Gå til innhold

Min vei til en sunn og sprek kropp!


Missy

Anbefalte innlegg

Hei!Etter mange timers intens lesing og helt vanvittige livsstilsendringshistorier, var jeg bare pent nødt å opprette min egen side her. Litt for å følge med og kunne komme med innlegg, men og for å gi meg selv en ekstra push til å faktisk ta tak selv og!

Jeg har vært støttemedlem på treningssenteret litt over 1år nå, og bare vært innom et fåtall ganger (kan vel telle på èn hånd enda...), fått veiledning fra både fysiterapeut og personlig trener som fins tilgjengelig på huset der, men manglende motivasjon og ekstremt lite energi det siste halve året har bare økt jevnt med hver ting jeg har prøvd å endre på. Var flink like før og like etter jula (jula sprakk jeg til gangs) med å kutte ned på de værste kaloriene, holdt meg til 70% sjokolade hvis det skulle være nødvendig med noe ekstra søtt, spiste forholdsvis moderate mengder mat, drakk vann, te med suketter og funlight-saft som er sukkerfri. Følte jeg var på god vei til å få en jevn matrytme. Men så kom ene bursdagen og selskapet etter det andre, etterfulgt av en sinnsyk sprekk nå i påsken - hvor jeg rett og slett gav helt faen, og sitter nå med kjempedårlig samvittighet overfor meg selv og min kropp..

I januar meldte jeg meg inn i vektklubb.no på nett, etter mange runder med meg selv, og med et stort håp om et "mirakel".. Noe jeg fant ut var idiotisk av meg.. For hver mandag får jeg, på mail, treningsbrev/coachbrev hvor det står at jeg skulle ha kommet så og så langt i opplegget jeg satte opp ved innmelding.. Noe som igjen gir meg mere dårlig samvittighet for at jeg har vært så slapp og sløv etc, og gir meg overhodet ingen lyst å logge inn heller.. En vond sirkel jeg er inne i, såpass skjønner jeg. Og begrepet trening og kostholdsendring er jeg nok kanskje en ekspert på innen nå (etter veldig mange år som overvektig).

Nå har jeg en veldig ugunstig arbeidstid (og forsåvidt jobb også, veldig stillesittende) som ren nattevakt. Har prøvd å lete meg fram til tips og råd ifht dette på nett, noe jeg ikke har lyktes særlig godt med. Sliter med å finne ut hvordan jeg skal sette opp måltidene (når) og når det er best for meg å trene. Da energien er såpass laber som nå er det vanskelig å sovne, tungt å stå opp, et slit å gjøre noe som helst av husarbeid etc, og bare tanken på trening gjør meg nesten litt redd, faktisk.

Nå har jeg ingen jeg kan trene med (har ikke turt å spørre andre enn mine nærmeste venner/familie, men ingen eller liten respons å få der), noe jeg virkelig ønsker meg... På de fleste områder i livet er jeg lite sjenert, men akkurat her sliter jeg.

Men etter å ha lest mange gladhistorier om de som har greid å nå målet sitt, inkludert denne: http://fitnessbloggen.no/les-og-bli-inspirert-av-den-utrolige-forandringen-til-tone-eidern-olsen/

så har jeg funnet ut hva min drøm er, og som jeg SKAL oppnå: jeg vil bli skikkelig godt trent, og i super form. Sunn og glad, uten dårlig samvittighet!

I september skal jeg på min første sydenreise, i bryllup, og jeg håper så inderlig at jeg kan føle meg vakker og ha nådd et delmål til da. Det hadde bare vært så utrolig gøy og motiverende! Har lest endel om høy fettprosent og PSMF-dietten, og historien til Andrè her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/50kg-p%C3%A5-4-m%C3%A5neder.3366/

som inspirerer veldig, og jeg føler det er en diett jeg kunne klart å følge ganske bra. Veldig glad i kylling/kalkun og annet kjøtt, fisk, grønnsaker, og kunne nok greit klart meg uten poteter,ris etc. en periode. Da min fettprosent nok er ganske høy, så er jeg sikker på at kiloene hadde rast av i begynnelsen. Men jeg er litt skeptisk på å miste muskelmasse, litt redd for å få for lite trening.. Håper jeg kan finne noen som kunne tenke seg å trene med meg i tida framover, til jeg føler meg trygg nok til å innta apparatene alene uten en stemme i hodet som konstant prøver å gjøre meg mere usikker..

Som du/dere ser, så er jeg helt fullstendig ærlig her, noe annet funker ikke. Litt anonym føler jeg at jeg vil være akkurat nå, men skal vise hvem jeg er etterhvert som selvtilliten øker.

-Etter mye lesing og ha satt meg inn i psmf-dietten til punkt og prikke, er jeg nå mere motivert enn noensinne til at "Dette skal jeg klare". Så, mandag 16.04.12 begynner jeg første dag med psmf. Jeg kommer til å være veldig aktiv her inne, skrive "dagbok" sånn at folk kan følge med hvordan det går. Veiing hver mandag fra og med 16.04., for å holde litt kontroll på hvordan dette går (og om jeg evnt. må legge inn "spisedag" etterhvert), trene styrke enten på treningssenteret eller hjemme hver mandag, onsdag og fredag i ca 45 min.

Har informert familie og venner om dette, mest for å gi meg selv det ekstra pushet til å gjennomføre.

