Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester
Ikke når kroppen er uten dødt kjøtt

Omega-3 fettsyrer i fisk

Fisk er en god kilde til de langkjedete marine omega-3 fettsyrene EPA (eikosapentaensyre), DHA (dokosaheksaensyre), og DPA (dokospentaensyre) og forskning viser at omtrent et halvt gram marine omega-3 fettsyrer hver dag beskytter mot hjerte-kar sykdom. Selv om feite fiskearter, som laks og makrell, inneholder mer fett enn magre arter som torsk og sei, er det viktig å merke seg at selv mager fisk bidrar vesentlig til omega-3 inntaket. I en middagsporsjon på 150 gram torsk finner man faktisk mer enn det halve grammet marine omega-3 fettsyrer som man trenger hver dag.

På Sjømatdata kan du sjekke hvor mye omega-3 fettsyrer ulike arter inneholder.

I oppdrettsfisk vil fettinnholdet i fileten først og fremst være styrt av fettinnholdet i fôret til fisken. Det er også verdt å merke seg at fiskepålegg som for eksempel makrell, sardiner, sild eller røkelaks, er svært gode kilder til marine omega-3 fettsyrer, vitaminer, sporstoffer og proteiner.

Andre kilder til omega-3 fettsyrer

Tran er rik på marine omega-3 fettsyrer (EPA, DHA og DPA), vitamin A og vitamin D. Tran utvinnes av fiskelever, og tradisjonelt sett fra torskefisk. Norge har lange tradisjoner for eksport av tran, såkalt medisintran, på grunn av det høye innholdet av de fettløselige vitaminene A og D. I den senere tid er innholdet av vitamin A i tran redusert, og i dag er nok tran også godt kjent som en rik kilde til de helsefremmende marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA.

Vi finner også omega-3 fettsyrer i planter i form av alfa linolensyre (ALA, 18:3 n-3). ALA danner utgangspunktet for at kroppen vår selv kan produsere EPA og DHA, men det viser seg at vi mennesker bare i liten grad kan omdanne ALA til EPA og i enda mindre grad til DHA. ALA finnes i en rekke planteoljer, særlig i linfrøolje og i visse grønnsaker, men det er ikke dokumentert de samme positive effektene fra omega-3 fra planter som fra de marine omega-3 fettsyrene.EPA og DHA. Enkelte forskningsresultater viser at ALA kan virke beskyttende mot hjerte-karsykdommer, mens andre studier ikke viser en slik sammenheng.

-Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning

Går utifra "dødt kjøtt" også innbefatter "død fisk"

Gjest Jester
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7878355

Det er mye man må passe på syns jeg. Foreløpig holder jeg meg til linfrø og rapsolje, til jeg finner et vegetarisk bra tilskudd.

ALA danner utgangspunktet for at kroppen vår selv kan produsere EPA og DHA, men det viser seg at vi mennesker bare i liten grad kan omdanne ALA til EPA og i enda mindre grad til DHA. ALA finnes i en rekke planteoljer, særlig i linfrøolje og i visse grønnsaker, men det er ikke dokumentert de samme positive effektene fra omega-3 fra planter som fra de marine omega-3 fettsyrene.EPA og DHA. Enkelte forskningsresultater viser at ALA kan virke beskyttende mot hjerte-karsykdommer, mens andre studier ikke viser en slik sammenheng.
ALA danner utgangspunktet for at kroppen vår selv kan produsere EPA og DHA, men det viser seg at vi mennesker bare i liten grad kan omdanne ALA til EPA og i enda mindre grad til DHA. ALA finnes i en rekke planteoljer, særlig i linfrøolje og i visse grønnsaker, men det er ikke dokumentert de samme positive effektene fra omega-3 fra planter som fra de marine omega-3 fettsyrene.EPA og DHA. Enkelte forskningsresultater viser at ALA kan virke beskyttende mot hjerte-karsykdommer, mens andre studier ikke viser en slik sammenheng.

Ja jeg leste det :)

Men jeg ønsker et tilskudd som er både dyrevennlig og miljøvennlig.

Annonse

Gjest Jester

Ja jeg leste det :)

Men jeg ønsker et tilskudd som er både dyrevennlig og miljøvennlig.

Så lenge du ønsker det på grunnlag av at det er dyrevennlig og miljøvennlig har jeg ingen problemer med å respektere. Ville bare poengtere at selv om egen overbevisning så finnes det en sannhet i form av hva som er "best egnet". Slik at jeg følte dette burde komme fram i tråden for de som kanskje ikke kjente til det :)

Gjest Jester
Hmmm...se hva tråden heter

Om denne var rettet til meg så skrev jeg det om maritim omega 3 med utgangspunkt i ditt svar til Konstantinovs som skrev:

"Men vegetabilsk omega-3 er jo ti ganger dårligere enn maritim omega-3.

http://fitnessbloggen.no/udos-choice/"

Hvorav du responderte:

"Ikke når kroppen er uten dødt kjøtt"

Dette følte jeg måtte oppklares slik at det ikke hersket noe forvirring. Jeg vil dog oppfordre deg som ivrig veganer gjennom mange år og heller komme med informasjon om hvordan å leve som veganer, tips til matvarer osv i stedet for slike svar som undergraver trådens misjon om å opplyse om veganerlivstilen slik jeg ser det.

