Gå til innhold

Uten melk, sukker og hvete?


Frøken

Anbefalte innlegg

Det er vel ku-produkter du skal holde deg unna? Hvorfor ris? Det finnes andre alternativer.. Rismelk og havremelk kan erstatte kumelken. Buffelmozerella, geitoster (hvite) får man tak i Sverige (hvis du ikke bor så langt unna grensa) Andre melsorter som rug, havre osv. Jeg bruker helst buffelmozarella på pizzaen hvis jeg får velge.. :)

Stevia kan brukes som søtning (ikke kunstig- kjøpes på iherb)

Kunne du bruke spelt, så kan du jo lage vafler med speltmel, havremelk og stevia feks.Eller bake brød.. pizzabunn ol. Du kan bruke kokosmel, mandelmel også, men disse reagerer ikke likt som hvetemel i bakst.

Det meste kan erstattes, og med riktige briller på så kan du spise det meste. Ikke se begrensningene, men mulighetene.. :)

Mange gode ideer her :) Du har rett i at det er viktig med riktige briller :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette klarer du!

Om du skal unngå melkeprodukter, hvete og sukker har du maaange alternativer!

Jeg har kuttet ut en del selv, på grunn av mageproblemer. Jeg bruker kun speltpasta og spelt til baking og lignende. Jeg spiser heller ikke mye melkeprodukter, kun meierismør og ost av geit.

Det finnes mange alternativer til melk. Jeg bruker soyamelk i smoothie, soyafløte eller havrefløte i matlaging. Soyaproduktene smaker litt sært i seg selv, men om du bruker smakstilsetninger som krydder og lignende, kjenner du det ikke. Det finnes også soyayoghurt naturell, men den smaker litt sært... Men du blir vant til det, og du kan jo blande i bær eller frukt. Ellers kan du bruke kokosmelk i både matlaging og som yoghurt. Om du setter Santa Maria kokosmelk i kjøleskapet, stivner den og du kan ta av det stive, blande med litt flytende kokosmelk til en yoghurtaktig masse og blande inn litt søtning og sitron - og du har yoghurt.

Når det kommer til søtning finnes det mange alternativer, du kan bruke stevia, sukrin eller palmesukker... Her må du finne ut hva du foretrekker selv.

Bloggene superlivsstil.net og siljesreise.com har inspirerende oppskrifter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tu

Dette klarer du!

Om du skal unngå melkeprodukter, hvete og sukker har du maaange alternativer!

Jeg har kuttet ut en del selv, på grunn av mageproblemer. Jeg bruker kun speltpasta og spelt til baking og lignende. Jeg spiser heller ikke mye melkeprodukter, kun meierismør og ost av geit.

Det finnes mange alternativer til melk. Jeg bruker soyamelk i smoothie, soyafløte eller havrefløte i matlaging. Soyaproduktene smaker litt sært i seg selv, men om du bruker smakstilsetninger som krydder og lignende, kjenner du det ikke. Det finnes også soyayoghurt naturell, men den smaker litt sært... Men du blir vant til det, og du kan jo blande i bær eller frukt. Ellers kan du bruke kokosmelk i både matlaging og som yoghurt. Om du setter Santa Maria kokosmelk i kjøleskapet, stivner den og du kan ta av det stive, blande med litt flytende kokosmelk til en yoghurtaktig masse og blande inn litt søtning og sitron - og du har yoghurt.

Når det kommer til søtning finnes det mange alternativer, du kan bruke stevia, sukrin eller palmesukker... Her må du finne ut hva du foretrekker selv.

Bloggene superlivsstil.net og siljesreise.com har inspirerende oppskrifter. :)

Tusen takk for mange gode tips! Og oppmuntring! Skal sjekke ut om Stevia er noe jeg kan bruke. Akkurat nå kan jeg ikke spise bær eller frukt grunnet fruktosen, håper jeg kan det etter denne testperioden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv levd slik (+ at jeg kuttet ut gjær, poteter og all form for frukt og bær). Det ble veldig tungt i forhold til sosiale sammenkomster, men familien var veldig innstilt på det, så da gikk det bra så lenge jeg var hjemme. For min del gikk det mye i lavkarbobrød (hjemmebakt), spiste en del nøtter, hadde med grønnsaker og omelett på lunsjpakken, og fiskekaker spiste jeg omtrent hver eneste dag (selv om det inneholder et par prosent med mel kanskje). om jeg ble litt lei? jaaa. Tok også med middagsrester på lunsjpakken også. ellers er middager ingen utfordringen da du omtrent kan spise som ved en lavkarbodiett, altså mye grønnsaker og kjøtt/fisk/kylling til. Wok er glimrende!

