Gå til innhold

Styrketrening=bikinibabe, men artikler kan få jenter til å styre unna...


ziggy

Anbefalte innlegg

Fitnessbloggen har gjort en fantastisk jobb når det gjelder å få jenter inn i styrkesalen. Den generelle stemningen på nettsiden og i forumet virker å gjenspeile at flere og flere jenter har skjønt det, og følgelig kicker ass på styrke. Supert!!

Likevel, jeg er redd for at en del jenter på vei inn i styrkesalen kan snu i døra etter å ha lest enkelte artikler på FB. Det vil si, når de ser *bildene* i artiklene. Jeg refererer her spesielt til "Beviset på at tung styrketrening ikke gjør damer maskuline" (JC Deen) og "Derfor har ikke Victoria Secret-modellene magemuskler" (Isabella Marthinsen). Budskapet er fantastisk, men vinninga går opp i spinninga. Artiklene viser faktisk ikke utelukkende jentekropper som er trente, stramme, OG samtidig *feminine*.

Her har FB en fantastisk mulighet, og det er synd at potensialet ikke blir utnyttet. Vis heller bilder av Vicoria Secret-modeller MED magemuskler (f. eks Marisa Miller med abs) ikke Erin Stern på steroider (sorry, men dere skjønner poenget). De fleste jenter vil ikke se ut som Nia Shanks eller Erika Laine, som faktisk er avbildet som eksempel på at stryke ikke gjør deg maskulin. Og JA - de som har litt peil skjønner at jenter ikke blir seende slik ut med vanlig sunt kosthold og noen styrkeøkter i uka. Og at man ikke blir bøff bare man tar i en vekt. Men, det er det ikke nødvendigvis alle som fatter.

De nevnte fitnessutøverne er selfvølgelig flotte, men det er ikke det som er poenget. Poenget er at dette ikke appelerer til unge jenter (eller jenter generelt) som snuser innom fitnessbloggen i jakten på bikiniformen. I steden sender vi de rett tilbake til fotballfrue og andre topp-bloggere som faktisk anbefaler utelukkende kondisjon og mongo-trening for å få sprettrumpe og stam mage. (ja det gjør de faktisk, sjekk selv!)

Fitnessbloggen, behold budskapet, men bytt ut bildene fremover. Det er det første man legger merke til. Jeg tror ikke jeg er alene om å mene dette. Sjekk for eksempel siste del av kommentarfeltet i den førstnevnte artiklen:

Beviset på at tung styrketrening ikke gjør damer maskuline - Fitnessbloggen

Derfor har ikke Victoria's Secret-modellene magemuskler - Fitnessbloggen

Jeg vil legge til at dette ikke er noe personlig mot artikkelforfatterne. Artiklene er knallsterke og forfatterne dyktige. (Marthinsen er forøvrig den baben, for å nå ut skulle hun heller avbildet seg selv! :thumbsup:)

Hva er deres tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du tar opp et veldig viktig tema her - nemlig kvinner og femininitet.

Dette er jo et tema som appellerer til mange av oss, ja.

:)

Å "finne" sin femininitet som ung kvinne i verdens mest likestilte land, mens en bygger biceps og PSMFer frem sixpacken sin - det må tidvis kunne antas å være krevende. Best lykkes muligens de jenter som har ærlige gutter/menn rundt seg. Men usikkerhet smitter mellom kjønn hurtigere enn forkjølelse mellom barn i barnehagen - så at kanskje gutter og menn også strever med å finne sin rolle er, om en ser det slik, ikke så underlig?

Selv er jeg en gris, så jeg lever i det minste opp til enkelte av de maskuline myter.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotbsllfrue trener da både squatz & deads.

Oi! Sjekket nærmere, og du har helt rett! Takk for rettelse. Det virker som om pro-styrke er temmelig nytt hos henne(?) Jeg baserte forøvrig uttalelsen min på utsagn som dette :

"Her har jeg har funnet frem to filmer som illustrerer hvordan jeg gjør disse øvelsene. Det jeg liker best, er at han ikke bruker tunge vekter eller apparater, men simpelthen benytter seg av kroppens tyngde. Enkelt og greit - men utrolig effektivt."

