Gå til innhold

EGG...


Veronica88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det kan stemme andy men i ganske mange lærerbøker fra blant annet studier om medisin osv osv.. litt rart, dette kan diskuteres frem og tilbake, mange mener alt mulig rart, og det er masse forskjellig forskning bak alt mulig, jeg går utifra det jeg leser. noe dere også gjør.

Du kan jo sammenlikne referansene i medisinstudiene dine med disse studiene:

  1. Martin WF et. al. Dietary protein intake and renal function. Nutr Metab (2005) 2: 25.
  2. Millward DJ. Optimal intakes of protein in the human diet. Proc Nutr Soc. (1999) 58(2): 403-13.
  3. Poortmans JR and Dellalieux O. Do regular high protein diets have potential health risks on kidney function in athletes? Int J Sport Nutr Exerc Metab. (2000) 10(1):28-38.
  4. Dawson-Hughes B. Calcium and protein in bone health. Proc Nutr Soc. (2003) 62(2): 505-9.
  5. Bonjour JP. Dietary protein: an essential nutrient for bone health. J Am Coll Nutr. (2005) 24(6 Suppl): 526S-36S.
  6. Massey LK. Dietary animal and plant protein and human bone health: a whole foods approach. J Nutr. (2003) 133(3):862S-865S.
  7. Dawson-Hughes B. Interaction of dietary calcium and protein in bone health in humans. J Nutr. (2003) 133(3):852S-854S.
  8. Frassetto L et. al. Diet, evolution and aging–the pathophysiologic effects of the post-agricultural inversion of the potassium-to-sodium and base-to-chloride ratios in the human diet. Eur J Nutr. (2001) 40(5):200-13.
  9. Wiederkehr M, Krapf R. Metabolic and endocrine effects of metabolic acidosis in humans. Swiss Med Wkly. (2001) 131(9-10):127-32.
  10. Barzel US and LK Massey Excess dietary protein can adversely affect bone. J Nutr. (1998) 128(6):1051-3.
  11. Fogelholm M. Dairy products, meat and sports performance. Sports Med. (2003) 33(8):615-31.
  12. Sabate J. The contribution of vegetarian diets to human health. Forum Nutr. (2003) 56:218-20. 13. Li D et. al. Lean meat and heart health. Asia Pac J Clin Nutr. (2005) 14(2):113-9.
  13. Hodgson JM et. al. Increased lean red meat intake does not elevate markers of oxidative stress and inflammation in humans. J Nutr. (2007) 137(2):363-7. Links
  14. Biesalski HK.Meat and cancer: meat as a component of a healthy diet.
  15. Eur J Clin Nutr. (2002) 56 Suppl 1:S2-11.
  16. Hodgson JM et. al. Partial substitution of carbohydrate intake with protein intake from lean red meat lowers blood pressure in hypertensive persons.Am J Clin Nutr. (2006) 83(4):780-7.
  17. Hill M. Meat, cancer and dietary advice to the public. Eur J Clin Nutr. (2002) 56 Suppl 1:S36-41
  18. Elmadfa I, Freisling H. Fat intake, diet variety and health promotion. Forum Nutr. (2005) (57):1-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
bøker jeg har lest, og utskrifter jeg har fått fra Norges idrettshøyskole. der er mine kilder!

"Bøker" og "utskrifter" er ikke kilder før du gir oss mulighet til å finne de ved skikkelig kildehenvisning.

Påskeharen finnes, det har jeg lest skjønner du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling selv så for kostholdsråd bruker jeg perfect health diet.

Om høyt protein inntak ikke er skadelig hvor er feilen i følgende argument?

At a protein intake of 230 g/day (920 calories), the body’s ability to convert ammonia to urea is saturated. [3] This means the nitrogen from every additional gram of protein lingers in the body as ammonia, a toxin.

Clearly marginal dietary protein is toxic, via ammonia poisoning, at this intake level. A reasonable estimate for where toxicity begins is between 150 to 200 g/day.

http://perfecthealthdiet.com/?p=2712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som er hvor gamle...? Enda ikke hørt noe om dette på studiet mitt (medisin) i hvert fall.

Ikke på universitetsutdannelse i ernæring heller :D

vettefaen jeg, du får ringe de!

Kildehenvisning ABC-2: Om du mener vi skal oppsøke noen så må du nesten gi oss et navn eller annen kontaktinfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant matvaretabbelen her i en skuff nå skal vi se :) så per 100gr eggehvite gir 10,1 gr protein 0gr fett 46 kcal. Eggeplommen gir 16,4 gr protein og 33 gr fett. og 363 gr kcal. så uansett blir det jo litt lurt å kutte en del av plommen når en skal tenkte på kcal inntaket iløpet av den dag med all den andre maten man spiser ;) og de sunne næringsstoffene vil en jo få i seg uansett hver dag om en bare spiser ett par plommer og 10 hviter... :D og sant mye protein gir jo luft i magen., men hva spiller det noen rolle da... det er jo verdt det i lengda :D woop wopp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant matvaretabbelen her i en skuff nå skal vi se :) så per 100gr eggehvite gir 10,1 gr protein 0gr fett 46 kcal. Eggeplommen gir 16,4 gr protein og 33 gr fett. og 363 gr kcal. så uansett blir det jo litt lurt å kutte en del av plommen når en skal tenkte på kcal inntaket iløpet av den dag med all den andre maten man spiser ;) og de sunne næringsstoffene vil en jo få i seg uansett hver dag om en bare spiser ett par plommer og 10 hviter... :D og sant mye protein gir jo luft i magen., men hva spiller det noen rolle da... det er jo verdt det i lengda :D woop wopp ;)

1. Dette er tall per 100g, ikke per hvite eller plomme. Ett egg er ca 70g, og det er litt i underkant av 100 kcal per egg, så kan man regne derfra. I stedet for å kutte plomme kan man spise færre egg.

2. Proteiner gir luft i magen, hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic, hva er en biologisk verdi?

Den biologiske verdien sier noe om hvor nyttig proteinene er for kroppen. Her tas det hensyn til hvor lett proteinene tas opp i tarmen, og sammensetningen av aminosyrer.

Den biologiske verdien av eggeprotein øker når du varmebehandler egget, siden fordøyelsen/opptaket da går lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...