Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Om du ikke har veldig mye å gå ned, så er dette en grei fremgangsmåte - men pass på at du får nok fiber totalt sett.

Om du kjører syklisk må du også se mye på maten du spiser på treningsdagene dine og få gode vaner der :)

Nei, er bare snakk om et par kilo:) Fiber er ikke et problem da jeg inntar rieklig med grønnsaker. Med gode vaner antar jeg at du mener å spise næringsrik mat, og ikke minst spise nok (men heller ikke for mye)?

Fortsetter under...

Nei, er bare snakk om et par kilo:) Fiber er ikke et problem da jeg inntar rieklig med grønnsaker. Med gode vaner antar jeg at du mener å spise næringsrik mat, og ikke minst spise nok (men heller ikke for mye)?

Spise nok næringsrik mat, ja. Men om du bare har et par kilo ville jeg heller gått for en mer balansert diett...

PSMF er bra i et par uker - for å sjokkbooste kroppen - men pass på å ikke hold den for lenge. Så lite mat over lengre tid setter ned forbrenningen. Men, man går ned et par-tre-fire kg på to uker, så det burde gå fint. Om du vil gå lenger kan jeg som en lenger opp mye heller anbefale å legge det på treningsfrie dager, slik at du f.eks ligger på 800 kcal på treningsfri dager - og 1300-1400 på treningsdager - om du trener hardt og vil ha utbytte av treningen også mens du går på PSMF, eller ikke har lyst til å trappe ned på tung trening underveis :-)

Lykke til!

Om du vil gå lenger kan jeg som en lenger opp mye heller anbefale å legge det på treningsfrie dager, slik at du f.eks ligger på 800 kcal på treningsfri dager - og 1300-1400 på treningsdager

Det var meg :) Men om man vil holde forbrenningen oppe og få gode resultater burde man spise over vedlikehold på treningsfrie dager. Det er ikke store forskjellen for kroppen om man spiser 800 eller 1300 på en dag ;) Uansett vil en jente som forbrenner 2500kcal om dagen ha ca 5000kcal i "buffer" etter tre PSMF-dager, så selv om man spiser totalt 400-500kcal over vedlikehold på treningsdagene vil man gå ned en halvkilo i uken :)

Jeg venter litt nærmere sommeren med å hive meg ut på 2 -3 uker med PSMF, men frem til da er det altså å anbefale å ligge litt i overskudd på trenings dager og PSMF nivå på hviledager? Er det en " god oppskrift "? Og hva med de dagene man har 1 time kondisjons trening? PSMF eller vedlikehold, kanskje?

Annonse

Jeg venter litt nærmere sommeren med å hive meg ut på 2 -3 uker med PSMF, men frem til da er det altså å anbefale å ligge litt i overskudd på trenings dager og PSMF nivå på hviledager? Er det en " god oppskrift "? Og hva med de dagene man har 1 time kondisjons trening? PSMF eller vedlikehold, kanskje?

Anbefalt og anbefalt, fru blom. Det kommer jo litt an på hva målene dine er. Syklisk diett av denne typen er hverken fugl eller fisk, og for alt jeg vet kan det godt hende det er en grunn til at den ikke anbefales. Resultatene vil komme saktere enn ved en full PSMF, og for å være ærlig ser jeg ingen god grunn til å være slapp og kjøre syklisk om man bare skal gå på den i to eller tre uker. Grunnen til at jeg gjør det som jeg gjør er at jeg gikk i nesten tre måneder før jeg ble møkk lei av maten...

Anbefalt og anbefalt, fru blom. Det kommer jo litt an på hva målene dine er. Syklisk diett av denne typen er hverken fugl eller fisk, og for alt jeg vet kan det godt hende det er en grunn til at den ikke anbefales. Resultatene vil komme saktere enn ved en full PSMF, og for å være ærlig ser jeg ingen god grunn til å være slapp og kjøre syklisk om man bare skal gå på den i to eller tre uker. Grunnen til at jeg gjør det som jeg gjør er at jeg gikk i nesten tre måneder før jeg ble møkk lei av maten...

Jaaa jaaa:p men høres det "brukandes" ut? PSMF hviledager, Litt over vedlikehold på styrkedager og vedlikehold på kardio dager? Om jeg starter NU og kjører frem til juni feks??

Jaaa jaaa:p men høres det "brukandes" ut? PSMF hviledager, Litt over vedlikehold på styrkedager og vedlikehold på kardio dager? Om jeg starter NU og kjører frem til juni feks??

