men det finnes vel mange forskjellige typer av merket. Jeg skal prøve :)

Om penger er et problem.. Da skal du heller ikke sløse bort penger på dyrere protein.

Whey funker veldig bra før eller etter trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...