Gå til innhold

Svinekjøtt, "farlig"?


Illyria

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri tidligere hørt noe om at svinekjøtt er "farlig".

Det er inkludert i mitt kosthold, men ikke for ofte. Jeg spiser ganske variert mellom svinekjøtt, karbonadedeig, egg, kalkun, kylling, sjømat osv.

SÅ hadde jeg tilfeldigvis en samtale med en kamerat om mat, etter at jeg hadde mekka mager svinekjøttdeig og salat. Skal nevnes at han ikke vet en tøddel om hva jeg spiser ellers.

DENNE fikk jeg i fleisen:

"okei, vær opp på korsn type fett som e i kjøttdeigen. (ikkje bra) ... prøv svinekjøttet, men i begrensa mengde da svin i store dosa hindre fettforbrenningen.

Æ har bare lest mye om kosthold og har lært mye. ville bare gi dæ nån innspill på ka æ har lært. d va ikkje verre enn at svinekjøtt inneholder "feil" kombinasjon av omega 3, 6 og 9. Perfekt kombinasjon e 2:1:1, men i svinekjøtt e d ca like mye omega 6 som 3. Clue e at omega 6 kan øke betennelse, mens omega 3 kan redusere betennelse. Derav dobbel så mye omega 3 som omega 6. "

Kommentarer anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At perfekt kombinasjon mellom 3,6 og 9 er 2:1:1 er direkte feil. Perfekt mellom omega-3 og omega-6 er noe mellom 1:1 og 1:5 (mest omega-6). Det vanlige kostholdet til nordmenn gir imidlertid et forhold på 1:20 i favør av omega-6.

Omega-9 (olivenolje) kan man ha mye mer av. Dette er imidlertid ikke en essensiell fettsyre som omega-3 og omega-6 fettsyrene og kroppen kan også klare seg uten selv om forskning viser at olivenolje har store helsefordeler.

Dyr som spiser mye kraftfor (deriblant gris og kylling) vil ha en litt dårligere fettbalanse enn dyr som spiser økologisk eller på beite. Men det er uansett hvilke oljer man velger som utgjør den største delen. Utelukker du soya, solsikke og maisolje samt produkter som inneholder mye av disse og tar omega-3 tilskudd så vil mye være gjort i forhold til omega-3/6 balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svinekjøtt betennelsesfremmende?

- Ikke om det varmebehandles riktig. Og riktig betyr her tilstrekkelig. Ingen rosa kjerne eller noe i den duren. Gjennomstekt duger.

Omegabalansen er ute å kjøre?

- Spiller ingen rolle om du, slik en anbefales, tar en daglig dose av god omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekjøtt betennelsesfremmende?

- Ikke om det varmebehandles riktig. Og riktig betyr her tilstrekkelig. Ingen rosa kjerne eller noe i den duren. Gjennomstekt duger.

Omegabalansen er ute å kjøre?

- Spiller ingen rolle om du, slik en anbefales, tar en daglig dose av god omega 3.

På grunn av omega-6/omega-3 balansen er svinekjøtt, og også kyllingkjøtt, betennelsesfremmende. Som Oddis skrev over, kostholdet hos Ola Nordmann bidrar med mye omega-6. Dette får vi blant annet fra soyaolje, mange av ferdigproduktene i butikken (majones, italiensk salat +++) og fra kjøtt som har blitt fôret på et kraftfôr med soyaolje. Det siste gjelder i stor grad for svin og kylling. Omega-6 fettsyrer er samlet sett betennelsesfremmende og omega-3 fettsyrer er betennelsesdempende, som Oddis skriver. Derfor er det viktig at man har et kosthold som gir et balansert inntak av disse fettsyrene. Hvordan man varmebehandler kjøttet har lite å si for sammensetningen av fettsyrene, da de i stor grad bestemmes av hva dyret har spist. Akkurat på samme måten som sammensetningen av fettsyrer i kroppen vår avhenger i stor grad av hva vi har spist.

En god daglig dose av omega-3 er fint, men man må alltid huske på at det kan bli for mye av det gode. Mange eskimoer er jo blødere, og de spiser myyyye omega-3. Dess mer umetta fettsyrer man tar inn gjennom kosten, dess større er sjansen for oksidering av disse, og dess mer antioksidanter må man få i seg. Ulempen med rene omega-3 tilskudd er at de ikke har et naturlig innhold av antioksidanter slik som kjøtt har. Så man bør fokusere både på mengden av, og balansen mellom, disse fettsyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville brydd meg om omegabalansen i svinekjøtt da det inneholder lite flerumettet fett totalt sett. Om man styrer unna soya-, mais- og solsikkeolje (utenom high oleic da, men det meste er ikke det) både i matlaging og det man kjøper av ferdige matvarer som kaviar, leverpostei, majones etc så har man nok gjort mye bra. Oljer med mye enumettet fett er best av oljene, kaldpresset olivenolje den beste (under 10% flerumettet). Til steking kan man benytte smør\bremykt\kokosolje som alle inneholder lite omega 6. Man kan også kompensere for omega 6 man inntar ved å spise mat som fucker opp AA-syntesen (et av de betennelsesfremmende stoffene som dannes fra omega 6), eksempler er ingefær og gurkemeie. Betennelsesdempende kosthold - Fitnessbloggen her har jeg og Vegard skrevet litt utdypende om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje litt andre ting ved grisen enn omegabalansen som får meg til å ikke ville spise svin. Bl.a at de ikke svetter og alle avfallsstoffer går derfor i kjøttet.

Kjøttet kan også inneholde trikiner, en parasitt som kan trenge inn i øyne, hjerne, hjerte og nyrer bl.a. I Norge er ikke dette noe problem siden kjøttet sjekkes før det går i butikken, men man skal være litt forsiktig med svin i utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...