Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har aldri skrevet i noe forum før, men jeg ser at det er mange gode og utfyllende svar her, og nå trenger jeg virkelig hjelp, derfor er det jo verdt å prøve seg her inne!

Jeg har gått til behandling for anoreksi i litt over et år. De siste månedene nå (siden litt før jul og nå etter jul) har jeg ikke gått noe særlig til behandling (mest ernæringsfysiolog ettersom det psykologiske har gått noenlunde greit). Jeg er 161 høy, blir 17 år og veier rundt 44 kg. Ved påsketider veide jeg rundt 45.6-46-47 (hehehe). På mitt minste veide jeg 40,9 eller noe i den duren og var jo ganske tynn på den tiden. Det var ved januar-februar tiden i fjor, 2011. Spiste veldig lite, og så begynte jeg å gå til ernæringsfysiolog og begynte med Nutricia nutridrink på 300 kcal i tillegg til all mat. Det var vanskelig i starten, men så begynte det å gå greit. Ved sommertider i fjor synes jeg at det gikk ganske så bra og jeg koste meg, men veldig ortorektisk, akkurat som nå. Mistet menstruasjonen tidlig da jeg begynte å slanke meg og den har vært borte i litt mer enn et år, men har fått den tilbake nå ettersom jeg har begynt på p-piller, også av andre grunner enn å få tilbake mensen hihi. Det skal sies at da jeg begynte å ta av meg noen kg var dette overflødige kg og jeg hadde bare godt av mer fysisk aktivitet og en sunnere livsstil, men jeg mistet kontrollen som mange unge "slankere" som "bare" skal ha vekk noen få kg gjør.

Denne høsten og vinteren har jeg spist veldig mye føler jeg, og jeg regnet ut at jeg har ligget på rundt 2300kcal til dagen. Det har tatt laaang tid å gå opp de kiloene, men da jeg så bildene fra jeg var på reise i påsken syntes jeg at maten hadde tatt litt "overhånd" uansett om jeg var frisk fysisk eller ikke. Jeg er veldig kropp- og kostholdsfiksert, det skal jeg innrømme. Men dette er en interesse i tillegg som jeg vet at det har noe med sykdommen psykisk å gjøre. Da jeg kom hjem fra denne reisen bestemte jeg meg for å gjøre noen grep, og jeg begynte å logge ned hva jeg spiste kcalmessig. Vet at de er ganske nøyaktige ettersom det er på mylog.no. Har prøvd å ligge så lavt som mulig, vi snakker noen dager 700-800-900. Men jeg har som oftest sprukket litt og vært litt mer oppi 1200-300 de siste dagene. Nå veier jeg som sagt 44kg, og jeg synes at jeg kunne se det veldig godt i starten (litt sånn utmagret, men det likte jeg!!), men nå synes jeg ser ut som da jeg var på reise, noe jeg ikke liker. Mest sannsynlig er det vel muskelmasse som har forsvunnet.

Skal begynne med litt ny behandling nå tror jeg, ettersom jeg er helt overopptatt av mat og kosthold på en feil måte. Jeg spiser sunn mat som skyr, havregryn, frukt og bær, polarbrød extrem, weetabix, kjøttpålegg osv, og er på ingen måte på noen form for diett. Jeg liker å være tynn, men jeg "sliter" litt med lårene mine. Jeg vil gjerne også ha en litt mer markert kropp. :)

Jeg er livredd for å gå opp i vekt ved fett, jeg vil heller ha vekk litt og få det til å bli en mer definert kropp av muskler.

OK, dette ble litt mye surr, men jeg vill bare fortelle litt som situasjonen min!

Ved 1200 kcal om dagen kan jeg ofte bli sur og gretten midt på dagen, og mesteparten av kcal kommer fra kvelden ettersom jeg blir litt sugen og føler at jeg ikke blir ordentlig mett. Jeg vet at det bør fordeles bedre!

Spiser gjerne havregrøt med bær til frokost (50g 1dl) og det blir ofte rundt 195kcal. Blir ganske så fort sulten igjen egentlig. Lunsj kan ligge på noe av det samme eller mindre. Blir oppi 1200 kcal hver dag nå i det siste, selvom jeg synes det er et stort og skremmende tall. Vet at det er lite i forhold til det jeg fikk i meg før, men nå har det blitt så mye føler jeg! Rart å si, men jeg merker at jeg går veldig inn i en slik periode igjen. Veier meg hver dag, loggfører hver minste ting jeg spiser. Er redd for å få i meg for mange kcal fra alt mulig, frukt og grønt også. Hvis jeg får i meg for "mange" kcal kan jeg gjerne kutte på frukt og grønt i tillegg for å få det til å senke seg.

