Gå til innhold

Squash/ svømming vs styrketrening


svihus

Anbefalte innlegg

Er ny her på forumet, så tenkte jeg skulle prøve meg med en tråd.

Spiller squash 1time x 2 i uken. svømmer 1.5km 1x i uken. går ikke ned i vekt. Jeg har ikke ett supert kosthold, Men ønsker meg det. Men problemet mitt er at når jeg leser foreks her på fitnessbloggen så føler jeg at alt som har med slanking og gjør er styrketrening? bør jeg slutte med squash og heller satse på styrketrening og kosthold istedenfor kardio og kosthold?

Og hvis det er helt ok med det treningsopplegget mitt, kan dere gi meg nogen tips til hva jeg bør spise til denne treningen.

Eller nogen tråder jeg bør lese osv?

Ps. er 23 år 178høy 105kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesj, du trenger ikke å skifte på treningen din om du ikke vil. Tommelfingerregel er 80% kosthold/20% trening sånn ca.

Dessuten, hvor hardt tar du EGENTLIG i på trening? Hva spiser du til vanlig? Kanskje du har noen vaner som ødelegger mye, men som er lette å endre?

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

Vil si jeg trener hardt. kjører meg heldt ut den timen med squash. svømmingen blir litt annerledes. men svømte 2000m på 50min,sist time. så jeg kjører på det kroppen har å gji. Men mat vanene mine er. enten, nutrilett shake måltidserstatter til frokost/ havregryn. kl.6 og kl. 9 og kl.12 "vanlig middag" kl.1500 og 2 knekkebrød til kvels. ?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På treningsdager kan du spise slik du gjør nå, men på "hviledager"/de dagene du ikke trener kan du prøve å bytte ut noen av måltidene med en salat + kjøtt/fisk eller noe lignende. Kjøre litt lettere mat på fridager og kanskje gå deg en times tur iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned i vekt, helt isolert og spesifikt, kan nok squash og svømming fungere like godt som styrketrening om du måler kun i vekttap i kilo. Det squash og svømming derimot ikke gir deg (i så stor grad), som styrketrening gir deg, er en bedre kroppskomposisjon og økt muskelmasse, rett og slett en bedre utseende kropp:) Kun for ren vektnedgang er det først og fremst matmengder og mattyper som er med på å skape et kaloriunderskudd som gjør at du forbrenner overskuddsfett. Men igjen, å isolert gå ned x antall kilo gir deg ofte ikke det resultatet du ønsker, da dette bestemmes like mye av mengdeforholdet fett/muskler på den vekten du har til en gitt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å gå ned i vekt, helt isolert og spesifikt, kan nok squash og svømming fungere like godt som styrketrening om du måler kun i vekttap i kilo. Det squash og svømming derimot ikke gir deg (i så stor grad), som styrketrening gir deg, er en bedre kroppskomposisjon og økt muskelmasse, rett og slett en bedre utseende kropp:) Kun for ren vektnedgang er det først og fremst matmengder og mattyper som er med på å skape et kaloriunderskudd som gjør at du forbrenner overskuddsfett. Men igjen, å isolert gå ned x antall kilo gir deg ofte ikke det resultatet du ønsker, da dette bestemmes like mye av mengdeforholdet fett/muskler på den vekten du har til en gitt tid.

Trådstarter.. Les hva hun sa :D Dette er verdifull info!

Hadde en venn som trente litt styrke, men fokuserte mye på spinning ( mange ganger etter styrke) OG ett kraftig underskudd..

Resultatet - Han gikk ned mye i vekt, nådde en fett % han ønsket. Men hadde mistet verdifull opptjent muskelmasse på veien

Nå skal det sies at denne kompisen ikke var ute etter idealet, men få bort magen/fram årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for flere tilskudd! liker det mette skriver ja. Det jeg tenker er først og fremst å få vekk ølvommå å strama inn lårå så eg får på meg en normal smokey! skal gifta meg neste sommer! :) så har ett mål og bli 15kilo mindre til da. Men hva med PSMF diett og fortsette med treningen min?. Pluss endel turer med barnevogn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...