Gå til innhold

ZMA-tråden


Lily

Anbefalte innlegg

Denne tråden er åpen for all diskusjon om ZMA!

Sorry for at jeg ikke orket å oversette, men jeg er så sliten :sleep:

WHAT IS ZMA?

ZMA is a zinc/magnesium supplement that replaces deficiencies caused from exercise and stress. It is a supplement that can increase natural levels of anabolic hormones and improve athletic performance. Reportedly, if taken as recommended, ZMA can increase free testosterone by 30% while boosting IGF-1 levels significantly.

The impact of corrected hormone levels and increased IGF-1 means more muscle gained and more fat lost. Typically this is a supplement that can be used by both males and females, as it does not actually contain any hormones or other supplements that are androgynous to women. Incidentally, high testosterone levels are typically linked to increased libido for both sexes.

Though men are known to have a higher level of testosterone, it is important to note that it is also important for women who want to develop lean muscles. What is more, research has clearly indicated that high testosterone levels aid in muscle recovery and growth thus making it a necessity for both sexes.

Benefits of taking ZMA:

• Increased muscle mass

• Increased strength

• More energy

• Increased libido

• Elevation of mood (testosterone has been used to treat depression)

• Deeper and longer sleep

Jeg starter tråden med mitt problem, og håper noen kan hjelpe!

I natt har jeg ikke sovet et sekund (i hvert fall ikke frem til nå), igår sov jeg toppen 4 timer, og jeg husker faktisk ikke hvor mye jeg sov dagen før - rett og slett fordi jeg er så sliten i hodet.

Jeg innrømmer at det er flere grunner til at jeg ikke får sove. En del bekymring, tendenser til angst og så tror jeg nok ernæring spiller inn (BP og sulting)...Jeg jobber med saken, men det forandrer ikke det faktum at jeg er virkelig på underskudd av søvn, og at det påvirker igjen overnevte problemer - simply a vicious cycle!

Derfor hadde jeg satt veldig pris på deres erfaringer med ZMA! Jeg leser selvsagt om hvordan den skal virke, kan virke og negative sider, men det hadde vært fint å høre fra dere også...

- Hvilket merke bruker du?

- Hvilken styrke tar du?

- Når på døgnet tar du den?

- Hvordan virker den på DEG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker denne og tar den anbefalte doseringen som står der. Tar doseringen 30-60min før jeg legger meg. Merker jeg blir trøttere og mer avslappet etter at jeg har tatt zma på kvelden, og er overbevist om at zma har hjulpet meg i kampen mot søvnløshet.

Legger du deg sulten og med masse negative tanker i hodet, så er nok ikke zma en mirakelkur mot søvnløshet. Som du selv sier, så er du nok inne i en ond sirkel. Har vært der selv og vet den ikke er lett å komme ut av. Kanskje du burde snakket med fastlegen din. Det finnes søvnsenter og ikke-vanedannende medisiner mot søvnløshet som vallergan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne og tar den anbefalte doseringen som står der. Tar doseringen 30-60min før jeg legger meg. Merker jeg blir trøttere og mer avslappet etter at jeg har tatt zma på kvelden, og er overbevist om at zma har hjulpet meg i kampen mot søvnløshet.

Legger du deg sulten og med masse negative tanker i hodet, så er nok ikke zma en mirakelkur mot søvnløshet. Som du selv sier, så er du nok inne i en ond sirkel. Har vært der selv og vet den ikke er lett å komme ut av.

Jeg legger meg sjeldent sulten, for etter 8 år med anorexi så kan jeg alle knepene i boka for å unngå det. Tankene er nok der, men jeg er like søvnløs på bekymringsfrie dager.

Jeg ser heller ikke etter en mirakelkur, men noe som kan hjelpe litt på veien til drømmeland. Jeg ligger som regel 1 time i senga før jeg sovner, noen ganger opptil 2. Har jeg ikke sovnet innen det, så står jeg alltid opp - da er det bedre å surfe på nettet eller gjøre noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd :) Har lignende problemer selv, dvs, jeg sover dårlig, og hver bidige natt våkner jeg rundt 4-5 og får ikke sove igjen før 1-2 timer, og da er det jo snart tid for å stå opp igjen - utrolig slitsomt! Så dette skal testes ut asap :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZMA kan vel normalisere testosteron-nivået hos folk som har litt lavt nivå, men ikke ta det over det kroppen selv klarer å produsere (altså opp mot max hos deg). De som har høyt testonivå fra før av merker sjeldent effekten. Selv merka jeg en del på søvnen, og at drømmene ble mer ekte. Er et veldig bra tilskudd, men ikke forvent for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BULL..

