Gå til innhold

Pusteteknikk ved tunge øvelser, som knebøy


pirken

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner innen styrketrening (vel, nesten, gjennomførte grunnprogrammet til RYP et par ganger for noen år siden), og prøver for tiden å fokusere veldig på teknikken innen visse øvelser.

Jeg føler at frontbøy funker mye bedre for meg enn knebøy (selv om jeg nok ikke kan skylde på lange lårben eller hva det enn er), så det er det jeg går for. I det siste har jeg prøvd å fokusere på pusteteknikken også - holde pusten på vei ned og stramme det som strammes kan, og puste ut på vei opp. Men dette fungerer veldig dårlig for meg! Jeg blir veldig, veldig sliten av dette fordi jeg må holde pusten på vei ned, etter ca 5 reps er jeg utmattet, pulsen er skyhøy og teknikken går til pokker. Det er ikke vekta som er tung altså, jeg føler at jeg kunne greid mange flere repetisjoner hadde det ikke vært for at jeg puster som en hval og føler for å svime av. Og det skal lite til for at jeg svimer av.

Hva skal jeg gjøre? Er det bare en vanesak? Gjør jeg kanskje noe feil? Noe jeg kan justere?

Et annet problem jeg har på noen andre øvelser, som "chin ups" i maskin eller i nedtrekk er at jeg får vondt i hendene/fingrene etter kort tid. Også her føler jeg at jeg kunne greid mer hadde det ikke vært for at fingrene etterhvert skriker av smerte og jeg ikke greier å holde grepet lenger. Veldig frustrerende når jeg går fra trening og føler at jeg kunne gitt mye mer! Noen tips og erfaringer på det?

Takk for alle tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette opplevde jeg også helt i starten, kanskje de første 4-5 øktene jeg kjørte tungt. Det gikk over av seg selv for meg. Ikke at jeg ble så sliten, men det var absolutt ubehagelig ja.