Gå til innhold

Å gå ned i vekt, burde vært enkelt? eller.. ?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hva jegh ar i fett%, men det er nok ikke så lite som han over nei. Men jeg ser ikke spesielt tykk ut, det er egentlig magen jeg vil ha frem. På avataren kan du se hvordan jeg ser ut sånn ca, selv om det ikke gir no særlig godt helhetlig bilde. Har foråvidt ingen heller..

Det jeg ville fram til vel heller at Cloudiz må ha forvekslet fettfri masse med muskelmasse. Er ikke bare muskler som inngår i fettfri masse.

Uansett synes jeg det er lite formålstjenlig å sammenlikne med en kalkulator for å finne vedlikeholdskalorier. Det kaloriantallet du kan spise uten at vekten endres vil være ditt vedlikeholdsnivå. Siden kroppen til en viss grad tilpasser seg et energiinntak vil du sannsynligvis ha en øvre og en nedre grense her og innenfor disse står vekta stille.

Så dersom man loggfører det man spiser en periode og følger med på vekt og fettklype kan man bare justere dietten etter det. For man ikke ønsket framgang så kutter man litt mer ned på kalorier. Så lenge man ikke er nede i veldig lav fettprosent og skal ha bort det siste av "stubborn fat" trenger man ikke gjøre det mer komplisert enn dette, bare pass på å få i deg nok proteiner, omega-3 og vitaminer (les frukt og grønnsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville fram til vel heller at Cloudiz må ha forvekslet fettfri masse med muskelmasse. Er ikke bare muskler som inngår i fettfri masse.

Uansett synes jeg det er lite formålstjenlig å sammenlikne med en kalkulator for å finne vedlikeholdskalorier. Det kaloriantallet du kan spise uten at vekten endres vil være ditt vedlikeholdsnivå. Siden kroppen til en viss grad tilpasser seg et energiinntak vil du sannsynligvis ha en øvre og en nedre grense her og innenfor disse står vekta stille.

Så dersom man loggfører det man spiser en periode og følger med på vekt og fettklype kan man bare justere dietten etter det. For man ikke ønsket framgang så kutter man litt mer ned på kalorier. Så lenge man ikke er nede i veldig lav fettprosent og skal ha bort det siste av "stubborn fat" trenger man ikke gjøre det mer komplisert enn dette, bare pass på å få i deg nok proteiner, omega-3 og vitaminer (les frukt og grønnsaker).

Jupp, skal gjøre det, så kommer jeg tilbake med statusrapport :) Men ut i fra kostholdet mitt, er det noe du ville ha fjerna/erstattet/lagt til, som du ser nå med en gang? eller skal jeg bare prøve meg frem med å kanskje kutte litt karbs, knekkebrødene på kvelden osv? Som sagt, så sliter jeg rett og slett med kunnskapen. Jeg vet ikke om jeg spiser riktig mat til riktig tid osv heller, men føler jeg spiser relativt sunt i det minste..

Men det som er både rart, og frustrerende er at jeg ikke merker noe nevneverdig forskjell fra FØR jul og nå. Enda jeg da gikk opp 4kg fra sommer - jul, da spiste jeg hva jeg ville, var ofte på fylla osv. Mens nå, når jeg prøver å følge et fast opplegg, så skjer det liksom nada, akkurat som om jeg bare kunne fortsatt å spise som før jul :S DET jeg ikke blir klok på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser jo utrolig bra mat, : ) Det skal du ha, en deff skal ikke være hardt. Spis hva du vil, bare pass på og få i deg nok proteiner : )

Vil anbefale 160g + proteiner, og 80g fett og resta karbohydrater.. Er ikke farlig om du spiser mer eller mindre, men prøv helst og få i deg 160g proteiner.

Du kan også spise hva som passer deg, raske eller trege karbs har ingenting og si, det som teller er kalori mengden..

