Gå til innhold

Råd til kosthold.


wazzap

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal igang med å trene for fullt nå.Har bestemt meg for å kjøre igang med RYP sitt grunnprogram. Her er tråden ang treningsprogrammet og øvelsene http://forum.fitnessbloggen.no/threads/ryp-grunnprogram.7512/

Men er utfordringen min jeg har aldri noen gang i mitt liv tenkt på kosthold!!!! Jeg har lest masse masse på hva jeg må spise men føler en hvis usikkerhet alikavell. Jeg ønsker gå igang med diett og jeg tok i bruk kalkulatoren til tn.no ( https://www.tn.no/app_assets/calculator/kosthold.aspx)

Dette ble resultatet fra kalkulatoren.

Målsetning:Vektnedgang

Ditt daglige kaloriinntak: 2660 kcal

Protein: 238 gram

Fett: 89 gram

Karbohydrater: 228 gram

Men mitt mål er å gå ned i vekt samtidig bygge muskler, burde jeg ikke ha et mindre inntak av kcal da? For vanlig dagsbehov er 2500 kcal for en mann ?

Andre spørsmålet mitt er at jeg lurer på hvordan fordelingen med antall kcal,protein,fett og karbo til hvert av måltidene jeg bør ha, samt at hvor mange måltider bør jeg legge opp ? Setter stor pris på deling av erfaringer og tips her:)

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

ok, etter min erfaring så er det egnetlig bare å kutte ned på fett og karbohydrater, skal du spise kjøtt spis rent vanlig kjøtt ikke halv fabrikata som karbonader kjøttkaker osv. isåfall lag dine egne med karbonade deig so mer en god erstaning for kjøttdeig også taco og andre munnvann fremkallende retter. på en treningsfri dag spiser jeg 30-50 gr fett 150 karbohydrat, og 2g protein pr kilo kropps vekt som da blir 180 siden jeg veier cirka 90 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var litt mye fett ettersom du vil ned i vekt, bruk fitness bloggen sinn kalkulator på face=)

Har da ingenting å si. Denne fordelingen utgjør en tilnærmet 30-30-40 fordeling av makronæringsstoffene, noe som funker helt fint for mange.

Til TS:

Fordelingen av makronæringsstoffene trenger du ikke å bry deg så mye om. Det som er viktig er hvilken kvalitet maten din er, og at du spiser grønnsakene dine.

Du bør få i deg tilstrekkelig nok protein og sørge for at du ved ett minimum tar inn ett par skjeer fiskeolje pr dag, med mindre du spiser feit fisk. Dette er de to hovedreglene du bør strebe etter.

For ordens skyld kan det være fordelaktig å legge karbohydratinntaket ditt til etter trening og som siste måltid før du legger deg, samt at karboinntaket kan justeres opp på treningsdager og ned på treningsfrie dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ingenting å si. Denne fordelingen utgjør en tilnærmet 30-30-40 fordeling av makronæringsstoffene, noe som funker helt fint for mange.

Til TS:

Fordelingen av makronæringsstoffene trenger du ikke å bry deg så mye om. Det som er viktig er hvilken kvalitet maten din er, og at du spiser grønnsakene dine.

Du bør få i deg tilstrekkelig nok protein og sørge for at du ved ett minimum tar inn ett par skjeer fiskeolje pr dag, med mindre du spiser feit fisk. Dette er de to hovedreglene du bør strebe etter.

For ordens skyld kan det være fordelaktig å legge karbohydratinntaket ditt til etter trening og som siste måltid før du legger deg, samt at karboinntaket kan justeres opp på treningsdager og ned på treningsfrie dager.

Ikke for å hijacke tråden, men hvorfor skal man ha så mange skjeer med fiskeolje? Personlig tar jeg ei skje med møllers om dagen, thats it, og jeg føler meg fiiiiiiin :) Det skal forresten nevnes at jeg ikke har lest meg opp på macronæringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...