Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva har dere best erfaring med, perioder med høyt/lavt inntak av mat, eller ta det rolig og gradvis? Føler liksom det blir lite resultater dersom en skal gjøre alt så sakte - en føler liksom ikke at man vokser og ser noen forskjell. Samtidig er det jo en fordel da man får mindre fettlagring.

Hvor mye anbefales å ligge i overskudd/underskudd?

Dersom man skal opp i vekt - er det fremdeles lurt å spise mindre på hviledager og mer på treningsdager?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9757-leangaining-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil påstå at det er like greit å gjøre det gradvis over tid, og slippe den ekstra fettlagringen og opp-/nedgang i vekt stadig vekk. Dessuten- det du referer til med å se stor forskjell på kort tid/vokse mye, er jo ofte nettopp veldig mye fett, så når du da deffer ned igjen har du egentlig ikke oppnådd så mye mer ren masse enn du like så godt kunne gjort på andre måter :) En mulighet er absolutt å ligge i et lite overskudd på treningsdager, og et lite underskudd på fridager. Dette har fungert veldig godt for meg. Alternativt kan du ligge ca på vedlikehold hver dag.

Nok sant det du sier.. men ligger man ca. vedlikehold vil man jo bare vedlikeholde :)

Når det gjelder bodybuildere så er det jo en grunn til at de kjører bulk/cutting faser - det er det som viser seg å fungere. Om det fungerer for hvermansen, er jeg mer usikker på.

Å si at man på vedlikehold bare vil vedlikeholde, er det samme som å si at ved å spise i overskudd vil du "spise på deg muskler" - alle er enige om at det kreves mer enn som så.

Det er ene og alene proteininntaket sammen med treningsbelastningen som bestemmer om du øker i muskelmasse og styrke, eller ikke. Kaloriinntaket er litt underordnet, så lenge du ikke ligger i et merkbart underskudd.

Når du ligger på vedlikehold med et passende proteininntak og trener, vil kroppen bygge muskler, og du vil gjerne også forbrenne litt kroppsfett fordi kroppen bruker opplagret næring som energi siden du ikke spiser så mye at den slipper dette. Dette vil samlet gi deg en forbedret fysikk med større muskelmasse og mindre fettmasse :) Dette fungerer like fint som å bulke/deffe, men litt avhengig av hvor god form du er i fra før, hvordan du trener, hva du spiser, hva som er målet ditt osv, kan det ta lengre eller like lang tid.

Dersom du vil opp i vekt, bli større og sterkere, kan du godt ha et kontrollert overskudd på 500-1000 kcal daglig over 4-6 uker, alt ettersom hvor mye du trener. Du vil sannsynligvis gå opp et par kg, men også bli sterkere. Når det kommer til underskudd, og det å prøve å gå ned i vekt, samt beholde muskelstyrken, er det bl.a mulig dersom du har en dugelig fett% og dermed energireserver å ta av. Jeg er usikker på hvilket underskudd du bør ligge på i en slik situasjon, men jeg vil tro at 400-700 kcal daglig i underskudd vil gi en gradvis vektnedgang uten å gjøre deg svak.

Dette kommer, som Mette over påpeker, også an på hvordan du trener under perioder med positiv og negativ energibalanse.

Det er ene og alene proteininntaket sammen med treningsbelastningen som bestemmer om du øker i muskelmasse og styrke, eller ikke.

Det tviler jeg på at alle er helt enige om. Det er rimelig mange som trener fornuftig uten at kroppskomposisjonen forbedres særlig, samtidig som kroppsvekta holdes noenlunde konstant. Til tross for tilstrekkelig høyt proteinntak.

• 2 uker senere...

Annonse

Om du ønsker å bli stor relativt kjapt og ikke bryr deg noe særlig om ekstra fett så er det bare å gafle i seg mye kalorier og løfte tungt så vil styrken og vekten gå greit oppover. En bakdel med dette er at når man ser at fettet kanskje blir litt for mye enn det man hadde håpet på så har man plutselig lyst å deffe eller i det minste kutte littegrann ned på kalorier.

Som du sier, det kan virke litt traust og kjedelig å ta det på den "rolige" måten med høyt/lavt, men å bygge muskler og kropp er ikke en sprint, men et maraton som de sier.

Jeg selv er stor fan av Leangains siden det passer utmerket til den måten jeg liker å spise på. Eneste er å gjøre er å prøve det en god stund og se hvordan man liker det.

Det er moro å se vekten bevege seg kjapt oppover, men ikke alltid så moro når buksene blir litt for snygge rundt livet.

Selfølgelig må man regne med litt ekstra når man driver og eter og bygger, men det er ikke alltid nødvendig å bli ballong. Jeg mener fortsatt man må ete mye av forhåpentligvis kvalitetsmat, men kanskje det holder med 3200 kalorier en stund og ikke 4200 med en gang.

1. Hva har dere best erfaring med, perioder med høyt/lavt inntak av mat, eller ta det rolig og gradvis? Føler liksom det blir lite resultater dersom en skal gjøre alt så sakte - en føler liksom ikke at man vokser og ser noen forskjell. Samtidig er det jo en fordel da man får mindre fettlagring.

2. Hvor mye anbefales å ligge i overskudd/underskudd?

3. Dersom man skal opp i vekt - er det fremdeles lurt å spise mindre på hviledager og mer på treningsdager?

1. Bulk litt, deff litt: General Philosophies of Muscle Mass Gain | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

2. Ca. 500 kalorier i overskudd for menn, halvparten for damer.

3. Berkhan sier at du med fordel kan gjøre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...