En kjøtteter trenger garantert fiske omega.

Plante omega holder i massevis for en plantespiser

Hva skal vi med "best egnet" når vi ikke spiser dyr?

Sier bare min mening om unødvendig informasjon inne på vegetar, og gjelder ikke bare deg.

Beklager, bror.

Fred!

Sier bare min mening om unødvendig informasjon inne på vegetar, og gjelder ikke bare deg.

Beklager, bror.

Fred!

Hva dine egne meninger og fantasier sier om dette gjør det ikke mer riktig av den grunn.

Omdanningen av kortere omega-3 og omega-6-fettsyrer er ikke spesielt bra, og med en ubalanse mellom de to vil det også bli en ubalanse mellom eikosanoidene, som er de aktive stoffene som faktisk utfører effekten av disse fettesyrene.

Marine omega-3-fettsyrer vil alltid være overlegen vegetabilske kilder, spesielt når det fra før foreligger en ubalanse mellom de aktuelle fettsyrene.

Beklager, bror.

Fred!

Jeg respekterer deres moralske overbevisning, men jeg synes bare det er litt rart at det skal være "feil" å spise fisk og kjøtt når dette jevnt over er bedre ernæringsmessig enn planter og korn mtp. både essensielle amino- og fettsyrer :).

Annonse

Mulig det er nevnt før, bare sett litt på tråden, men har du prøvd hampprotein Bedre aminosyresammensetning enn soyaprotein mener jeg å ha lest) og hampolje? Sistnevnte er antageligvis en av de mest fullverdige omega 3 kildene i planteriket siden den inneholder 2% SDA som i langt større grad omdannes til EPA, DPA og DHA enn ALA. Den inneholder i tillegg 4% GLA som også er en sjeldenhet. Jeg synes den smaker godt, adskillig bedre enn linfrøolje. Enkelte alger inneholder jo DHA og kan sånn sett brukes som et alternativ til marine kilder. Man må ikke spise fisk, selv om det er litt vanskeligere å få i seg EPA, DPA og DHA uten fisk og fiskeolje.

• 3 uker senere...

Jeg er egentlig ikke 100% vegetarianer, men i peroder spiser jeg ikke noe kjøtt. Så lurer på om noen av dere snille kunne delt noen dagsmenyer med meg?

Sliter med å få i meg nok protein når jeg ikke spiser kjøtt. Blir litt kjedelig med egg til hvert måltid. Tar gjerne imot middags, frokost og lunsj-tips fra dere som er litt mer drilla på vegetar-kosthold enn meg :)

(spiser meieriprodukter, egg og fisk)

Jeg er egentlig ikke 100% vegetarianer, men i peroder spiser jeg ikke noe kjøtt. Så lurer på om noen av dere snille kunne delt noen dagsmenyer med meg?

Sliter med å få i meg nok protein når jeg ikke spiser kjøtt. Blir litt kjedelig med egg til hvert måltid. Tar gjerne imot middags, frokost og lunsj-tips fra dere som er litt mer drilla på vegetar-kosthold enn meg :)

For meg var det håpløst å få nok protein gjennom maten. Så jeg drikker bare shakes i tillegg;)

Ellers inneholder mye av vegetarkjøttet like mye protein som egg. Så her i gården er det pøls, burger, wraps, taco o.l. til middag.

Men jeg spiser meg fint mett på bare grønnsaker også. dampede grønnsaker med hjemmelaget fløte/hvitløkssaus<3

Jeg spiser stortsett som "vanlige" folk, altså samme retter som min kjøttetende samboer, bare at jeg erstatter kjøttet med veggiskjøtt. Burde vel blitt flinkere til å prøve ut slike typiske vegetarretter også. Har en del vegetarkokebøker jeg tørker støv av iblandt. Men gjør det som regel lettvint. Jeg spiser egentlig hva som helst så lenge det er krydret og har en eller annen form for saus/hvitløkssaus på seg..:thumbsup:

Denne tråden følger jeg gjerne med på. Er ikke vegetarianer, men begrenser inntaket mitt av kjøtt av etiske årsaker. Alt med måte. :) Og jeg sliter også med å få i meg nok proteiner. Jeg får i meg nok proteiner i forhold til vanlig kosthold, men i forhold til styrketreningen og mine mål blir det nok for lite. Greide 90g i dag, og da hadde jeg fullt fokus på å få i meg mye, så litt skuffende at jeg med fullt fokus fortsatt ikke greide 100g.

Mitt problem er at jeg er laktoseintolerant, og må begrense inntaket mitt av meieriprodukter. Har økt inntaket litt de siste dagene, og nå er magen litt irritert pga det. Så jeg skal gå grundig gjennom denne tråden igjen. :)

Spises det no bønner og linser som tilskudd på tallerken?

Ølgjær er også fin hjelp....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...