Gå til innhold

Vektreduksjon til sommeren. Sliter med dette til tross for trening 5 ganger i uken


Anbefalte innlegg

Hei

Skriver et innlegg fordi jeg begynner å tvile litt på at jeg klarer å gå av unødvendig fett på kroppen.

Trener med en venn ca 5 ganger i uken. Da en del styrke og løping. Har holdt på med dette nå siden sist august, og kan ikke innrømme at jeg har fått av noe særlig fett, men at muskelmassen har betraktelig gått opp.Intensivitetet er alltid høy, og jeg merker at jeg blir godt sliten. Og jeg har lenge ønsket å gå ned i vekt!

Er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å ta av meg det uønskede fettlaget på kroppen, så kunne kanskje trengt litt hjelp!

Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm, lager mat fra bunn av hver dag. Aldri/sjelden ferdigmat. Går vel i detn vanlige huskosten med havregrøt til frokost. Brødmat til lønsj. Kjøtt, poteter og salat til middag. Kanskje kveldsmat med brød igjen. Helgfylla kanskje to ganger i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, lager mat fra bunn av hver dag. Aldri/sjelden ferdigmat. Går vel i detn vanlige huskosten med havregrøt til frokost. Brødmat til lønsj. Kjøtt, poteter og salat til middag. Kanskje kveldsmat med brød igjen. Helgfylla kanskje to ganger i måneden.

Du kan starte med å kutte ut brød, og øke proteinmengden i kosten din. Utenom det, kjøp deg en vekt og vei alt du spiser i en uke. Da mener jeg ALT. Du blir fort overasket over hvor mange kalorier du spiser ;) Om du ikke har kjøkkenvekt koster de

150 kr på clas olhson. 150 kr er ikke en dyr pris å betale for six packen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet nå ikke hva et generelt godt kosthold er da, så da er det ikke helt lett å vite hvorfor jeg skulle veie det :o

Relativt ny på alt som heter sunnere kosthold.. Vet ikke hvor mye proteiner det finnes i elgkjøtt, men det for

det meste det det går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet nå ikke hva et generelt godt kosthold er da, så da er det ikke helt lett å vite hvorfor jeg skulle veie det :o

Relativt ny på alt som heter sunnere kosthold.. Vet ikke hvor mye proteiner det finnes i elgkjøtt, men det for

det meste det det går i.

Ah. Du veier det så ser du på næringsinnholdet på pakken.

F.eks havregryn om du veier 60 gram, så kan du gange næringsinnholdet med 0,6.

Eksempelvis Bjørn havregryn inneholder 376 kcal per 100 gram

Da tar du 376*0,6 = 225 kalorier.

Eventuelt kan du skrive det inn på diett.no men da bør du også sjekke at næringsinnholdet stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Du veier det så ser du på næringsinnholdet på pakken.

F.eks havregryn om du veier 60 gram, så kan du gange næringsinnholdet med 0,6.

Eksempelvis Bjørn havregryn inneholder 376 kcal per 100 gram

Da tar du 376*0,6 = 225 kalorier.

Eventuelt kan du skrive det inn på diett.no men da bør du også sjekke at næringsinnholdet stemmer :)

Akkurat, høres jo forholdsvis greit ut. Men er det da noe ønsket mengde kaloriinntak man burde ha? og isåfall hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av hvor mye fett du har på kroppen.

Skal du fortsette å trene 5 dager i uken med styrke og løping kan du neppe ha noe stort underskudd.

Finn ut ditt dags behov -

Legg på 500kcal i underskudd ( en fin start)

En fin pekepinne er at 7500kcal i underskudd = 1 kg fett .

Les litt rundt på forumet om slanking : første artikkelen jeg så, flott info http://fitnessbloggen.no/fhm/

Mitt daglige behov bare ved å ligge i senga er rundt 1900kcal.. Noe som tilsvarer rundt 400g sjokolade :)

med trening + arbeid ca rundt 3000kcal +

Fin regle, skal du miste fett.. så er det 70% kosthold og 30% trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av hvor mye fett du har på kroppen.

Skal du fortsette å trene 5 dager i uken med styrke og løping kan du neppe ha noe stort underskudd.

Finn ut ditt dags behov -

Legg på 500kcal i underskudd ( en fin start)

En fin pekepinne er at 7500kcal i underskudd = 1 kg fett .

Les litt rundt på forumet om slanking : første artikkelen jeg så, flott info http://fitnessbloggen.no/fhm/

Mitt daglige behov bare ved å ligge i senga er rundt 1900kcal.. Noe som tilsvarer rundt 400g sjokolade :)

med trening + arbeid ca rundt 3000kcal +

Fin regle, skal du miste fett.. så er det 70% kosthold og 30% trening :)

kan det da anbefales å skaffe seg noe som måler kaleriforbrenningen, eller kan man gå etter ca mengde tatt utifra hva som er vanlig. Hvis du eksempelvis ser på bildet, kunne du tatt noen antagelser?

En grei regel da vil si å spise mye grønnsaker og kjøtt, hvertfall det jeg fikk ut av FHM-kuren? Vet du også om det finnes noen dietanbefalinger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det da anbefales å skaffe seg noe som måler kaleriforbrenningen, eller kan man gå etter ca mengde tatt utifra hva som er vanlig. Hvis du eksempelvis ser på bildet, kunne du tatt noen antagelser?