Neida, skal være grei.

I hvilke studier ser en økte testosteronnivåer ved bruk av ZMA, og hva gjør at du drømmer mer 'ekte'?

Mener du at selve produktet er helt tullete, eller bare det som står over, at de lover litt vel mye? Kan det ha noen som helst effekt i det hele tatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte hevdet at man får "vivid dreams", dette hører jeg hver eneste gang ZMA kommer på banen, jeg har brukt ZMA av og på i snart 4 år tror jeg, og har aldri merket noe til dette. Mener noen sa engang at det var tilskuddet av vit B12 eller noe som hadde noe innvirkning. Men jeg tror nok dette er en "he said/she said" greie, hørt det på nett av noen større, forteller det vidre som en autoritet.

Utover det bruker jeg ZMA for å supplementere, men aldri merket noe på søvn.

MEN når det gjelder søvn sliter jeg litt i perioder selv, og den beste løsninga for meg når jeg er på slike perioder er å slå av alt lys, og da mener jeg ALT når jeg legger meg. Så svart at jeg ikke ser handa forran meg. Ha det kaldt på rommet, og for å koble ut tankene om dagens stress osv liker jeg å visualisere mål jeg har evt høre på noe rolig på ipodn. Rett og slett "selv meditere" litt. Bruker å hjelpe, men jeg vet hvor frustererende det kan være å ligge lys våken når du vet du snart må opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BULL..

Neida, skal være grei.

I hvilke studier ser en økte testosteronnivåer ved bruk av ZMA, og hva gjør at du drømmer mer 'ekte'?

Mulig det er det at man sover bedre ( http://fitnessbloggen.no/lite-sovn-gir-lavt-testosteronniva/ ) og sover litt dypere som gjør at både man får anderledes drømmer og mer testo, det vet jeg ikke...men artikkelen passa veldig bra i dag :p Såklart kan ZMA kun være placebo, men mange merker bedre søvn av det, som igjen fører til at de har det bedre :)

Jeg drømmer som sagt litt anderledes på zma, men kan ha like rare drømmer når jeg har drukket alkohol, og da sover man vel også ganske dypt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BULLSHIT.

BULL..

Neida, skal være grei.

I hvilke studier ser en økte testosteronnivåer ved bruk av ZMA, og hva gjør at du drømmer mer 'ekte'?

Okey, da har du gjort meg nysjerrig nok!

En person mot x-antall nettsider som snakker om disse fordelene. Jeg må prøve for å se hvordan det påvirker meg :whistling:

Satser på at de har det i Sverige ;) Det går litt fortere enn iHerb eller andre nettsider, siden jeg skal dit om ikke så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ZMA pga egenskapene til sink og magnesium. Både sink og magnesium er veldig viktig for å opprettholde normale cellulære funksjoner. Andre kjekke ting med sink er at det hjelper på håravfall (så om du røyter mye, så ta sink!) :p

Magnesium fungerer supert for å unngå kramper og er i tillegg viktig for opptak av kalsium :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ZMA pga egenskapene til sink og magnesium. Både sink og magnesium er veldig viktig for å opprettholde normale cellulære funksjoner. Andre kjekke ting med sink er at det hjelper på håravfall (så om du røyter mye, så ta sink!) :p

Magnesium fungerer supert for å unngå kramper og er i tillegg viktig for opptak av kalsium :)

Håravfall var et STORT problem før, men heldigvis er det slutt på det. Noe faller selvsagt av, men det skal det jo gjøre også.

Kramper har jeg vel aldri hatt. Dvs. det hender ofte at beinet sovner, og det gjør SYKT SYKT vondt. Sånn ala "Ikke rør meg!!! Ikke snakk til meg!!!"

Mange sier at bein som sover ikke er vondt, men jeg syntes det er helt pain. Men det går vel ikke an å få kramper når beinet sovner? :huh:

Et bedret kalsiumopptak skulle jeg nok hatt, for jeg har beinskjørhet! Knakk for kort tid siden kragebenet, og det tok litt lenger tid enn normalt for at det skulle gro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle absolutt vært flinkere med "vanlig" kosttilskudd også. Jeg går på Calcigran Forte :sick:, men har alltid stusset på mengden kontra magnesium jeg får fra multivitamin - det blir ikke 2 til 1 for å si det sånn...

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tilskudd hvor mengden kalsium og magnesium er den samme. Men ofte så er det et lite "konkurranseforhold" i opptaket av disse mineralene, så da er det ofte kalsiumen som kommer svakest ut, derfor 2:1 forhold :)

edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...