Ja. :-) That should work!

Det var meg :) Men om man vil holde forbrenningen oppe og få gode resultater burde man spise over vedlikehold på treningsfrie dager. Det er ikke store forskjellen for kroppen om man spiser 800 eller 1300 på en dag ;) Uansett vil en jente som forbrenner 2500kcal om dagen ha ca 5000kcal i "buffer" etter tre PSMF-dager, så selv om man spiser totalt 400-500kcal over vedlikehold på treningsdagene vil man gå ned en halvkilo i uken :)

I so agree, om man skal gå over lengre perioder - jeg snakket fortsatt om forholdsvis korte perioder, hvor man da legger til 4-500 kcal ekstra konsentrert rundt trening. (Men, vil ha full effekt av PSMF) Litt ekstra karb før trening for å få piff, og en ekstra load etter trening for å få effekten ut av det. Men, jeg tror vi er enige over lengre perioder. :-)

Jeg har startet på dag 3 av PSMF-dietten. Mandag veide jeg 61,2kg. I dag veide jeg 59,5 kg: Fettprosent mandag: 22,3. fettprosent i dag 22,6. Muskler mandag: 45,1. Muskler i dag 43,7. Hvor mye kan man egentlig stole på en slik vekt når det gjelder fettprosent, vann osv osv?

[ATTACH]16570[/ATTACH]

(Den bruker jeg)

Burde kanskje kjøpt en klype?

post-1128-14440839453344_thumb.jpg

Om du spør meg, så synes jeg jo selvsagt opplegget mitt høres veldig brukandes ut ;)

I so agree, om man skal gå over lengre perioder - jeg snakket fortsatt om forholdsvis korte perioder, hvor man da legger til 4-500 kcal ekstra konsentrert rundt trening. (Men, vil ha full effekt av PSMF) Litt ekstra karb før trening for å få piff, og en ekstra load etter trening for å få effekten ut av det. Men, jeg tror vi er enige over lengre perioder. :)

Om man trenger litt piff før trening er ikke en PSMF tingen. Den eneste treningen man egentlig skal gjøre er for å vedlikeholde muskelmasse. Om man ligger 1100kcal under på 4 treningsdager og 1700kcal under på 3 fridager, så er underskuddet fremdeles enormt. Da har man et snitt på 1350kcal om dagen, og om man forbrenner 2500kcal om dagen er det over kiloen i vektnedgang om alt går fra fett. Totalt vil man kanskje miste opp mot 1,5kg i uken. Da trenger man ikke "piff nok" til å trene så hardt at kroppen trenger å reparere seg - det har den ikke nok næringsstoffer til.

Jeg har startet på dag 3 av PSMF-dietten. Mandag veide jeg 61,2kg. I dag veide jeg 59,5 kg: Fettprosent mandag: 22,3. fettprosent i dag 22,6. Muskler mandag: 45,1. Muskler i dag 43,7. Hvor mye kan man egentlig stole på en slik vekt når det gjelder fettprosent, vann osv osv?

[ATTACH]16570[/ATTACH]

(Den bruker jeg)

Jeg har samme, og om man bruker den for å se fremgang er den "helt grei". Dette er forøvrig omtalt mange ganger før.

Problemet med slike vekter er at de bruker bioimpedans for å måle kroppssammensetning. Vann leder strøm bedre enn fett osv. Derfor vil hydrasjon ha veldig mye å si for resultatet, og selv et glass vann eller svette føtter vil endre resultatene ganske drastisk. Selv støv på gulvet når du går til vekten vil kunne påvirke resultatet. Om du skal bruke den bør du gjøre det med likest mulig parametere hver gang. Jeg faster alltid på søndag, så jeg veier meg på mandag morgen etter å ha vært på toalettet, men før jeg vasker hendene. Da blir det en konsistent måling, og selv om den er feil vil den gi en pekepinn om hvilken retning det går.

Kaliper er mye mer nøyaktig, men det er vanskelig å utføre målingene riktig. Igjen er konsistens det viktige, så om du måler noen hudfolder og de blir tynnere over tid og du måler helt likt, så vil det også gi en god pekepinn. Det er dog ikke bare-bare å bruke dem, og spesielt folk som ikke trener og verdsetter reduksjon av fettprosent over vektreduksjon vil nok slurve...