En grei regel da vil si å spise mye grønnsaker og kjøtt, hvertfall det jeg fikk ut av FHM-kuren? Vet du også om det finnes noen dietanbefalinger? :)

Lik fitnessbloggen på facebook, det er en kalorikalkulator du kan bruke der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å gå ned, men jeg veier maten og ligger på rundt 1200-1800 kcal hver dag. Spiser skyr, havregryn, veldig grovt "brød" (danskebrød), karbonadekjøttdeig og kyllingbryst brukes til middager, ellers atkinsbarer som mellommåltid på jobb. Har kuttet alt av godteri (spiser krom, for jeg har alltid vært en stor godtegris)

Sykler til og fra jobb (varierende hvilken jobb, men tilsammen 40-50 min) Jobber på sykehjem og i butikk, er ikke akkurat mye sitting på rumpa der. Danser zumba 3-4 ganger i uka, trener styrke 5 ganger i uken. Er 170 cm, veier 70 kg.. Noen som kan ha en idé om hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at man ikke går ned i vekt skyldes vel kun en ting - så da er det bare å spise enda mindre.

For ca tre måneder siden endret jeg kostholdet mitt og begynte å trene. Har siden da gått ned fire kilo. Er egentlig fornøyd så lenge vekta går nedover, selv om det ikke går så fort. Men Tinus, skriver du inn det du spiser på diett.no f.eks? jeg fikk noen aha-opplevelser etter at jeg så hvor mange kcal jeg egentlig spiste før. Kanskje du kan kutte atkinsbar som mellommåltid og heller spise et eple? Jeg vil tro en slik bar har relativt mange kalorier i seg. jeg er ingen ekspert altså - bare sier hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å gå ned, men jeg veier maten og ligger på rundt 1200-1800 kcal hver dag. Spiser skyr, havregryn, veldig grovt "brød" (danskebrød), karbonadekjøttdeig og kyllingbryst brukes til middager, ellers atkinsbarer som mellommåltid på jobb. Har kuttet alt av godteri (spiser krom, for jeg har alltid vært en stor godtegris)

Sykler til og fra jobb (varierende hvilken jobb, men tilsammen 40-50 min) Jobber på sykehjem og i butikk, er ikke akkurat mye sitting på rumpa der. Danser zumba 3-4 ganger i uka, trener styrke 5 ganger i uken. Er 170 cm, veier 70 kg.. Noen som kan ha en idé om hva jeg gjør feil?

Tja, hva spiser du i helgene da?:) Mange som "kosespiser" bort ukens underskudd i løpet av helgen. Eventuelt drikker det bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det finnes nok av eksempler på folk som ikke går ned i vekt fordi de trener for mye og spiser for lite

Hun sier hun siser mellom 1200 - 1800 kalorier om dagen og trener moderat, så ser ikke ut som det er problemet.

Jeg slet veldig med å gå ned i førsten, måtte prøve meg frem hundre ganger før jeg fant ut hva jeg kunne leve med på sikt. Og det ble rett og slett å spise betraktelig mindre enn hva jeg gjorde, trene 5 dager i uken, kutte ned på fett, karbs osv.

Vil anbefale deg å prøve ut styrketrening også, Tinus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier hun siser mellom 1200 - 1800 kalorier om dagen og trener moderat, så ser ikke ut som det er problemet.

Jeg slet veldig med å gå ned i førsten, måtte prøve meg frem hundre ganger før jeg fant ut hva jeg kunne leve med på sikt. Og det ble rett og slett å spise betraktelig mindre enn hva jeg gjorde, trene 5 dager i uken, kutte ned på fett, karbs osv.

Vil anbefale deg å prøve ut styrketrening også, Tinus :)

Hun sykler 50 min til dagen og jobber i helsesektor + butikk, som er ganske fysisk krevende yrker ( om du ikke sitter i kassen på butikken). Og det som eventuelt fungerer for deg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre, det er vanlig at jenter ofte spiser for lite og trener for mye.

Utenom dette vill jeg anbefale deg å få et mer konkret tall en 1200 - 1800 kalorier til dagen, når det blir sånn ca har tallene en tendens til å svinge mye mer. Det funker for noen men ikke nødvendigvis for deg. Som Leni sier, trener du ikke styrke burde du begynne med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
og kan ikke innrømme at jeg har fått av noe særlig fett, men at muskelmassen har betraktelig gått opp.

Om dette stemmer så har du jo tatt av deg fett og lagt på deg muskler, må skille mellom generelt vekt tap, og fettprosent her.

Om det fettet du har tatt av deg er erstattet med muskler så er du fortsatt like tung, men med mindre fett og mer muskler. Det er da bedre en å gå ned 5 kilo og ha like mye prosent fett i forhold til muskler som du hadde før "vekttapet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette stemmer så har du jo tatt av deg fett og lagt på deg muskler, må skille mellom generelt vekt tap, og fettprosent her.

Om det fettet du har tatt av deg er erstattet med muskler så er du fortsatt like tung, men med mindre fett og mer muskler. Det er da bedre en å gå ned 5 kilo og ha like mye prosent fett i forhold til muskler som du hadde før "vekttapet".

Mulig du sier noe, men kan ikke selv føle, eller har heller ikke fått høre spesielt at jeg har blitt noe slankere i frontpartiet, da det som regel er der jeg ønsker å bli slankere. Så skal prøve å se hvor mye det vil hjelpe om jeg legger om kostholdet stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...