"Grunnen til at jeg liker å trene med kroppsvekt, og ikke med vekstang eller apparater, er rett og slett fordi jeg kun ønsker å vedlikeholde / stramme opp, og ikke bygge muskler / få større muskler."

"Man bør på ingen måte ha vekter til styrketrening, om man ikke ønsker å bygge muskler. Dette er en verdenskjent personlig trener, og trener kun toppmodeller. Det er det en grunn til, eller hva?"

Og ikke minst:

"Jeg har selv forferdelig dårlig erfaring med vekttrening. Det kommer selvsagt an på hvor mange repetisjoner du tar osv. Men den gangen jeg hadde personlig trener (en gratis prøvetime) presset han meg så hardt med vektene at jeg ikke fikk igjen buksa dagen etterpå. Jeg vet selvsagt at dette er fordi blodet samler seg i musklene, og du blir "pumpet opp" med en gang etter en hard økt, og det ga seg etter noen dager, men dersom jeg hadde fortsatt denne treningen vet jeg ikke hva utslaget ville ha blitt."

(http://fotballfrue.blogg.no/1269202940_21mar2010.html)

Men da trekker jeg tilbake utsagnet om akkurat denne bloggeren, og ingenting er bedre enn det. Hun har uten tvil stor påvirkningskraft blant unge jenter.

Når det er sagt, var det uansett ment som et eksempel. Jeg mener fortsatt at dette med billedbruken i visse artikler på Fitnessbloggen er det viktigste poenget. Bildene kan virke mot sin hensikt, og det er i så fall synd. Jeg håper det er med i mente hos redaksjonen fremover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er eit veldig godt poeng du tar opp. FB legg ut ein artikkel med to type bilete. Ein type som viser Victoria Secret-modellar i bikini. Dei har ein kropp veldig mange vil oppnå.

Som motsetning blir det lagt ut bilete av veldig godt trent og markerte damer, som etter min meining ikkje er i nærleiken av representativt for den gjennomsnittlege dame som trener styrke. Ofte frå ein photoshoot der alle forhold er lagt til rette for å framheve musklane. Det kan fort ha ein motsett effekt av det ein er ute etter. Jenter les artikkelen og ser at dei får kroppen dei vil ha ved å halde seg langt vekke frå tunge vekter.

Du treng ikkje sjå lenge på bileta her på forumet før du ser at fleirtalet ikkje driv med bodybuilding og har svært markerte musklar.

Artikkelen Beviset på at tung styrketrening ikke gjør damer maskuline har jo nesten kun bilete av godt markerte damer.

Det er sjølvsagt ikkje dei største damene i verda, men eg vil tørre påstå at damer flest ikkje er interessert i sånt.

Kva om artikkelen hadde brukt bilete som likna på det ein finn blant medlemmene her inne? Eg trur det hadde hatt ein betre effekt på dei som las artikkelen. Det er greit å lage eit skilje mellom damer som driv med kroppsbygning i samanheng med konkurransar og damer som blir kvitt litt feitt og strammar opp kroppen.

Om det finnes nok villige kunne FB laga ein artikkel om eit knippe medlem her inne som har løfta med tunge vekter, men ikkje fått ein over snittet muskuløs kropp. Ta med før og etter bilete for å vise realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg :) Er ett relativt nytt medlem her. For drøyt ett år siden begynte jeg med tullete styrketrening med feile apparater, da tok jeg turen innom fitnessbloggen, men ble møtt av bulkete bilder av svære kvinnemennesker (som jeg nå synes er fint da, men den gang ei), klikket meg bare ut av siden og inn på kk.no hvor jeg ble værende å leste tullete artikler om sit-ups.

Men kom meg tilbake hit og fikk nytt opplegg, og skjønte at dette var plassen å være. Men bottom line var, før jeg ble seriøs på styrketrening, så ble jeg "skremt" bort av bildene på enkelte artikler og bilder her inne :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...