Gå til innhold

Smerter i magen ved intervalltrening


ChristinaI

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 22 år som er 167 cm høy og veier 67 kg. Jeg ser på meg som forholdsvis godt trent, både når det gjelder styrke og kondisjon. I de siste månedene når jeg har trent intervaller, har jeg fått sterke magesmerter på slutten av det andre draget eller i starten av det tredje, noe som gjør utrolig vondt og som gjør at jeg er nødt til å avslutte aktiviteten. Smerten varer i ca 5-10 minuttter også etter at jeg har stoppet opp helt og jeg kjenner meg og veldig svimmel og kvalm da. Det er kun ved vedvarende intens løping der jeg er i høy puls at det her skjer, og jeg har ikke noe problem med å løpe lengre distanser eller over lengre tid. Smerten ligner litt på menstruasjonssmerter, men det er hver eneste gang jeg har trent intervaller så jeg er ganske sikker på at det ikke er det. Det er heller ikke sting/hold.

Håper noen har noen gode svar på dette, da google ikke hadde det :p

Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ei jente på 22 år som er 167 cm høy og veier 67 kg. Jeg ser på meg som forholdsvis godt trent, både når det gjelder styrke og kondisjon. I de siste månedene når jeg har trent intervaller, har jeg fått sterke magesmerter på slutten av det andre draget eller i starten av det tredje, noe som gjør utrolig vondt og som gjør at jeg er nødt til å avslutte aktiviteten. Smerten varer i ca 5-10 minuttter også etter at jeg har stoppet opp helt og jeg kjenner meg og veldig svimmel og kvalm da. Det er kun ved vedvarende intens løping der jeg er i høy puls at det her skjer, og jeg har ikke noe problem med å løpe lengre distanser eller over lengre tid. Smerten ligner litt på menstruasjonssmerter, men det er hver eneste gang jeg har trent intervaller så jeg er ganske sikker på at det ikke er det. Det er heller ikke sting/hold.

Håper noen har noen gode svar på dette, da google ikke hadde det :p

Christina

Ved tung anaerob trening (puls opp mot 100% max) og høy intensitet er det (inkl meg selv) ikke så uvanlig at man kaster opp/hodepine/kvalme osv.

Hvorfor er jeg dessverre ikke sikker på.

Hvis du googler feks melkesyre +kvalm kommer det opp noen sider, men ingen som gir forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjører intervaller, når spiser du vanligvis siste måltid før det?

vedrørende måltider er det nok individuelt, jeg kan fint spise rett før en joggetur/intervall uten å få hold eller andre problemer.

Optimalt er vil vel være et "større måltid" 2 timer før trening og enkle karbs (rosiner og lignende) 1 time før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedrørende måltider er det nok individuelt, jeg kan fint spise rett før en joggetur/intervall uten å få hold eller andre problemer.

Optimalt er vil vel være et "større måltid" 2 timer før trening og enkle karbs (rosiner og lignende) 1 time før trening.

Helt klart, men det kan være at hun er en av dem som reagerer med magesmerter dersom hun spiser for tett opptil et måltid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å spise noe veldig lett som en liten banan eller noe ca 1 - 11/2 time før treninga, så jeg tror ikke det er det som er årsaken. Det verste er egentlig magesmertene og ikke kvalmen.. Den bruker å oppstå etter at jeg har stoppet opp! Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å spise noe veldig lett som en liten banan eller noe ca 1 - 11/2 time før treninga, så jeg tror ikke det er det som er årsaken. Det verste er egentlig magesmertene og ikke kvalmen.. Den bruker å oppstå etter at jeg har stoppet opp! Men takk for svar :)

Dette høres ut som noe det vil være lurt å kontakte fastlegen din for, om ikke annet for å utelukke hva det kan være.

Jeg vil også anbefale deg å gå til lege dersom dette vedvarer, men dersom du likevel velger å kjøre intervaller før et evt. legebesøk, så er det verdt et forsøk å unngå å spise noe for den ene økta. Alternativt la det siste måltidet være minst 3 til 4 timer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det samme skjedde faktisk meg idag for første gang. Jeg gikk stoltzen som jeg gjør 2-3 ganger hver uke, ingen foskjell på mat eller noe før turen. Jeg har aldri opplevd dette før, og jeg er 99,9% sikker på at det ikke har noe med det jeg spiste å gjøre. Jeg trodde faktisk at jeg hadde fått indre blødninger eller noe, så vondt var det, og med kvalmen (men smerten var verst) jeg klarte ikke snakke eller gå, men etter 10-15 min begynnte det å gå bort. Har faktisk ingen anelse på hva det var. Men det er akkuratt som du beskriver det. Neste gang jeg er hos fastlege skal jeg høre med han hva det kan være. Håper virkelig ikke dette skjer meg igjen hvertfall, for det er som du sier, ødela hele treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd dette ved jogging. Sterke magesmerter slik som du beskriver. Jeg vet ikke hvorfor det skjedde men kanskje det var gått for lang tid siden siste måltid. Jeg begynte å spise et måltid 2 timer før joggeturen og med litt mer karbohydrater. Har aldri opplevd det igjen etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis 2 timer før trening,mett ikke overmett og få i deg veske under øktene..dette høres ut som luft i tarmene,,kanskje du er litt treg i avtrekkeren om du skjønner hva jeg mener ;) for ettersom du forklarer hvor i magen smertene sitter så kan det tyde på at det er et stykke ned i kanalen ting krangler litt og dette kan være veldig vondt men pleier å gi seg etter noen min igjenn..ta det opp med legen og få råd og hjelp der for å få ting i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med en som er lege, og hun mente at det kunne ha sammenheng med livmor (i og med at det var akkuratt der jeg hadde smertene). Jeg personlig får sterke smerter under min måntlige, og når man trener skikkelig hardt og gir alt, kan man "fremkalle" den måntlige hvis man allerede er i ubalanse (slik som meg :p) uten at man nødvendigvis får det. Altså dette var helst med folk som har litt problemer med mnd syklus og uregelmessighet osv. Hun hadde visst hatt en med problemet før.. Kan hende det ikke gjelser deg eller meg, men man vet aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis legen din ikke finner noe spesielt kan du prøve en osteopat som kan sjekke om du har restriksjoner/adheranser i bindevevet i/rundt magen. All støtbelastningen du får ved løping, spesielt ved høyere tempo, kan provosere bindevev rundt i kroppen, noe som også kan være en årsak til hold/sting. Hvis dette forekommer kun ved løping, og ikke annen utholdenhetsaktivitet, som sykling eller svømming, er sjansen større for at dette er problemet.

Men lege først;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...