Annonse

Om man trenger litt piff før trening er ikke en PSMF tingen. Den eneste treningen man egentlig skal gjøre er for å vedlikeholde muskelmasse. Om man ligger 1100kcal under på 4 treningsdager og 1700kcal under på 3 fridager, så er underskuddet fremdeles enormt. Da har man et snitt på 1350kcal om dagen, og om man forbrenner 2500kcal om dagen er det over kiloen i vektnedgang om alt går fra fett. Totalt vil man kanskje miste opp mot 1,5kg i uken. Da trenger man ikke "piff nok" til å trene så hardt at kroppen trenger å reparere seg - det har den ikke nok næringsstoffer til.

Jeg skjønner jo at det på lengre sikt ikke er 'gunstig', men det gir så absolutt en god boost rundt treningen. Jeg sier ikke at man akkurat skal bygge muskler under denne perioden. Vi kan være enige om å være uenige, men jeg har fått knallresultater både selv om på mine kunder av lignende opplegg. Og, jenter trenger ofte mindre energi enn man tror - med mindre man har et ekstremt aktivitetsnivå i løpet av dagen - Det går ofte helt fint an å trene på 1300-1400 kcal om man bare spiser de riktig og fornuftig. Å gå direkte fra en 2500 kcal diett til en så lavt inntak vil selvsagt være helt jævlig om man gjør det på en uke - men, om man kutter litt og litt, om man skal gå på diett en stund vil man ikke merke noe voldsomt til det - kun på volum mat. (Da grønnsaker er gull verdt..)

Så, om man vil gå ned et par kg relativt fort - og samtidig trene greit - så kan hvem som helst gjøre det i noen uker.

Da trenger man ikke ligge over vedlikehold på styrkedager.

Og, man kan fint beholde piffen om disse ekstra kcal er fordelt på både proteiner og karbohydrater.

Jeg har hittil denne uken løftet mine 60 kgx5 i benken, mine 90kgx5 i knebøy, og 320 kg i benpress.. På intet mindre enn 1350 kcal på treningsdager, og 800 kcal på hviledager. Og, jeg går ned i fettprosent, og opp i muskelmasse - og.. Det fungerer!

Gjest Hanne_

[ATTACH]16570[/ATTACH]

(Den bruker jeg)

De vektene der er bare tull fra ende til annen :!:

Klype er gull verdt om man gjør det riktig :-)

Sjekk om du har noen du kjenner som kan ta kalipermålingene - eller sørg i det minste for å måle mange ganger på deg selv. Mål tre-fem ganger pr. punkt, til du har et konstant mål, sånn at du ikke tar det 'første' du får. Tegn og mål opp punktene du skal måle på, så det blir samme punkt hver gang.

:-) Og, bruk bilder. Ta bilder foran, bak, og fra siden en gang i uken/annen hver uke - og sett de ved siden av hverandre.

Vel så effektivt! :-) Der har man ikke et eksakt mål på fettprosent, men man ser på godt og vondt om man har gått opp eller ned, og evt hvor.

Jeg får sjekke opp slike klyper da. Har du en du kan anbefale? Kan få kjøpt de mange steder ser jeg :)

Jeg har vært flink til å ta bilder i halvannet år nå, og det er en stor motivasjon bare det. :) Hadde likevel vært gøy å vite fettprosenten min litt mer eksakt ;)

Klype er gull verdt om man gjør det riktig :)

Sjekk om du har noen du kjenner som kan ta kalipermålingene - eller sørg i det minste for å måle mange ganger på deg selv. Mål tre-fem ganger pr. punkt, til du har et konstant mål, sånn at du ikke tar det 'første' du får. Tegn og mål opp punktene du skal måle på, så det blir samme punkt hver gang.

:) Og, bruk bilder. Ta bilder foran, bak, og fra siden en gang i uken/annen hver uke - og sett de ved siden av hverandre.

Vel så effektivt! :) Der har man ikke et eksakt mål på fettprosent, men man ser på godt og vondt om man har gått opp eller ned, og evt hvor.

Jeg får sjekke opp slike klyper da. Har du en du kan anbefale? Kan få kjøpt de mange steder ser jeg :)

Jeg har vært flink til å ta bilder i halvannet år nå, og det er en stor motivasjon bare det. :) Hadde likevel vært gøy å vite fettprosenten min litt mer eksakt ;)

Jeg er personlig veldig fornøyd med den som heter Slimguide :-)

Om du har tatt bilder over tid er jeg enig at eksakt fettprosent er gøy å måle. Det er jo motivasjonsboost! :-D

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...