Gå til innhold

rygg og markløft


missprotein

Anbefalte innlegg

Jeg tok markløft i dag og står selfølgelig ved siden av et speil for å konstant sjekke teknikk, siden jeg har noia for å gjøre noe feil når det gjelder rygg.

Tar 40kg + stang og holder ryggen rett KONSTANT, men her kommer det: når jeg er midt i løfter, er det noe som "beveger" seg i ryggen, akkuratt som et bein i ryggraden legger seg på plass midt i løftet, ser ingenting av noe bevegelse på nedgangen. (dette er synlig)

Jeg tar 3x12 strak markløft med mitt program, og har ikke sett dette på ryggen tidligere, det er midt i ryggraden ca.

Noen forslag hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri sjå til sida under markløft. Snu deg sånn at du ikkje har spegle på sida om det er vanskeleg å venne seg av med.

Når det gjeld spørsmålet så må du nesten få nokon til å sjå på mens du løftar, eventuelt filme det og legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si uten video. Som Zeph sier, ikke snu på hodet under markløft, ellers faller det av (det skal jeg fortelle sønnnen min når den tid kommer).

Det kan høres ut som du får svai i ryggen, dette er ganske vanlig hos jenter og skjer vanligvis fra stanga er ved knærne til lockout en gang. Buktrykk og kjernestyrke er nøkkelord. Belte kan hjelpe.

Men som sagt, video :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelvicen tilter bakover, om jeg skulle gjette. Noe jeg også sliter med på knebøy. Spent på å høre hva noen med litt peiling har å si på dette.

Vanskelig for å se for meg dette i markløft. Knebøy ser man det veldig ofte. Men hvis man ikke har trykket i kjernen her, eller ekstremt svak kjernemusklatur kan det forekomme.

Vet mange "nybegynnere" (vet ikke om du er det men) ikke holder buktrykket/strammer mage/puster inn og holder men gjør du det? Hvis ikke vil kjernen bli veldig soft og det er farlig, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

strammer magen, men fokuserer ikke på å puste inn eller holde buktrykk, ikke hørt noe om det, konser om rak rygg, skuldre bak, riktig beinposisjon, riktig løfting, rak rygg når jeg bøyer meg framover i strak markløft. ikke hatt dette når jeg tar vanlig markløft, men det er liksom når jeg har "bøyd" meg helt fram og skal opp igjen, så beveger noe i ryggraden seg, ser grusomt ekkelt ut.

Har ikke noe smerter i øvelsen/etter/dagen etter, men tenkte kanskje det var noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strammer magen, men fokuserer ikke på å puste inn eller holde buktrykk, ikke hørt noe om det, konser om rak rygg, skuldre bak, riktig beinposisjon, riktig løfting, rak rygg når jeg bøyer meg framover i strak markløft. ikke hatt dette når jeg tar vanlig markløft, men det er liksom når jeg har "bøyd" meg helt fram og skal opp igjen, så beveger noe i ryggraden seg, ser grusomt ekkelt ut.

Har ikke noe smerter i øvelsen/etter/dagen etter, men tenkte kanskje det var noe farlig.

Umulig å si uten å se en video. Men kan kanskje være 2 ting høres det ut som;

1. Du drar ikke stangen opp samme bane som du løfter den. Dvs du senker stanger mens den "glir" nedover bena, men når du drar den opp detter stanga litt fremover og vekten havner på tærne. Løses ved å konse på det, holde vekten på hælene og være bevisst på at løftet skjer ved at du dytter hoftene fremover, ikke ved at du drar ryggen bakover.

2. Du mister spennet i ryggen. Løsning; Hold buktrykk som har blitt sagt(dvs fyll magen med luft og hold pusten, pust ut på topp). For å holde spennet i ryggen kan du tenke at du skal vise frem puppene(men ikke for mye, unngå svai i ryggen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...