Jeg anbefaler egg, svinekjøtt kylling ris, havregryn, Cottage cheese med proteinpulver eller funlight. Melk. Proteinpulver, bananer og grønnsaker, Mat du kan spise deg mett på uten så mye kcal i :)

Husk når du veier mat, vei etter maten er ferdig tilbredt.. Feks 100g ukokt Spaghetti er ca 220g kokt : )

Takk :) Bare det dere skriver her, motiverer meg jo mer, og det er det jeg trenger! et ekstra tupp i rævva + innspill fra folk med erfaring/kunnskap :)

Hmmm... kankje det er DER jeg har driti meg ut! at jeg veier maten FØR den er tilberedt. f. eks 50g ukokt pasta bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk når du veier mat, vei etter maten er ferdig tilbredt.. Feks 100g ukokt Spaghetti er ca 220g kokt : )

Det er bedre å veie maten tørr før tilberedning. Etter tilberedning kan vekta variere avhengig av hvor mye varme du har brukt, om det er kokt eller stekt, saltmengde, etc....

Jupp, skal gjøre det, så kommer jeg tilbake med statusrapport :) Men ut i fra kostholdet mitt, er det noe du ville ha fjerna/erstattet/lagt til, som du ser nå med en gang? eller skal jeg bare prøve meg frem med å kanskje kutte litt karbs, knekkebrødene på kvelden osv? Som sagt, så sliter jeg rett og slett med kunnskapen. Jeg vet ikke om jeg spiser riktig mat til riktig tid osv heller, men føler jeg spiser relativt sunt i det minste..

Som sagt over ville jeg byttet ut riskaker og knekkebrød med mer mettende karbkilder. Men det sagt så spiste jeg selv mye ris på min diett nå etter nyttår.

Kutt heller karbohydrater på morgenen enn på kvelden. Fett kan du med fordel legge til tidlig på dagen. 30-50 gram proteiner til alle måltider. En slik måte å fordele på gir både mer stabilt blodsukkernivå og bedre fettforbrenning (http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/)

Det første jeg ville fjernet er daimen og spisedagen som MEvsME skriver. Lag deg gjerne en god pizza, men ha kontroll over kaloriene også i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan prøve på det! Så kan jeg evt komme tilbake med en "statusrapport" :)

Jepp, gjør det :) To uker er overkommelig uten spisedag om du er greit motivert ;) Syns du spiser bra mat ellers, så da tenker jeg noe bør begynne å skje. Om det ikke gjør det er det bare, som andre allerede har nevnt, å kutte litt på kaloriene :) Bare ligg høyt nok på proteininntaket. Siden du skal bygge muskler og gå ned i vekt på samme tid bør du vel ligge på rundt 2-2,5g/kg. Jeg ville minimum lagt meg på 180g på kardio/hviledager og 200g på styrkedager. Bruk grønnsaker (brokkoli, kål, løk, paprika, tomat, spinat, asparges, blomkål) som hovedkilde til karbohydrat og fet fisk som laks til fettkilde.

Skyr, cottage cheese og mager kesam er gode kilder til protein i tillegg til egg, magert kjøtt og hvit fisk :)

Husk at stekeolje inneholder mange kalorier, selv i små mengder. Dette er det mange som ikke tenker over. 1 ss olje er ca. 100 kcal. Greit å ha i bakhodet om du bruker det ved steking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å veie maten tørr før tilberedning. Etter tilberedning kan vekta variere avhengig av hvor mye varme du har brukt, om det er kokt eller stekt, saltmengde, etc....

Som sagt over ville jeg byttet ut riskaker og knekkebrød med mer mettende karbkilder. Men det sagt så spiste jeg selv mye ris på min diett nå etter nyttår.

Kutt heller karbohydrater på morgenen enn på kvelden. Fett kan du med fordel legge til tidlig på dagen. 30-50 gram proteiner til alle måltider. En slik måte å fordele på gir både mer stabilt blodsukkernivå og bedre fettforbrenning (http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/)

Det første jeg ville fjernet er daimen og spisedagen som MEvsME skriver. Lag deg gjerne en god pizza, men ha kontroll over kaloriene også i helgen.

Jeg var i grunn ikke klar over at daimen var SÅ krise, før dere påpekte det. Så det kan jeg bekrefte at blir fjerna ASAP, haha!

Riskakene er egentlig bare for å få i meg raske karbs rett etter trening. Ellers aner jeg ikke hva jeg kan erstatte de med? pleier å ta 4 riskaker + en shake.

