Gå til innhold

Trenger tips til kjøtt med godt med fett! :)


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode ideer? Kan gjerne være en skikkelig feit ku, men siden jeg ender opp på godt over 300g protein om dagen og prøver å holde karbo nede leter jeg etter kjøtt med mye fett - sikkert rimeligere også ;)

Prøver å ikke ende opp med ribbe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe personlig erfaring, men fant denne listen:

Fettinnhold per 100 g i ulike kjøtt- og kjøttprodukter:

  • svin flatbiff: 2.0 %
  • svinekotelett uten fettrand: 5.1 %
  • storfe flatbiff: 1.7 %
  • storfe høyrygg: 9.2 %
  • lam flatbiff: 2.1 %
  • lam fårikålkjøtt: 17.6 % (inkl. ben og synlig fett)
  • lam ytrefilet: 3.9 %
  • kalv kotelett: 3.0 %
  • kjøttdeig: 14 %
  • karbonadedeig: 1.9 %
  • grillpølse: 19 %
  • kjøttpølse kokt og røkt: 18.2 %
  • salt bankekjøtt:4.3 %
  • fårepølse: 25.4 %
  • servelat: 17.3 %
  • kokt skinke: 3.0 %
  • leverpostei: 20.9 %
  • kyllingfilet med skinn, rå: 4,6 %
  • kyllingfilet uten skinn, rå: 1,0 %
  • kyllinglår med skinn, rå: 8,5 %
  • kylling, grillet marinert med skinn: 10 %
  • kalkunfilet, rå: 1,4 %
  • kalkunkjøtt med skinn, rått: 18,4 %
  • Kalkun krydderskinke: 3,5 %

http://www.matprat.no/sunn/kjott-og-fett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare et tilfeldig bilde jeg fant :p Tipper dette er et litt magrere kutt sammenlignet med de bitene man får når man kjøper tradisjonelt "fårikålkjøtt", men smaken blir jo bare bedre jo mer fett som sitter på kjøttet 001_wub.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var bare et tilfeldig bilde jeg fant :p Tipper dette er et litt magrere kutt sammenlignet med de bitene man får når man kjøper tradisjonelt "fårikålkjøtt", men smaken blir jo bare bedre jo mer fett som sitter på kjøttet 001_wub.gif

Så...det er i hvert fall får eller lam, da? Har litt lyst til å kjøpe meg et par lammelår og sous vide dem i 48 timer, men må finne noe rimelig om jeg skal eksperimentere. Ribbe er også en opsjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du liker fisk så er laks en bra fettskilde=) ligger vel på 13 prosent fett 13g fett pr 100g.

Fisk er godt, men ikke etter den har vært frosset. Strukturen endrer seg, så jeg liker ikke fisk som har vært død i mer enn 16 timer sånn ca. Det er akkurat nok tid for en av skøytene nordpå til å få fisken i land, sløye og hive i saltlake og servere til middag samme kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ønsker å oppnå - hvorfor gjør du dette?

Tror nok at mesteparten av kjøttet du får i butikkene er renskåret for det meste av fett, men om du velger stykker som ligger rett inntil bein som short ribs, spare ribs, svineribbe, høyrygg, bog, oksehale, svinenakke, entrecôte, osv. får du ofte veldig fett kjøtt. Om det er fett nok for deg det vet jeg ikke, men om det er viktig for deg å få i deg nok energi kan du supplementere med f.eks. kokosolje, smør, olivenolje etc. Forsøk å unngå planteoljer som solsikke, raps, soya etc.

1200 kcal fra protein alene er ganske mye kjøtt om du ikke supplementerer med proteintilskudd. Det er tilsvarer f.eks 1,5 kg entrecôte. Hvor du da vil få i deg ca. 175 gram fett til 300 gram protein. Tilsvarende rundt 2760 kcal.

Alternativene er langtidsstekt på lav varme (souse de vide style), oksebog, høyrygg etc. Om du skal spise så mye kjøtt i løpet en dag tror jeg det vil lønne seg å dele opp maten til minst 3 måltider, og la et av målene inneholde grønnsaker. Mye grønnsaker. Det vil gjøre jobben lettere på toalettet.... BTDT - got the t-shirt.

Velkommen i rovdyrklubben, forøvrig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entrecôte og høyrygg er feite deler av storfe. Men det kommer an på dyret også selvfølgelig og hva det skal brukes til.

Feit ku ville jeg holdt meg unna siden feit okse smaker bedre enn ku ;) Det syns i alle fall jeg :D

For å ikke snakke om at feit ku er melkekyr som står på bås og blir foret med korn og antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entrecôte og høyrygg er feite deler av storfe. Men det kommer an på dyret også selvfølgelig og hva det skal brukes til.

Feit ku ville jeg holdt meg unna siden feit okse smaker bedre enn ku ;) Det syns i alle fall jeg :D

Men...er det ikke slik at det meste kjøttet man får faktisk *er* ku?

Hva er det du ønsker å oppnå - hvorfor gjør du dette?

Takk :) Målet er rett og slett å holde kaloriene oppe mens jeg kutter mer i karbo og holder protein 2.5-3x kroppsvekt (i g). I tillegg er fetere kjøtt saftigere - spesielt når man prøver å redusere ting som poteter og andre karb-kilder. Så, ja...det er vel eneste grunnen.

Får se om jeg finner noen gode priser på entrecote. Den jeg kjøpte på ultra var like dyr som ytrefilet, så det blir litt voldsomt. Men jeg kan kjøpte entrecote i sverige og slenge i en vakuumpose med litt kryddersmør, så bør den bli fin og marinert på noen timer i vannbadet sitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua har som regel gult fett, oksen har hvitt;) Det er i alle fall sånn der samboern jobber. Vi kjøper kun okse, som sagt bedre smak og ser bedre ut enn det gule fettet :p

Fett :wub:

Hmmm...veldig interessant info! Vet du om det er noen grunn til fargeforskjell? Hvor jobber sambo? Kanskje jeg må komme og handle hos ham :p

EDIT:

BEEF FAT COLOR

The major cause of yellow fat is the intake of the yellow carotenoid pigments, especially b-carotene, which can be metabolized to vitamin A, a vitamin essential to many body processes. Excess b-carotene is stored in fat, giving rise to a yellow-colored fat. Grass/forages are the major source of carotenoid pigments.

http://www.rawpaleodietforum.com/general-discussion/beef-and-lamb-fat-color/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...veldig interessant info! Vet du om det er noen grunn til fargeforskjell? Hvor jobber sambo? Kanskje jeg må komme og handle hos ham :p

Han er kjøttskjærer og jobber på en privat bedrift :p Vanskelig å handle av han.

Grunnen til fargeforskjellen veit jeg ikke. men skal høre om han veit noe om det når jeg ser han i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua har som regel gult fett, oksen har hvitt;) Det er i alle fall sånn der samboern jobber. Vi kjøper kun okse, som sagt bedre smak og ser bedre ut enn det gule fettet :p

Fett :wub:

Gult er bra, det tyder på mer betakaroten og antakelig på at kua har gått på gressbeite mesteparten av tiden før den ble slaktet. Så vidt jeg vet. Se forøvrig på denne lenken. (Advarsel: svært grafisk innhold) http://www.tribeoffive.com/2011/04/hunting-for-good-food-and-roaming-bison.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...