Gå til innhold

Penn & Teller - Exercise vs. Genetics


dlgksigkgl

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg ufattelig dum! Har alltid stolt blindt på Penn & Tellers fakta når det kommer til organisk mat, flaskevann, løgndetektor tester osv. Men nå har jeg sittet og sett S02E12 - Exercise vs. Genetics. Her forteller de at hele fitnessindustrien handler om å ljuge til folk om hvaslags kropper de kan få. De forteller at for en som er "født" slank, er det umulig å bygge ordentlige muskler. At dersom du er født med en flat rumpe, kommer du aldri til å få en sprettrumpe uansett hva du gjør. Dersom du har startet livet med å være litt bulkete, vil du heller aldri kunne bli slank og muskuløs, fordi genene dine sa at du skulle være stor hele livet.

Dette satt jeg bokstavelig talt og måpte over... I min egen seng mens hunden min bare så veldig merkelig på meg og lurte på hvorfor jeg ikke kunne skru av pcen som bråkte så grusomt så vi kunne sove, og i hvert fall lukke igjen munnen så jeg ikke fangen så alt for mange fluer.

Er det jeg som har tatt til meg alt jeg har lest helt feil? Fordi jeg har begynt å forstå at ved tung styrketrening kan man totalt endre kroppen sin om man går inn for det. Eller er faktisk ikke Penn & Tellers fakta så ordentlige som de burde være...?

Jeg kjenner at en liten del av meg vil at dere skal fortelle at Penn & Teller har rett. Rett og slett fordi jeg alltid har slukt alt de har sagt rått. Men samtidig så jobber jeg jo for å kunne endre denne slappe rumpen til en sprettrumpe, og jeg vil ikke ha så mye motivasjon til morgendagens trening dersom jeg er dømt til å alltid ha den rumpen jeg er født med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg nok Penn og Teller evt overdramatiserer litt. Ja du har en gitt genetikk, jeg vil aldri kunne bli Usain Bolt f.eks, men det betyr ikke at jeg ikke kan bli så rask som jeg klarer innenfor mine egne begrensninger. Det jeg mener med det er at LENGE før jeg møter min genetiske vegg så møter jeg vegger som treningsmengde/tidsbruk/opplegg/kost/psyke/skader etc. Eller for å si det slik, om jeg skal ha et liv, jobb og sosialt samvær så vil dette legge begrensninger lenge før genetikken vil det! Sprettrumpe skal du nok klare fint å få, det handler om kosthold og trening. Men om du blir noen sprinter i verdenstoppen, det spørs seg :p

Sprettrumpe er egentlig et resultat av det du spiser, springer og trener, ikke så mye genetikken din. Om rumpa henger er det fordi du sitter for mye på den, ikke fordi du ble født slik! (noe du ikke ble)

Men skal se episoden å evt komme tilbake med synspunkter mer spesifikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penn & Teller har et research team bak seg som undersøker forskningsrapporter osv, men det har hendt at de har tatt feil. Og det innrømmer de ganske fort selv også.

Som dere sier er programmet ment først og fremst for å underholde. Både Penn og Teller er skeptikere så vidt jeg vet, og de overdriver en del når de forteller om hvor feil allmenne meninger er.

De er best når de forteller om ting de selv har peiling på, som synskhet og homeopati.

Morsomt program da, anbefaler bibel episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn & Teller har et research team bak seg som undersøker forskningsrapporter osv, men det har hendt at de har tatt feil. Og det innrømmer de ganske fort selv også.

Som dere sier er programmet ment først og fremst for å underholde. Både Penn og Teller er skeptikere så vidt jeg vet, og de overdriver en del når de forteller om hvor feil allmenne meninger er.

De er best når de forteller om ting de selv har peiling på, som synskhet og homeopati.

Morsomt program da, anbefaler bibel episoden.

Enda de har et researchteam i ryggen, er de avhengige av å vinkle ting slik at det fremstår som god underholdning eller sjokkerende på et vis. Som du sier; det er først og fremst underholdning.

Kjetil er naturlig tynn og vil aldri kunne få så gigantiske muskler som det jeg har.

FML

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...