Gå til innhold

5 sets?


Ma.

Anbefalte innlegg

jeg fikk nylig et nytt treningsprogram som ser veldig bra ut, men stusser litt over at det står 5 sets, og gjerne 8-12 rep. Er ikke 5 sets ganske mye? Eller bør jeg ta dem som 5x5 eller 5x8? Er så vant til enten 3 sets eller 5x5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med DN. Men ville holdt meg godt unna failure ved såpass mange sett.

Start gjerne med noen oppvarmingssett, kjør 1-2 tunge, og resten 12ish reps. Hvis du på død og liv vil kjøre til failure, kjør failure på siste 12ish reppet. Mine two cents ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Råder deg på det aller-aller sterkeste til å finne på noe annet :p Det der er overkill!

Du er vel enig i at det er litt for lite info til å avgjøre om det er overkill eller ikke? Det er stor forskjell på om det er 5 sett i knebøy enn gang i uka, eller om det er 5 sett i knebøy, markløft, beinpress og hip thrust 3 ganger per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4-5 øvelser med 4 sett,15-20 rep (samme muskelgruppe), hans ord. Det blir 40 sett ganger 15-20 rep på ca samme muskel. Jeg personlig vil som nevnt fraråde det, men om du har en annen mening, og har hatt gode resultater på det, så for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke poenget med 15-20 repetisjoner med mindre man trener utholdenhet.

Ganske enig. Man har jo mekanisk og metabolsk stress på musklene, så å kjøre 12-15 rep en gang i uka, det gjør jeg. Men kjører også hyppig 3-5 rep for å få begge faktorer.

Unntatt mage og legger; de kjører jeg 20-40 rep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om denne da:

Kun en dag i uka med dette:

Markløft 5x8-12

Utfall side (med sånn slide) 3x8

Benkpress 5x8-12

Sittende roing 5x8-12

Push press 3x8-12

Stående triceps 2x8

Ble ganske hardt til slutt.. bør jeg korte dem ned? Eller er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det ikke funket, men folk er forskjellige. En god regel er at du skal være godsliten når du er ferdig på trening, ikke utslitt. utslitt resulterer ofte i overtrening i min erfaring. En burde strengt tatt prøve seg litt frem her.

Jeg pleier å aime for å være støl i 1-2 dager max etter trening. Helst 1.

Hva med knebøy og pull ups btw? Eller har du det på en annen dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det ikke funket, men folk er forskjellige. En god regel er at du skal være godsliten når du er ferdig på trening, ikke utslitt. utslitt resulterer ofte i overtrening i min erfaring. En burde strengt tatt prøve seg litt frem her.

Jeg pleier å aime for å være støl i 1-2 dager max etter trening. Helst 1.

Hva med knebøy og pull ups btw? Eller har du det på en annen dag :)

Jeg har med dem og, på en annen dag :)

men tenker du at øvelsene ikke funker, eller så mange sets/reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...