Knekkebrødene er bare for å bli litt mettere på kvelden, når jeg spiser 3 hardkokte egg (2 egg, ene bare egghvitta) Hva kunne jeg tatt ved siden av i stedenfor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, gjør det :) To uker er overkommelig uten spisedag om du er greit motivert ;) Syns du spiser bra mat ellers, så da tenker jeg noe bør begynne å skje. Om det ikke gjør det er det bare, som andre allerede har nevnt, å kutte litt på kaloriene :) Bare ligg høyt nok på proteininntaket. Siden du skal bygge muskler og gå ned i vekt på samme tid bør du vel ligge på rundt 2-2,5g/kg. Jeg ville minimum lagt meg på 180g på kardio/hviledager og 200g på styrkedager. Bruk grønnsaker (brokkoli, kål, løk, paprika, tomat, spinat, asparges, blomkål) som hovedkilde til karbohydrat og fet fisk som laks til fettkilde.

Skyr, cottage cheese og mager kesam er gode kilder til protein i tillegg til egg, magert kjøtt og hvit fisk :)

Husk at stekeolje inneholder mange kalorier, selv i små mengder. Dette er det mange som ikke tenker over. 1 ss olje er ca. 100 kcal. Greit å ha i bakhodet om du bruker det ved steking :)

Takk for fine tips :D Ja, jeg bruker stekeolje vett. Så da får jeg nok litt der. Så det er ikke skadelig å "banke nedpå" med CC eller skyr i tillegg til eggene mine til kveldsmat? Sånn for å få mer proteiner liksom? Jeg har vært så redd for å spise for mye..

2 uker med det opplegget her er overkommelig ja! Og nå er jeg mer motivert og, så det er ikkeno stress.. Det er ikke motivasjonen det er noe å si på, jeg kan være ganske streng om jeg bare vet hva jeg skal/ikke skal ha i meg. Det er bare det at kunnskapen min ikke er i næææærheten av bra nok dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... kankje det er DER jeg har driti meg ut! at jeg veier maten FØR den er tilberedt. f. eks 50g ukokt pasta bl.a.

Nja. Ville holdt meg til å veie maten før den er tilberedt. Dette gjelder alt, også kjøtt. Næringsinnhold er jo oppgitt som råvare:) 30-50g ukokt ris er en grei mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskakene er egentlig bare for å få i meg raske karbs rett etter trening. Ellers aner jeg ikke hva jeg kan erstatte de med? pleier å ta 4 riskaker + en shake.

Knekkebrødene er bare for å bli litt mettere på kvelden, når jeg spiser 3 hardkokte egg (2 egg, ene bare egghvitta) Hva kunne jeg tatt ved siden av i stedenfor da?

Personlig ville jeg heller brukt de 3 eggene til å lage en omelett til frokost og spist havregrøten sammen med en boks mager kesam til kveldsmat, ref biorytmedietten jeg linket til over her.

Men dette betyr ikke så mye med mindre du sliter med å være mye sulten. Riskakene etter trening er også helt ok så lenge du ikke går sulten, men frukt er jo et godt alternativ her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg heller brukt de 3 eggene til å lage en omelett til frokost og spist havregrøten sammen med en boks mager kesam til kveldsmat, ref biorytmedietten jeg linket til over her.

Men dette betyr ikke så mye med mindre du sliter med å være mye sulten. Riskakene etter trening er også helt ok så lenge du ikke går sulten, men frukt er jo et godt alternativ her.

Så frokosten da BARE skulle vært 3 hele egg og ikkenoe mer? Jeg er syykt sulten når jeg våkner, hehe. Men jeg kan jo prve det ut da? (skal lese linken din senere)

Men konge, gutta! I will try this! :)

Men som jeg skrev i åpningsinnlegget, så blir det jo ett måltid mer, på dagene jeg har skole. men det er bare 1-2x i uken.

det blir da en laksefilet + en halv pose iseberg salat (el hva den heter). Føler uansett jeg sliter med å få banka nedpå med 2,5g proteiner pr kg..

