Gå til innhold

Kan dette stemme?


malins

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at man ikke skal henge seg så voldsomt opp i badevekten og hva den sier, men jeg kan ikke dy meg. Veide meg sånn ca. midt på dagen igår, og veide meg på nytt idag tidlig (etter frokost). Da viste plutselig vekten -0,8 kg idag tidlig i forhold til igår. Kan dette stemme? Badevekten hopper litt i tallene av og til, men så lenge jeg veier meg 4-5 ganger på rad så viser den det samme vekten de siste 3-4 gangene. Er det badevekten som er helt på bærtur, eller er det faktisk mulig at jeg hadde 800 gram mer med tarminnhold og annet drit igår? :confused:

Skal sies at jeg måler meg også, og at det er målingene jeg har valgt å forholde meg mest til. Har -2 cm på begge lårene, -1 cm på overarmene og -0,5 på leggene. Har ikke rikket seg alle de andre stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naturlig variasjon på 0,8kg over et døgn er ikke engang mye :-)

Pass på at du alltid veier deg til samme tid, morgenen er best. Begrens deg til å gå på vekta en gang i uka ;-)

Bra at du bruker målebånd, bruk også speilet flittig og pass på at du tar noen "før"-bilder du kan sammenlikne med etterhvert. Målet er å løfte tunge ting og se bra ut naken, ikke sant? Badevekta er bare en liten del av totalbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,8 kg er ingenting (et par glass vann og et eple så er du der)

Mål og vei deg til samme tidspunkt hver gang. Selv da vil det fort kunne skille 1 kg eller mer mellom to dager kun på grunn av væskenivå og resterende mat i fordøyelsessystemet. Så derfor er ikke kortsiktige endringer i vekta noe du skal bekymre deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier ofte opptil 2kg mer etter middag enn jeg gjorde når jeg sto opp.

Men om man skal bruke vekta bør man vel veie seg før frokost, før du har drukket noe, etter du har gått på do? Men målebånd er nok mer pålitelig siden det ikke påvirkes av hvor mye du har spist/drukket som ennå er i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempefine svar! :) Det som bekymrer meg litt er at vekten hopper av og til, og at jeg ikke har gått noe særlig ned i cm. Ifølge vekten har jeg gått ned 5,7 kg, men ser det ikke synlig på kroppen (andre kommenterer det, men jeg kan virkelig ikke se det selv). Hva er egentlig sjansen for at vekten stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke? Omd u bytte ut fett med muskler vil oppgang i vekt kunne skyldes littegrann at muskler veier mer enn fett og endel det at kroppen kan holde på vann. Det merket jeg veldig godt, at etter noen uker med styrke gikk jeg opp ett par kg, som følge av at jeg ikke drakk nok vann og kroppen begynte å spare på vannet, og skille ut mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mer tilhenger av gjennomsnitt i løpet av dagen.

Så du mener at man skal veie seg flere ganger i løpet av dagen og oppgi gjennomsnittet?

Noen praktiske problemer med dette er jo at du må ha en fast rutine for hver veiedag, slik at du spiser og drikker nøyaktig det samme i veieperioden for å kunne sammenlikne resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det kanskje blir litt vanskelig, og siden man sjeldent prate om vekt. (Det kanskje ikke så høflig å spør om vekt) Tja du kunne jo ta morgen, eftermidag og kveld og delt på tre, om du vil være helt manisk. ;)

Har sikkert mest om hvordan man vil fremstå for andre, siden jeg vil opp i vekt annser jeg ikke morgenvekt som tellende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg er fremdeles litt spent på hvorfor morgenvekt ikke skal være godt nok. Så lenge du sammenligner morgenvekt med morgenvekt en annen dag så kan det jo ikke være noe problem? Det er også rart at man innen forskning alltid registrerer vekt i fastende tilstand (=morgenvekt), spesielt dersom dette er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du veier deg om morgenen får du mest mulig like forhold fra gang til gang, med andre ord er det mer pålitelig enn å veie seg om kvelden, siden det ofte varierer med hvor mye du har spist og drukket i løpet av dagen.

Jeg ser uansett ikke helt poenget. Det er ingen som ser hva du veier uansett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...