Gå til innhold

vil isoøvelser føre til økt styrke i baseøvelser?


Evjo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kutta ut benk og bøy fra programmet mitt en periode grunnet strekk i lår, samt kranglete skuldre. Nå trener jeg mest apparatøvelser som beinspark og beinpress for forside lår, og brystpress varianter for bryst. Vil jeg kunne regne med at disse øvelsene gir meg fortere framgang i baseøvelsene når jeg tar opp disse igjen? (litt kronglete formulering, håper dere skjønner hva jeg mener:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mest alvorlige strekken sitter i hams, men jeg har også noe rusk i piriformis på samme side. Jeg tror det er strakmark som er opphavet til problemene med hamstrings iallefall, jeg har en skjevhet i bekkenet etter en fødsel og dette har ført til at jeg har overbelastet det ene låret i øvelser for bakside lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke er veldig svak i knebøy, er min erfaring at du ikke vil øke. Jeg er heller ikke enig i at du trener i bevegelsesbanen. Selv om prinsippet om spesifisitet er overdrevet en del plasser, så handler det om å øve på det man vil bli flink på.

En fotballspiller som spiller med en håndball, spiller fortsatt med en ball - men ballen er så liten at han vil ikke få det samme treningsutbyttet som ved en større ball. Både bevegelsesbane og belastning er med og avgjør om du klarer å vedlikeholde eller øke styrkegrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke enig i at en trener bevegelsesbanen i knebøy når en trener lett teknikktrening i knebøy?

Har lenge vært fan av tankegangen "Øve på det man vil bli flink på". Har allikevel sett Dave Tate anbefale å trene Good Mornings 70% av tiden som ME-øvelse i Westside, og der er vel målet å bli så sterk som mulig i knebøy og markløft? Har sett andre også anbefale tung GM i stedet for bøy og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...