DET JEG TRENGER HJELP TIL er...

HVOR MYE bør jeg spise i kcal? Har blitt opptatt av næringsstoffer osv også. Jeg merker at jeg kan få litt vondt i hodet og bli svimmel og gretten av det jeg får i meg nå, HVERTFALL på rundt 1000kcal. Regnet ut at hvilestoffskiftet/basalforbrenningen min er på rundt 1320, kan dette stemme? Hva skjer når jeg spiser mindre enn det? Og for å ikke gå opp i vekt, bør jeg ikke spise mer enn det da? Jeg har jo bevegelse også, men sitter jo mye på skolebenken... Hvor mange kcal bør frokosten min utgjøre? Hvor mange kcal bør lunsjen utgjøre? Det er jo da jeg trenger mest energi, ikke ved kveldsmaten der jeg som oftest sprekker litt og legger på mer ma!

Den type mat jeg liker å spise (hehe, man må jo spise noe man synes er godt!) er mat som bloggerne som for eksempel Sunn mat og trening - , Discipline Your Dedication - , http://www.kristineelns.blogg.no spiser og lager! Pannekaker, skyr, havregryn, masse godt pålegg og frukt og grønt! Har så lyst til å lage gode pannekaker, men så tenker jeg på alle kcal som er i det pluss tilbehør og da "tør" jeg ikke. Jeg spiser sunn mat fordi jeg synes det er best, rett og slett! :)

Trening gjør jeg 3-4-5 ganger i uken i ca en time hver gang, med kombinert styrke og kondisjon. Det varierer antall ganger, men tør liksom ikke helt å ha for mye styrke fordi jeg er for redd for å få for mye "klumpe" muskler også. Jeg ønsker å være definert, men samtidig slank/tynn!

Og så har jeg spørsmål angående proteinpulver. Ser at det er så mange som bruker det i pannekaker med for eksempel sjokoladesmak, og det virker jo så godt! Men jeg føler at jeg aldri får nok informasjon de stedene jeg leser! Hvorfor bør man bruke det? Bør man bruke det? Kan en normal person som trener slik jeg gjør bruke halvparten proteinpulver og halvparten mandelmel/speltmel f.eks i en pannekakerøre? Har ikke proteinpulver ganske mange kcal? Kan man bruke det i bakst for bare smakens skyld eller er det dumt? Vil man få fortere fremgang med treningen dersom man bruker det?

Veldig mange spørsmål og informasjon her, men jeg håper at noen som er flinke med ernæring kanskje kunne hjulpet meg. For jeg føler meg veldig på tur og frustrert nå...

Mange hilsner fra meg som overbelaster dere med informasjon! Håper noen kan hjelpe litt, for jeg føler ikke at jeg fungerer helt 100% nå, hvertfall midt på dagen ved lunsjtider kan jeg bli sur og gretten.

Trives med å spise 5 ganger om dagen!

Frokost 8:00

Lunsj 11:30

Mellommåltid 14:00-15:30 (alt ettersom når jeg er ferdig på skolen) (pleide å ha dette her som et vanlig måltid egentlig, som i to brødskiver osv, men nå er det mest skyr med bær og kanskje litt korn eller rundt 4 speltlomper med Lerum sukkerfritt syltetøy)

Middag 17:00-18:00

Kvelds 20:00-21:00

Favorittmåltidet før var 3 weeatbixbrikker med skummet melk, neve rå cashewnøtter (<---- etter henvisning fra ernæringsfysiolog, mengder osv) og 3 bringebær (veldig streng på antall bær og at det ikke skulle bli for "mye". Dette spiste jeg før til frokost + næringsdrikk, mellommåltid, og gjerne kvelds. Det er mange kcal i seg selv det måltidet der!

OK, ut av tema IGJEN, nå avslutter jeg og håper på svar! KLEM

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8958-er-litt-p%C3%A5-tur-jeg-hjelp-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Jeg skal ikke bevege meg inn på ting jeg ikke føler meg kvalifisert til å svare på, men jeg vil understreke at å være redd for "klumpete" muskler ikke er noe du skal tenke på! Det du tenker på som klumper er faktisk et resultat av enormt arbeid over tid, over ÅR, mange år! Spesielt for jenter, samtidig så vil faktisk lav fettprosent bidra til at musklene vises bedre. Ikke bruk "klumpete". Da det du mener er klumpete er egentlig muskelmasse med lite fett. Men som jeg understreker igjen, dette er ikke noe som skjer over natten. Tenk på det slik, når guttene spiser 3000+ kalorier om dagen, jobber og sliter dag ut og dag inn på treningsenteret år etter år og ikke får denne "klumpete" looken, så kan du gange dette med 10 som jente og sikkert med 100 med underskudd i kalorier.