Hvis noen har tips og råd, så mottaes de med stor takk. Bilder før/etter kommer og fortløpende. Trenger vel et par uker til å få litt mere lysten på å legge ut bilder. :)

-Missy-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I stedetfor å veie deg så burde du heller bruke et målebånd og måle faste punkter på kroppen din :)

Har du et skikkelig oppsett på styrketreningstimene dine? Å trene hjemme og å trene på treningssenteret er ganske annerledes, og det er mye du ikke får gjort hjemme. Og hva med kardio?

PSMF har jeg ikke peiling på, men uansett kan det sikkert være greit å loggføre det du spiser på diett.no for å sjekke antall kalorier per dag og sammensetningen av næring du får i deg. I tillegg er nok proteiner viktig. Ca. 2,5 g x kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et skikkelig oppsett på styrketreningstimene dine? Å trene hjemme og å trene på treningssenteret er ganske annerledes, og det er mye du ikke får gjort hjemme. Og hva med kardio?

Fikk tydelig advarsel mot å trene kardio på PFSM diett, fordi man ligger såpass i energiunderskudd at det vil kreve for mye, og effekten ble liten. Derimot hvis man spiser litt ekstra i forbindelse med kardio, så skulle det gå fint, sett bort i fra at det kan være litt vanskeligere å ha oversikten på matinntak og forbrenning;)

Men det med målebånd var en god idé! "finne frem målebåndet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tydelig advarsel mot å trene kardio på PFSM diett, fordi man ligger såpass i energiunderskudd at det vil kreve for mye, og effekten ble liten. Derimot hvis man spiser litt ekstra i forbindelse med kardio, så skulle det gå fint, sett bort i fra at det kan være litt vanskeligere å ha oversikten på matinntak og forbrenning;)

Men det med målebånd var en god idé! "finne frem målebåndet"

Ahh nettopp ja.. PFSM vet jeg som sagt lite om, men da har jeg ihvertfall lært det :) Må være litt deilig å "slippe unna" kardioøktene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har målebåndet også klart, så det skal både måles og veies. Veier kun for å holde kontroll, for jeg har tidligere hatt perioder hvor jeg har gått altfor raskt ned i vekt, og dermed fått igjen for det ved konstante hodepiner, lett svimmelhet osv. Men jeg ser ikke så mye på vekta ellers ;) Målene er det viktigste, og gleder meg til å se resultater på klær..

Kardio og mere intense treningsøkter kommer gradvis, når dietten er over. Først vil jeg ha inn styrketreninga for å ikke miste for mye muskelmasse, og samtidig får jeg jo rutine med trening 3 dager i uka. Da er det lettere å øke mengden og intensiteten på treninga etterhvert.

Har forresten snakket med autorisert helsepersonell, og har åpen dialog der hvis det er noe. Men har fått grønt lys, så jeg ser ikke noe galt i dette. :) Bare positivt for meg, min helse, min vekt, og kropp.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har profil på minvekt.no, men kommer kun til å bruke dagboken der til å skrive ned mat og sjekke matvarer osv. Kommer til å velge ut mine favorittoppskrifter etterhvert også, for de som kunne være interessert i dette. Men fins det noen bedre loggbok som du kanskje anbefaler, Tonje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennede:( Lykke til! Jeg tror når man har bestemt seg sånn for alvor og har noen som maser litt så hjelper det. Du må lage en loggbok så folk kan følge med å tipse og motivere også foreslår jeg at du i den første posten gjør rede for kortsiktige og langsiktige mål:) Da har du noe å gå tilbake til de dagene du ikke har lyst å trene:) Hvis du absolutt ikke MÅ trene kardio, ville jeg hatt fokus på styrketreningen ca 4-5 ganger per uke og passe på å spise nok protein. Da passer du på musklene dine og forbrenner fett:) Spesielt når du er på diett. Så kan du heller legge til mer karbohydrater og mat når du er nede på en ok vekt/form og starte med kardio da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager man loggbok her inne da? (er helt ny her inne, så vet ikke helt hvordan alt fungerer..)

Kardio kommer etterhvert, du kan lese litt om den dietten jeg skal følge her; http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Ligger på ganske lavt inntak av det meste, og den er ekstrem. Men dog sunnere enn f.eks suppedietter etc. (som jeg også har prøvd før, men det ble for ensformig)

Ettersom jeg har høy fettprosent (er 170 cm høy og veier rundt 107 kg pr.idag) så er dette en diett som passer meg her og nå. Dietten har hovedfokus på vektnedgang, så kan jeg øke treningsmengden og intensiteten når dietten har gjort sitt. Men maks 3 X 45 min styrketrening i uka, det holder for å holde musklene i sjakk :)

Men med tanke på at det er null trening på meg idag, så kommer alt til å ha en god innvirkning! (bare for moro skyld veide jeg masse salat og grønnsaker idag for å se hvor mye 2-300 gram faktisk er. Og det er rikelig med mat for min del hvertfall!)

Kommer til å holde meg til ferske grønnsaker, og selolje som tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Loggbok lager du ved at du ser oppe i menyen din til venstre, så tror jeg det er en kolonne for loggbok? Hvis ikke kan du gå inn på forum-loggbok-lag ny(så kan du velge hvilke kategori du vil ha den i. f.eks vektnedgang eller muskelvekst:)) og da er det bare å skrive i vei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...