Gå til innhold

Kyssesyke og opptrening..


PrideFC

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå hatt kyssesyka i ca. 3 uker. Det blir egentlig bare verre, og sliter med å få i meg næring. Har gått fra ca 89kg- ca 83kg i løpet av denne tiden, noe jeg føler er skremmende. Noen som vet hvor mye muskelmasse man vil miste i løpet av en sykdomsperiode over fler mnd, og eventuelt hvor lang tid det vil ta å trene seg opp igjen?

Skal i militæret 24. Juli og ønsker jo å være i god form til det, noen som har anelse om hvor mulig det er?

Hilsen frustrert og lei 18åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel helt an på hvor lenge du er syk - jeg hadde kyssesyka i 6mnd, og det hadde ikke vært aktuelt med militær på de mnd. hvertfall. Hadde jeg vært deg hadde jeg fokusert på å få i meg nok næring, kroppen trenger det for å bli frisk samtidig som det minsker tap av muskelmasse. Bortsett fra det, hør på legen! Kan bare uttale meg om da jeg var syk, men jeg fikk hvertfall ikke lov å anstrenge meg noe. :) God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har nå hatt kyssesyka i ca. 3 uker. Det blir egentlig bare verre, og sliter med å få i meg næring. Har gått fra ca 89kg- ca 83kg i løpet av denne tiden, noe jeg føler er skremmende. Noen som vet hvor mye muskelmasse man vil miste i løpet av en sykdomsperiode over fler mnd, og eventuelt hvor lang tid det vil ta å trene seg opp igjen?

Skal i militæret 24. Juli og ønsker jo å være i god form til det, noen som har anelse om hvor mulig det er?

Hilsen frustrert og lei 18åring...

Du skal nok ikke i noe militær 24.juli om du ikke føler deg i god nok stand og leverprøvene dine er normale...kan jeg aldri tenke meg til.

En hver kyssesyke er individuell, og jeg tipper du har fått den varianten jeg selv hadde i fjor. Feber, vonde mandler, null mulighet for inntak av mat og generelt en form som er ikke eksisterende? Noe som bare blir verre av at man ikke inntar næring.Du har all min sympati. Det er ingen sympati igjen til noen andre, for det er desidert det verste jeg har opplevd selv.

Mine råd (selverfart)

  • Når du klarer å presse i deg noe næring, ikke bry deg om hva det er, bare du får det i deg. Jeg spiste ikke på 14 dager, fikk kun litt intravenøst, og jeg merket forskjell på formen min på 5 minutter før og etter en loffskive uten skorper med blåbærsyltetøy på. Den steg flere hakk, og jeg hadde for første gang på ukesvis nok energi til å både vaske kroppen og håret mitt uten å måtte sove 2 timer mellom de to tingene.
  • Ta det sinnsykt med ro, formen kommer tilbake, og den kommer tilbake fortere om du gir deg selv tid til å sitte i sofaen og klikke på fjernkontrollen hele dagen. Kroppen din er under angrep, og det beste forsvaret er å gjøre ingenting.

Hvor hoven er milten og leveren din og tar du blodprøver for å sjekke nedgangen av virus eller hva det nå er de måler for noe? Du vet sikkert at du må være litt forsiktig så lenge de er hovne, men om du har overskudd, gå deg en liten tur uten kontaktsportrisiko. Jeg ble anbefalt komplett hvile i 6 uker uavhengig av prøvene, men etter 4 uker var jeg såpass oppegående at det var mulig å bevege seg litt.

Det er ingen som kan si hvor god form du kan være i 24.juli. Det er kliss umulig, all den tid du enten kan være fortsatt superdårlig, eller at du kan føle deg tipp topp. Det er 6 uker til, og kyssesyken din gir faktisk beng i at du skal i militæret. Den tar den tiden den trenger. Men skulle jeg gjette, så vil jeg si at nei, du kommer ikke til å være i ditt livs beste form da. Mulig har du kommet deg på føttene igjen og føler deg bra, men ikke la deg lure og tro at alt er bra av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og utfyllende svar :) Er egnetlig ikke leveren og milten som er det store problemet, da prøvene her ikke er så veldig ille, og gjør egentlig kun vondt hvis jeg hikker eller gjesper :p Det står verre til med halsen som er så hoven at det gjør vondt å puste.. :( Skal til legen igjen til mandag, så for satse på at de har noe de kan gi meg for halsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og utfyllende svar :) Er egnetlig ikke leveren og milten som er det store problemet, da prøvene her ikke er så veldig ille, og gjør egentlig kun vondt hvis jeg hikker eller gjesper :p Det står verre til med halsen som er så hoven at det gjør vondt å puste.. :( Skal til legen igjen til mandag, så for satse på at de har noe de kan gi meg for halsen! :)

Kamillete med honning! Anti-septisk effekt. Hemmer sårheten!

