Gå til innhold

tips til "psykisk" utholdenhetstrening


LINCHEN

Anbefalte innlegg

hei alle sammen! skal delta på oslo marathon, liten distanse, i september og ønsker gode råd om å komme "over kneika".. beina stopper liksom bare opp på distanse X uansett hvor høyt ramstein brøler i øret mitt, hvor digg vårsola er eller hvordan jeg legger opp løypa:eek:

tipps anyone;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å skjønne hva du mener - liten distanse? Skal du løpe kortere enn maratonet?

Da må du selvfølgelig trene på langdistanseløping. Lange, rolige turer i sone 1 (google Olympiatoppens intensitetssoner) med 10% distanseøkning i uken.

Edit: Psyken herdes over tid ved å pushe grenser. De fleste starter ikke med en stålpsyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skal du løpe halv- eller 10km du da? Jeg kjenner de som har løpt marathon, som ikke har hatt mer enn tre-fire joggeturere på 3mil som lengste turer. Ellers har de ligget rundt 10-12 km på de fleste turene og langturene (ca annenhver uke) har vært på rett under 2mil...

De som løper halvmarthon, som jeg kjenner,ligger også på flest 10km turer også har de noen langturere opp mot 15-16km også et par-tre-fire turere på ca 2mil....Ikke nødvendigvis OVER det. Er vel noe med at på slutten av slike lengre løp er det viljen som styrer det meste uansett,- og greier kroppen 15km, greier den fint 2mil. Eller greier man 3mil, greier man 4. Grunnen til at man ikke nødvendigvis trener på den distansen man skal løpe, vet jeg ikke helt. Men er vel ikke vits i og løpet seg til total utmattelse under opptreninga, antar jeg? Selv skal jeg løpe halv- den dagen. Og gruer meg. VET jeg fint greier og jogge 2mil, men man vil jo gjøre det med stil også..Enn så lenge kommer jeg meg ikke under 6,05min /km på turere over 7-8km....Målet hadde vært rundt 5min/km, men det tror jeg ligger langt utenfor min form akkurat nå. Og jeg er ikke flink til og presse meg.....

Lykke til iallefall. Tror løpegleden er viktig og finne før man presser seg til lange turer som gjør neste trening til noe man gruer seg for.............Med løperglede så greier man fint og holde ut lenger på turene også. Kanskje den mangler? Hvordan du skal finne den, har jeg ikke svar på..Meg tok det 3 år med regelmessig trening før jeg plutselig "så lyset" og begynte og elske jogging og glede meg til hver dag jeg har mulighet for joggetur. Ingenting er bedre enn og vite at man har tid for seg selv til og jogge timesvis, hvis man vil, også knyte på seg skoa og legge opp løypa etter hvordan den dagen føles :) Og ta den lange runden hvis man vil, eller ta den korte hvis kroppen ikke er med...Og da heller bruke fritida man har til overs til hjemme-spa....evt...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer å løpe halvmaraton selv. Løp sentrumsløpet og fikk litt smaken av å løpe løp. For min del føler jeg meg heller ikke klar for halvmaraton, men jogger et par tre ganger i uken nå, så får se hvor det bærer hen :) Når man løper slikt løp går mye av seg selv. Ofte bedre enn forventet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...