Gå til innhold

De små vil ikke som de store


Slarti

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er nybegynner og ville være veldig takknemlig for en evaluering av treningsoppsettet mitt og fremgangen jeg har hatt så langt. Er 46 år, 182 høy og veier 76 kg. Ca. 3-4 kg flesk på og rundt magen, ikke andre steder. Har aldri vært noe særlig muskuløs, er mer en sånn utholdende type, og har god kondis. :cool:

Siden november har jeg trent en 2-split 3-4 ganger i uken. I starten daglig, men innså etter et par uker at jeg trengte 1 hviledag etter dag 2. Jeg begynte å øke vektene men merket fort at underarmene ikke hang med. Spesielt ved bicepscurls i kabel og pullups kjente jeg ofte at muskelfibrene i underarmene røk, spes. på venstre side, og da avbrøt jeg øvelsen. Frustrende, når den muskelen jeg skulle trene ikke var trøtt ennå. Når det skjedde trente jeg ikke denne øvelsen i 1 uke og begynte så igjen, litt forsiktig. Nå skjer det nesten ikke lenger. Men jeg har nå trent i 6 måneder, med noen perioder med treningsfri på 3-4 dager, og er nå litt usikker om jeg bør være fornøyd med fremgangen eller ikke. Kroppen min har forandret seg litt :) , men ikke akkurat mye synes jeg. Har derfor for 2 uker siden begynt med proteinpulver, 2 g per kg, siden jeg også spiser mindre for å kvitte meg med mageflesk. Og jeg tar 3 spisekjeer omega-3 olje daglig (har gjort det i et par år).

Mine øvelser og fremgang (alle øvelser 3 x 10 reps, 1,5-2 min pause mellom settene):

Dag 1

Benkpress : 40 -> 55 kg. Sluttet med det fordi jeg ikke tør å gå til utmattelse (trener alene). Benkpress med manualer ga med skulderverk, så nå er det maskin.

Benkpress i maskin 22.1.- idag: 58,5 ->90 kg

Beinpress i maskin: 90 -> 180

Skulderpress m manualer: 10 -> 16. Etter å ha økt til 16 fikk jeg varige smerter i venstre deltoideus, så jeg gikk over til militærpress isteden.

Militærpress 25.4.-idag: 27,5 (ingen økning så langt, og gir meg lett, varig smerte i begge skuldre, men kjennes likevel bedre enn med manualer)