+ få deg pinex forte brusetabeletter. Vet ikke hvor mye du tåler, men du får sikkert en veiledning på maks 4 i døgnet eller noe. Det er for lite. ALTFOR LITE. Tok en halv en annenhver våkne time våkne time fra det sekundet jeg slo opp øynene bare for å holde smerten på avstand. Vil heller føde barn enn det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

That sucks! Eg skulle egentlig inn i førstegangstjeneste ved GSV omtrent eitt år etter eg fekk kyssesjuka. Problemet var, som mange andre, at eg fekk hovne mandlar og eit imunnforsvar som låg i ruinar. Dette endte med i snitt 10 antibiotikakurar per år dei neste to åra, som igjen førte med seg ei rekke bivirkningar. Så for min del var førstgangstjenesten out of the picture. På den andre sida er det svært individuelt korleis folk reagerer på kyssesjuka. Enkelte hentar seg raskt inn igjen og får ikkje så mykje plagar i ettertid.

Likevel - det siste du må gjera no er å legga press på deg sjølv mtp. rask innhenting og opptrening. Høyr på legen din, og ikkje ta opp igjen hard trening før kroppen din er klar for det - det kan få kjedelige konsekvensar. Dersom du føler du ikkje er klar for førstegangstjeneste, så får du legen din til å skriva ei legeerklæring på dette, og du får mest sannsynlig fritak. Om du derimot er svært motivert og ønskar eit år i Forsvaret, men ikkje føler deg klar for dette no, kan du jo alltids be om utsettelse i staden for fritak, og heller sjå korleis formen er til neste år! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

That sucks! Eg skulle egentlig inn i førstegangstjeneste ved GSV omtrent eitt år etter eg fekk kyssesjuka. Problemet var, som mange andre, at eg fekk hovne mandlar og eit imunnforsvar som låg i ruinar. Dette endte med i snitt 10 antibiotikakurar per år dei neste to åra, som igjen førte med seg ei rekke bivirkningar.

Lykke til!

Hmmm, det var altså kyssesyken som tok knekken på immunforsvaret ditt? Jeg var også syk i hele fjor, så det ville jo vært en forklaring på 5 lungebetennelser og influensa hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyssesyken er aldri morsomt, men det eneste du kan gjøre er å holde deg i ro og forsøke ditt beste for å få i deg nring. På apoteket selger de forskjellige typer næringsdrikker, det kan jo være noe å tenke på? Disse har en ganske grei sammensetning av næringstoffer og gir litt kalorier.

Det dummeste du kan gjøre er å begynne med trening for tidlig. Kyssesyken slo ut litt annerledes på meg enn på deg - jeg var syk i en uke med vondt i halsen osv i rundt juli måned. Jeg regnet med at jeg bare hadde vært uheldig og fått en kraftig forkjølelse, så jeg begynte å trene igjen for fullt etter en ukes tid. I oktober samme år ble det oppdaget ved en tilfeldighet da jeg tok blodprøver at jeg hadde kyssesyken. Hvorfor? Fordi leveren min var så skadet at det ikke var til å unngå å legge merke til for de som analyserte prøvene. Resultat: aktivitetsnekt(altså ikke engang treningsnekt - jeg fikk såvidt lov til å rusle meg et par turer) til leverprøvene ble normale. Det tok vel rundt 3,5 måned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg no pencilin, hadde visst streptokokkinfeksjon i tillegg, og det er halsen som er vond, så satser på at det skal hjelpe seg da.. Vil nok heller ha utsettelse enn fritak fra militæret ja! Er egentlig super motivert! :cool:

Takk for gode svar, ser ut som det bare blir å ta tiden til hjelp, og satse på å være i såpass form at jeg klarer å gjennomføre muntlig eksamen! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamillete med honning! Anti-septisk effekt. Hemmer sårheten!

+ få deg pinex forte brusetabeletter. Vet ikke hvor mye du tåler, men du får sikkert en veiledning på maks 4 i døgnet eller noe. Det er for lite. ALTFOR LITE. Tok en halv en annenhver våkne time våkne time fra det sekundet jeg slo opp øynene bare for å holde smerten på avstand. Vil heller føde barn enn det igjen!