Så slik jeg tolker deg er den kroppen du er ute etter akkurat det samme som du er redd for! Så jeg vil anbefale deg å trene og kose deg, og ikke være redd for dette. Det har du ingen grunn til :)

Håper du får svar på det du lurer på, men jeg vil fortsatt anbefale deg å fortsette med det profesjonelle apparatet du har rundt deg, det er tross alt de som er fagfolk. Mange her på forumet kan nok komme med innspill, men dette blir i tillegg, ikke i stedet for :)

Lykke til!

Hei! Gjør som Eirich sier. Hvis du føler at 1200 kcal er et stort og skremmende tall og anser alt over 900 kcal som en sprekk, så er du rett og slett nødt til å fortsette anoreksibehandlingen din. IKKE søk videre hjelp om dette over internett.

Det er veldig positivt at du tidligere klarte å spise nok til å få en litt (fortsatt undervektig) friskere kropp, men dessverre er det slik at dette er en sykdom som ikke forsvinner over natten og det er viktig at du ikke avslutter behandling fordi du klarer å gå opp noen kilo, slik som kanskje har skjedd i ditt tilfelle?. Jeg kjenner ikke deg og kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre eller ikke gjøre, men vil gjerne gi deg noen råd likevel:

- Start opp med eller få en mer hyppig form for behandling.

- Det du trenger nå er ikke proteinpulver, dietter og lignende, men heller å tåle å kunne spise "vanlig" mat og ikke ha et sykelig fokus på mat som bare vil forverre den ortorektiske tankegangen.

- Her på fitnessbloggen finnes det utrolig mange mennesker med gode kunnskaper om trening og kosthold, men problemet er at det for noen som allerede har en sykdom kan være lett å misbruke informasjonen. Det er foreksempel mange som snakker varmt om periodisk faste, dietter, diverse tilskudd, osvosv og dette er det ingenting galt med, men innerst inne tror jeg kanskje du vet at dette er ikke det du trenger. Har man en sykdom er man også nødt til å ta ekstra hensyn og kan kanskje ikke gjøre ting som ""alle"" andre kan.

- Hvor mange kcal du skal spise er vanskelig å svare på, har du prøvd å følge noen form for kostliste? Hvis ikke kan du sikkert få hjelp til dette av ernæringsfysiolog eller lignende, det finnes flere "standaroppsett". Kanskje går det an å sette opp en basis med vanlige matvarer (ikke typiske fitnessvarer), og i tillegg kan du ha litt frihet med å legge til litt proteinpulver feks?

- Spiser du sammen med familien? Ofte er det mange som sliter med det og som ikke kan spise sammen med andre/samme type mat, men det er viktig å kunne spise med andre. Du er jo ganske ung og bor kanskje fortsatt hjemme? I så fall går det ann å få hjelp av foreldrene dine, la de bestemme hva du skal spise i ny og ne (når du klarer det), slik kan du øve deg på å gi litt slipp på kontrollen.

Jeg har nok ikke gitt deg så mange svar på det du egentlig lurte på, men jeg håper likevel at noe av det jeg har skrevet kan hjelpe deg. Det er ikke mulig for meg å fortelle akkurat hva som er rett for deg, så jeg håper du kan få hjelp fra noen som kan gi deg mer spesifikke råd tilpasset din situasjon. En spiseforstyrrelse er ikke noe jeg unner noen og jeg håper du klarer å jobbe deg ut av det, lykke til! :)

Hei

Dette er et utrolig vanskelig tema, og å søke hjelp over internett er i de fleste tilfeller en dårlig løsning. Det er veldig mange velmente råd, men dessverre er det få som har kunnskaper om behandling av spiseforstyrrelser, og velmente råd kan fort gjøre vondt verre. I tillegg vet du lite om de personene som velger å svare deg, så du har ikke noe godt grunnlag til å bedømme hvilke råd som er gode og ikke.

Jeg vil absolutt råde deg til å fortsette samarbeidet med klinisk ernæringsfysiolog. Slik behandling bør foregå face-to-face, og ikke over internett.

Av hensyn til det jeg skriver over, og med tanke på din unge alder og at behandlig av spiseforstyrrelser er noe vi helst ikke vil diskutere her på forumet, velger jeg å stenge tråden. Send meg gjerne en pm om du har noen spørsmål om hvorfor.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...