Gå til innhold

Knebøy med ballerinapositur??


Myralill

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri hørt om dette før jeg leste en sak om Tone Damli som var skrevet i dagbladet.

Link til artikkelen

Det jeg lurer på er hvordan skal man faktisk gjøre dette?

(På filmen gjør hun en rask og liten bevegelse men dette så litt for lett ut til å være den faktiske øvelsen)

Er denne typen knebøy like bra som vanlig knebøy?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri hørt om dette før jeg leste en sak om Tone Damli som var skrevet i dagbladet.

Link til artikkelen

Det jeg lurer på er hvordan skal man faktisk gjøre dette?

(På filmen gjør hun en rask og liten bevegelse men dette så litt for lett ut til å være den faktiske øvelsen)

Er denne typen knebøy like bra som vanlig knebøy?

.

knebøy uten noen form for belastning (se bort ifra bw), da ville jeg nok heller f eks kjørt noen former for utfall etc. evt utfall -> knebøy om man ikke vil/skal ha belastning. Som et supersett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ta utfall med små hopping/vekter og knebøy med vekter.

Jeg lurte på om dette var noe jeg kunne gjøre etter jeg hadde gjort utfall og vanlig knebøy.

(ville også gjøre dette på hviledagene mine for det virker som noe man kan gjøre om man venter på noe/noen.xD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ta utfall med små hopping/vekter og knebøy med vekter.

Jeg lurte på om dette var noe jeg kunne gjøre etter jeg hadde gjort utfall og vanlig knebøy.

(ville også gjøre dette på hviledagene mine for det virker som noe man kan gjøre om man venter på noe/noen.xD)

Bortkastet med tid å gjøre dette etter du allerde har gjort deg ferdig. Men ingenting som sier at du ikke kan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ballerinaknebøy" aka plié er en av de viktigste øvelsene for å bli en sterk/stabil ballettdanser, men jeg kan ikke skjønne at det er spesielt lurt med vekter. I første posisjon er helene sammen, og om man skal gå ned i nitti grader eller mer, så må helene av gulvet. Da blir det mye belastning på ankler/tær, og det ser jeg ikke for meg er spesielt smart altså. Men for all del - det er jo bare å prøve. Om du greier å holde balansen, that is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første posisjon kommer du ikke langt ned men det vil jo funke likevel. I posisjonen der man står med brede ben og bøyer helt ned så lårene er paralellt med gulvet er det helt klart styrkende å bruke vekter samtidig. Jeg var råsterk på balletten selv uten vekter fordi jeg strammet musklene hele tiden og var svært bevisst musklene jeg brukte. Jeg synes det var en god ide å bruke manulaer eller vektstang samtidig som du gjør noen av oppvarming/styrke-øvelsene i ballett. Super hjemmetrening om man har et par manualer. Og når de vanligvis løfter bena kan man legge vekter rundt anklene. Fikk lyst på manualer og barre hjemme nå, jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg er jævlig unormal, men jeg kommer meg helt ned når jeg står i førsteposisjon. Ettersom det kjennes ut som at det er en svært anstrengt stilling for knærne, seg jeg for meg at det er oppskriften på kneproblemer om man tvinger seg helt ned i denne posisjonen. Tror nok du trygt kan gå for den ordinære knebøyen og legge ballerinaknebøyen på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på videoen først nå. Der tar hun første posisjon. Den vil ikke belaste låra mye men om du strammer rompa masse når du gjør den og gjør den veldig sakte (minst fem sekunder ned og 5 sekunder opp igjen) og mange ganger er den ikke dum. Den erstatter ikke knebøy. Om du skal erstatte knebøy kan du ta ballettposisjonen der man har bena fra hverandre og bøyer helt ned til 90 graders vinkel uten å heve helene. Igjen stramme lår og rompe masse og bruke god tid. Du kan holde vektstang over skuldrene samtidig så du slipper å ta så mange rep. "While you're at it" kan du jo også heve deg opp på tærne mens du strammer rompa også, og ta noen hopp i første posisjon også mens du strammer rompe og mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nano, da løfter du helene opp fra gulvet, gjør du ikke? Det skal man jo ikke. Man skal ha bena samlet og senke seg så dypt det er mulig uten å løfte opp helene.

Hælene mine er godt plantet i bakken hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av en eller annen grunn får jeg ikke opp bildet i stort format.

Akkurat det der får faktisk jeg også til - jeg tenkte veldig ballerina i hodet mitt: rak rygg og rumpa på hælene.

Det blir vanskelig på grunn av tyngepunktet, men får til det også om jeg holder meg fast. Med rak rygg og tærne rett ut må man lene seg fremover for å holde tyngepunktet på hælene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig på grunn av tyngepunktet, men får til det også om jeg holder meg fast. Med rak rygg og tærne rett ut må man lene seg fremover for å holde tyngepunktet på hælene.

Ja. Men ballerinaer skal jo holde seg helt oppreiste i den posisjonen. Og det var det jeg tenkte på ang umuligheten ved den øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...