Tar nesten aldri smertestillende iform av ibux og paracet og sånn, så foreløpig har det funket med ibux, men problemet er at jeg klarer ikke holde smertene i sjakk så lenge som ønskelig med begrensningen som står på pakka (4 tabeletter i døgnet) noen som vet om det er farlig å overskride den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken styrke er det? Vanlig styrke er vel ofte å ta to tabletter om gangen... men du skal i hvertfall IKKE ta paracet. Det belaster leveren enda mer.

Du kan jo evnt ringe legevakten og spørre hvor mye du kan ta? God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar nesten aldri smertestillende iform av ibux og paracet og sånn, så foreløpig har det funket med ibux, men problemet er at jeg klarer ikke holde smertene i sjakk så lenge som ønskelig med begrensningen som står på pakka (4 tabeletter i døgnet) noen som vet om det er farlig å overskride den?

Du skal ikke ta paracet. Ibux tror jeg inneholder paracetamol også. Pinex er tryggest, men sånne der butikkpiller er bare vas i denne sammenhengen. Du trenger the real stuff. Pinex forte er kodein i og gjør deg sånn happy happy en stund. Du greier ikke å holde smertene i sjakk med så lite medisin, og det er slett ikke farlig ta litt oftere i en kortere periode. Fant faktisk ut at stikkpillerne varte litt lengre enn brusetabelettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke ta paracet. Ibux tror jeg inneholder paracetamol også. Pinex er tryggest, men sånne der butikkpiller er bare vas i denne sammenhengen. Du trenger the real stuff. Pinex forte er kodein i og gjør deg sånn happy happy en stund. Du greier ikke å holde smertene i sjakk med så lite medisin, og det er slett ikke farlig ta litt oftere i en kortere periode. Fant faktisk ut at stikkpillerne varte litt lengre enn brusetabelettene.

Ibux inneholder ikke paracetamol. Pinex er akkurat det samme som paracet, men med ulike produsent følger det ulikt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibux inneholder ikke paracetamol. Pinex er akkurat det samme som paracet, men med ulike produsent følger det ulikt navn.

Hvorfor fikk jeg pinex istede for paracet hos legen da? :p

Edit: Hans nøyaktige ord var "Du kan ikke spise paracetamol, og du får derfor pinex forte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk jeg pinex istede for paracet hos legen da? :p

Edit: Hans nøyaktige ord var "Du kan ikke spise paracetamol, og du får derfor pinex forte"

Det kan nok ikke jeg svare på. Både pinex og pinex forte innegolder 500 mg paracetamol, noe som er like mye som i vanlig paracet. Pinex forte inneholder i tillegg kodein som metaboliseres til morfin, og er har derfor sterkere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ta paracet. Ibux tror jeg inneholder paracetamol også. Pinex er tryggest, men sånne der butikkpiller er bare vas i denne sammenhengen. Du trenger the real stuff. Pinex forte er kodein i og gjør deg sånn happy happy en stund. Du greier ikke å holde smertene i sjakk med så lite medisin, og det er slett ikke farlig ta litt oftere i en kortere periode. Fant faktisk ut at stikkpillerne varte litt lengre enn brusetabelettene.

Tar ikke paracet, men legen har sagt ibux var ok, har også pinex, men ibux hjelper fort, i og med at jeg aldri bruker det, stikkpiller er dog uaktuelt! :p Da har tar jeg heller vanelig piller og lar effekten vare litt kortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg no pencilin, hadde visst streptokokkinfeksjon i tillegg, og det er halsen som er vond, så satser på at det skal hjelpe seg da.. Vil nok heller ha utsettelse enn fritak fra militæret ja! Er egentlig super motivert! :cool:

Takk for gode svar, ser ut som det bare blir å ta tiden til hjelp, og satse på å være i såpass form at jeg klarer å gjennomføre muntlig eksamen! :thumbsup:

Skulle faktisk til å foreslå streptokokker her etter at du nevnte at halsen gjorde så vondt både for pusting og spising. Jeg har selv hatt det nå et par ganger i løpet av litt mer enn et halvår. Og mitt tips til det er å for all del la deg bli helt frisk fra streptokokkene først. Ikke slurv med antibiotikaen. Det gjorde jeg, så jeg fikk tilbakefall (om det kan kalles det..). Jeg levde på proteinshaker og noen shaker fra apoteket den perioden, faktisk ganske gode!:D Men bra du fikk det bekreftet såpass tidelig, jeg fikk det på ferie og endte opp med å gå 2 dager uten mat og nesten innleggelse med en gang mamma fikk meg til legen :p

Krysser fingrene for at du blir frisk til militæret da!:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...