Lykke til, håper det går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ha melk, gluten, sukker ++ selv, og lagde for noen år siden en fin liste. Den trenger litt justering nå ser jeg, blandt annet må jeg understreke Sukrin og Stevia som geniale søtningsmidler. Av proteinpulver bruker jeg Hamp. <ahttp://forum.fitnessbloggen.no/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> Når jeg baker går det mye i Mandelmel og Egg, og ikke glem rå sjokolade (Coconut oil, Rå kakao og Stevia) som ALLTID funker når suget kommer.

Frokost kan være en smoothie med kokosolje, hempprotein, bær (hvis du tåler?), ris/mandel/soyamelk og stevia, Lunsj kan være en grønnsakssuppe med hermetisk tunfisk og brun ris, middag = kylling og grønnsaker med quinoa. Putt i masse fett i alt, og ikke ha restriksjoner på karbohydratene, så unngår du vekttap. Abefaler også bøkene til Ninka Bernadette-Mauritson (Kjernesunn Familie), som har masse bra oppskrifter og tips.

Jeg har levd på diett i 7 år nå, og jeg lover deg en ting: Det blir lettere med tiden. :thumbsup:

post-1209-14440823612343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke ha melk, gluten, sukker ++ selv, og lagde for noen år siden en fin liste. Den trenger litt justering nå ser jeg, blandt annet må jeg understreke Sukrin og Stevia som geniale søtningsmidler. Av proteinpulver bruker jeg Hamp. :) Når jeg baker går det mye i Mandelmel og Egg, og ikke glem rå sjokolade (, og Stevia) som ALLTID funker når suget kommer.

Frokost kan være en smoothie med kokosolje, hempprotein, bær (hvis du tåler?), ris/mandel/soyamelk og stevia, Lunsj kan være en grønnsakssuppe med hermetisk tunfisk og brun ris, middag = kylling og grønnsaker med quinoa. Putt i masse fett i alt, og ikke ha restriksjoner på karbohydratene, så unngår du vekttap. Abefaler også bøkene til Ninka Bernadette-Mauritson (Kjernesunn Familie), som har masse bra oppskrifter og tips.

Jeg har levd på diett i 7 år nå, og jeg lover deg en ting: Det blir lettere med tiden. :thumbsup:

Tusen takk :) Dette var oppmuntrende! Skal se om jeg får forstørret bilde av listen du la ut, det var litt vanskelig å tyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sånn candida-diett tidligere i år og spiste mengder med maisbrød med peanøttsmør fra helsekosten. Maiscrispen har de på Meny og Ultra tror jeg, ikke spesielt næringsrikt, men funka som sncks/mellommåltid :) Ellers gikk det mye i nøtter. Kan også lage mye godt av mandelmel, bokhvetemel, og jyttemjøl - og sukrin kan du helt sikkert spise siden det er en naturlig søtning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv melke- sukker og gjær allergi. Det er hardt de første ukene, men utrolig hva kroppen og hode kan vende seg til:)

Jeg spiser mye havregrøt (glutenfri smaker faktisk best xD flaks for deg:p)!

Laks/ kylling med MASSE krydder og en hel haug med grønnsaker, fest for smaksløkene!:D

Blir jo fort et mye sunnere kosthold, som inneholder lite kcal.. så om du ikke skal ned i vekt kan du bruke nøtter i maten. Kylling wok med cashew nøtter er helt fantastisk:)

Lykke til! Du klarer det lett, er bare en vanesak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til!

Skal selv starte på diett nå, for både allergi, eksem og magen har det ikke bra om dagen. Og jeg skal kutte ut hvetemel, egg, nøtter, melk, sukker, gjær, løk, kål og begrense frukt. Har påvist allergi for hvetemel, egg og nøtter. Egg og nøtter har jeg vært flink og holde meg helt unna, dette grunnet at det blir ganske kraftig reaksjon, mens hvetemel har jeg stort sett holdt meg unna, men spist iblandt. Og det er ikke bra. Så er litt bekymra om dagen for hva jeg skal spise og. Men finner vel fort ut av lure ting. Tror jeg må teste soyaprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurer jeg også på :) Forsto det slik at jo fetere jo bedre, mulig fløte inneholder veldig lite av de stoffene jeg skal holde meg unna.

Jeg er laktoseintolerant, og tåler på ingen måte fløte. Er litt laktose i dette også. Jeg ville unngått det helt, om det er et mål å prøve å finne ut hva som forårsaker plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til!

