MariusS Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Har prøvd å søke litt rundt på forumet og google generelt. Finner ikke ut hvor mye man kan ta før det blir farlig, eller ikke hensiktsmessig. Noen her som vet om det er farlig med for mye, eller evt. farene ved for høyt dags inntak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alba Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Ja, det er ikke anbefalt med for mye. Vitamin A D og E binder seg til fettet i kroppen og overskuddet tisses derfor ikke ut slik som med de vannløslige vitaminene. Mange er ikke klar over dette, men ved å ta tran + multivitamin kan de fort få dobbel dose hver eneste dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusS Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Da kommer neste spørsmål, hvor går grensen til for mye ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sungrazer Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Ja, du kan ta for mye tran. Farene er for høyt inntak av Vitamin A og følgene kan være beinskjørhet. Når det er sagt - høyt inntak av Vitamin A øker behovet for Vitamin D og omvendt. Problemet med tran er at du får for lite Vitamin D i forhold til A, om du bare baserer Vitamin D tilskuddet ditt fra tran. Dermed kan du over tid få en subklinisk Vitamin A forgiftning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alba Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Vet ikke, fant denne linken, der står det om de forskjellige forgiftningene som oppstår http://www.food-info.net/no/vita/fat.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sungrazer Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Noen anbefaler 400 IE Vitamin D for hver 12,5 kg kroppsvekt (fra alle kilder), avhengig av forskjellige helsetilstander, og omtrent 3 ganger så mye av det i Vitamin A. Altså 1200 IE A per 12,5 kg kroppsvekt. Husk også på at fettprosenten din spiller inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alba Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Google hypervitaminosis så finner du mange gode svar på dine spm. Men det er et viktig poeng Sungrazer kommer med, har du mye fett kan du lagre et større overskudd av de fettløslige vitaminene enn en som har lav fettprosend, de blir giftige først når de kommer i blodet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusS Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Tusen takk for svar Hjelper godt på vei! Får sette i gang å lese. :thumbsup: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Noen anbefaler 400 IE Vitamin D for hver 12,5 kg kroppsvekt (fra alle kilder), avhengig av forskjellige helsetilstander, og omtrent 3 ganger så mye av det i Vitamin A. Altså 1200 IE A per 12,5 kg kroppsvekt. Husk også på at fettprosenten din spiller inn. Er ikke det veldig mye? (Jeg gidder ikke å google det, så jeg bare spør i stedet ) Og dessuten er det jo ikke så mye A-vitamin i tran i forhold til E-vitamin, så jeg ville trodd at E-vitamin var mer problematisk i så fall. Og hvor mange ml eller spiseskjeer tran tror dere er "for mye"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
burny_ Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Hehehe... Ta en slurk om morgen, ikke overkompliser ting.. Er det noe som dreper deg / ødelegger deg, så er det nok ikke møllers tran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sungrazer Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Er ikke det veldig mye? (Jeg gidder ikke å google det, så jeg bare spør i stedet ) Og dessuten er det jo ikke så mye A-vitamin i tran i forhold til E-vitamin, så jeg ville trodd at E-vitamin var mer problematisk i så fall. Og hvor mange ml eller spiseskjeer tran tror dere er "for mye"? Problemet med slike spørsmål er at det er som å spørre: Hvor langt hopper en hare? Svaret er at det kommer an på veldig mange sammenfallende faktorer. Jeg ville ikke nøle med å dosere meg selv med så mye fordi jeg vet jeg får tilstrekkelig med Vitamin K2 og magnesium, samt at jeg ikke får i meg fryktelig mye kalsium og spiser mye mettet fett. Situasjonen for en annen kan være noe helt annet. Så glem alt jeg har sagt og finn ut hva du trenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Problemet med slike spørsmål er at det er som å spørre: Hvor langt hopper en hare? Svaret er at det kommer an på veldig mange sammenfallende faktorer. Jeg ville ikke nøle med å dosere meg selv med så mye fordi jeg vet jeg får tilstrekkelig med Vitamin K2 og magnesium, samt at jeg ikke får i meg fryktelig mye kalsium og spiser mye mettet fett. Situasjonen for en annen kan være noe helt annet. Så glem alt jeg har sagt og finn ut hva du trenger. Komplisert . Jeg har ligget på 4 spiseskjeer tran daglig i et par måneder og lever i hvert fall ennå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fff Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Bare ta det 1-2ganger daglig, trenger ikker mer. Trenger ikke å tenke mer på det. Hadde en gang jeg glemte meg litt når flaska var forsiden av meg ,mens jeg satt på dataen og hadde drukket halve flaska på kvelden. Men merket ikke noe galt fordi om. Sungrazer og MartinK 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thelion Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 inneholder all fiskeolje (/tran) A D og E vitaminer uansett eller er dette noe som blir tilsatt under produksjon? den type tran jeg tar (kapsler) har bare oppført EPA, DHA og Omega 3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinK Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Bare ta det 1-2ganger daglig, trenger ikker mer. Trenger ikke å tenke mer på det. Hadde en gang jeg glemte meg litt når flaska var forsiden av meg ,mens jeg satt på dataen og hadde drukket halve flaska på kvelden. Men merket ikke noe galt fordi om. Du nippa i deg ei halvflaske tran ila. kvelden? Det, min gode mann, er helt KONGE :rofl: Sungrazer og Jan Helge Uggedal 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.