Det jeg igjen da lurer på, er på dagene jeg har fri. Så kan jeg finne på å stå ha frokost 12, nesten rett etter at jeg står opp. "lunsj" 15:30 (1,5t før trening) også middag etter trening.. er'e da krise om jeg tar 2 kyllingfileter til middag, siden jeg eeegentlig har gått glipp av et måltid den dagen? eller blir det for mye på ett måltid? Eller har ikke det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du spiser per måltid er vel helt opp til deg :) Er vel mere viktig at du får i deg nok med proteiner og faktisk klarer og holde deg mett igjennom heledagen ;)

Jeg trur ikke Oddis mente at du "BARE" skal spise 3 egg til frokost men heller spis de eggene til frokost istedet for kveldsmat. Fett og proteiner om morgenen og karbohydrater og protein til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk når du veier mat, vei etter maten er ferdig tilbredt.. Feks 100g ukokt Spaghetti er ca 220g kokt : )

Fortell meg hvilken matvare som har oppgitt næringsinnholdet i tilberedt form... 100g ukokt spaghetti vil inneholde nøyaktig like mye energi som 220g kokt, og alle matvaretabeller oppgir energien i rå form.

Derfor skal du veie maten FØR du tilbereder den, ikke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frokosten da BARE skulle vært 3 hele egg og ikkenoe mer? Jeg er syykt sulten når jeg våkner, hehe. Men jeg kan jo prve det ut da? (skal lese linken din senere)

Kjør på med litt cottage cheese, lettost, eller litt kjøtt i omeletten så du kommer opp i nærmere 40 gram proteiner. Litt løk og brokkoli gjør også at omeletten metter bedre :)

Men dette var som du skjønner bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med litt cottage cheese, lettost, eller litt kjøtt i omeletten så du kommer opp i nærmere 40 gram proteiner. Litt løk og brokkoli gjør også at omeletten metter bedre :)

Men dette var som du skjønner bare et eksempel.

Yessir! Jeg får prøve det ut :) Blir sikkert litt fjas i påsken siden jeg er hjemme på ferie hos foreldrene mine, men fra mandag er jeg good 2 go! Takk igjen for fine innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvilken matvare som har oppgitt næringsinnholdet i tilberedt form... 100g ukokt spaghetti vil inneholde nøyaktig like mye energi som 220g kokt, og alle matvaretabeller oppgir energien i rå form.

Derfor skal du veie maten FØR du tilbereder den, ikke etter.

Så hvis du lager deg 300g svinekjøtt, og steker den, etter den er stekt veier den jo 250 ca.. Er jo spørs hvilken mat man lager da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips :D Ja, jeg bruker stekeolje vett. Så da får jeg nok litt der. Så det er ikke skadelig å "banke nedpå" med CC eller skyr i tillegg til eggene mine til kveldsmat? Sånn for å få mer proteiner liksom? Jeg har vært så redd for å spise for mye..

Ingen problem det :) Men som Oddis nevnte ville jeg brukt eggene til frokost. 1 boks mager kesam metter mye. Et tips: Bruk Fun light saft som smakstilsetning. Da kan du variere mye. Du kan også tilsette bær eller litt frukt. Namnam!

Du kan også blande havregryn i proteinshaken etter trening, istedenfor riskaker. Metter lengre :)

Men konge, gutta! I will try this! :)

Og jenter, takk ;)

Føler uansett jeg sliter med å få banka nedpå med 2,5g proteiner pr kg..

Fort gjort å spise mer protein enn det du tror du gjør. 100g laks inneholder 20g protein f.eks og;

1 boks kesam = 36g protein

1 beger Skyr = 16g protein

150g kjøtt = 30g protein (ca.)

1 boks tunfisk = 26g protein

Vips! Over 100g ;) Litt egg, mer kjøtt, proteinpulver etc.. lett opp i 180-200g.

Og du inntar 4 scoop proteinpulver i løpet av dagen om jeg ikke husker feil? Standard 1 scoop er 30g og bruker du et proteinpulver av god kvalitet blir 1 scoop minimum 25g protein. Altså rundt 100g protein bare i pulver?

Har du tatt med det i beregningene på kcalbudsjett forresten?:) Det blir fort nærmere 500 kcal. Kommer an på type proteinpulver selvsagt, men de jeg har brukt ligger på 120 kcal per scoop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du lager deg 300g svinekjøtt, og steker den, etter den er stekt veier den jo 250 ca.. Er jo spørs hvilken mat man lager da...

Ja, i såfall har 50g vann forsvunnet i stekeprosessen. Du regner uansett næringsinnholdet i råvaren før steking. Om proteininnhooldet er 20g/100g, så vil det være 60g protein i 300g svinekjøtt. Det er fremdeles 60g protein etter steking, selv om totalvekten er redusert til 250g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...