Skal selv starte på diett nå, for både allergi, eksem og magen har det ikke bra om dagen. Og jeg skal kutte ut hvetemel, egg, nøtter, melk, sukker, gjær, løk, kål og begrense frukt. Har påvist allergi for hvetemel, egg og nøtter. Egg og nøtter har jeg vært flink og holde meg helt unna, dette grunnet at det blir ganske kraftig reaksjon, mens hvetemel har jeg stort sett holdt meg unna, men spist iblandt. Og det er ikke bra. Så er litt bekymra om dagen for hva jeg skal spise og. Men finner vel fort ut av lure ting. Tror jeg må teste soyaprodukter.

Kan jeg spørre hvordan du fikk påvist allergi? Tok de prøver? Jeg merker at det blir lettere etterhvert, men det er vanskelig å finne produkter uten noen form for feks sukker... Håper at jeg etter prøveperioden kan ha litt av det, for det er utrolig mange matvarer som inneholder nettopp dette. Da kan jeg hvertfall spise soyaprodukter med smak!

Ei jeg kjenner nevnte at hun handlet fra et nettsted som het noe med allergi; de hadde matvarer for allergikere, feks uten hvete. Noen her som vet av dette? (hun husket ikke adressen nemlig).

Vi får prøve å dele tips vi finner :) Jeg merker at den største utfordringen er at jeg synes maten blir smakløs :( Samt at jeg savner enkle små måltider når man er på farten :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er laktoseintolerant, og tåler på ingen måte fløte. Er litt laktose i dette også. Jeg ville unngått det helt, om det er et mål å prøve å finne ut hva som forårsaker plagene.

Det var det jeg også tenkte... Inntil videre følger jeg opplegget som er satt opp, men skal definitivt ha det i bakhodet om det ikke blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en periode skal jeg ha et kosthold uten noen form for melk, sukker (samt kunstig sukker) og hvete. Dette innebærer også at jeg må holde meg unna frukt og grønnsaker med rød/gul farge. Jeg synes det er veldig vanskelig å finne nok å spise. Kan visst spise egg og fløte, men det begrenser seg hvor mye jeg klarer av det da :) Er glad i å trene, og vil for all del ikke gå ned i vekt (er slank fra før).

Hvis noen har tips til matvarer/måltider som ikke inneholder noe nevnt ovenfor, blir jeg veldig glad :)

Liten rettelse: Gjerne tips til næringsrike mellommåltider :)

Hvorfor må du holde deg unna frukt og grønt med rød og gul farge? Vil dette si at andre farger er greit?

Hvis du skal spise slik for å se om du reagerer på noen matvarer, f.eks. melk, så bør du holde deg unna fløte også i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du holde deg unna frukt og grønt med rød og gul farge? Vil dette si at andre farger er greit?

Hvis du skal spise slik for å se om du reagerer på noen matvarer, f.eks. melk, så bør du holde deg unna fløte også i denne perioden.

Jeg husker ikke i farten hva som skilte røde/gule grønnsaker fra de grønne, kan det være at andelen fruktose er høyere i disse?

Når det gjelder fløte så følger jeg dietten som er satt opp, regner med det er en plan bak det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne grønnsaker er gode kilder til en del næringsstoffer, som f.eks. folat og vitamin K. Det jeg egentlig reagerte på var fargeinndeling på frukt, men jeg går egentlig utifra at du kutter ut all frukt.

Er dette et opplegg som er lagt opp av en ernæringsfysiolog?

Da har jeg nok ordlagt meg dårlig, fargeinndeligen gikk kun på grønnsaker, må kutte all frukt.

Opplegget er gjennom en kostholdsveileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig skeptisk til den fløten altså.. :huh: Uansett om det er Melkesukker (laktose) eller Melkeprotein (Kasein) du skal sjekkes for er fløte på nei-lista. Jeg ser heller ikke poenget med å gå på en så streng diett for så å ødelegge med noe som trigger en evt intoleranse eller allergi på den måten.. :thumbsdown: Hvis det er melkefett som er bra (og jeg er enig at fete meieriprodukter er bedre enn magre), så er det kun Ghee (klarnet smør) som inneholder rent melkefett.

Hvis det kun er mistanke om laktoseallergi, kan du gjerne spise syrnede melkeprodukter, mens ved en proteinintoleranse er en hver form for melkeprodukter utelukket.

Jeg ville tatt en telefon til terapeuten og fått en skikkelig forklaring på hvorfor fløte er tillatt mens melkeprodukter ellers er forbudt. Hvis det er mistanke om melkeallergi (mot laktose) eller melkeproteinintoleranse, kan du ikke ha fløte heller, og hvis ikke er det ingen grunn til å kutte de andre melkeproduktene.. :confused:

Lukter litt muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...