T-bone_84 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Har noen av dere tatt blodprøver for å se om dere har mangelverdier etter å ha kjørt et nytt kosthold over lenger tid? Jeg skal ta blodprøver etter påske, skulle se på ALT visstnok, uten at det sier meg veldig mye. Men er litt spent på hva dem vil se. For jeg er ikke veldig god med grønnsaker og frukt, spiser ikke karbs 'omtrent', og eneste tilskuddet jeg tar er noen tranpiller med mineral addition. Har noen fått et litt sjokk etter analysen var ferdig eller? Ser for meg at jeg har lave jernverdier, men veit ærlig talt ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Assie Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 De fleste som har en seriøs kostholdplan vet også at de får i seg de vitaminene og mineralene man trenger uten og måtte ta blodprøver, men er jo sikkert nyttig og se da. Jeg har ihvertfall aldri sjekka det opp. Om du har lave jernverdier vil du merke det på formen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Jeg synes man skal ta et blodpanel før og etter hver diett. Hvertfall hvis du går mye/langt ned. Jeg er enig med Aesthetics og til en viss grad, Men man kan ikke være 100% sikker på at den maten du kjøper har alle næringstoffene som den egentlig skal ha. Ja. Har fått sjokk. Hvordan er kostholdet ditt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 De fleste som har en seriøs kostholdplan vet også at de får i seg de vitaminene og mineralene man trenger uten og måtte ta blodprøver, men er jo sikkert nyttig og se da. Jeg har ihvertfall aldri sjekka det opp. Om du har lave jernverdier vil du merke det på formen. For det første så vet du ikke hvor mye du trenger av alle de ulike næringsstoffene, anbefalingene er ikke tilstrekkelig for alle. Om du ligger langt over anbefalingene kan du derimot være sikker på at du får i deg nok, men det betyr ikke at du ikke kan utvikle mangler av den grunn. Opptaket av enkelte næringsstoffer i tarmen kan f.eks. være dårlig, eller du kan skille ut for mye/lite av ting. Metabolske tilstander kan føre til økte behov for enkelte næringsstoffer osv. Selv om du spiser bra kan det være helt på sin plass å ta en slik blodprøve. Men, som du også er inne på, så vil man sannsynligvis oppleve noen symptomer dersom man har mangel på noe, og ved uklare symptomer kan en slik blodprøve avdekke om det kan være enkelt å behandle dette med kostholdsendringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løpelyta Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Sjekk jern, og d-vitamin. Uten de føler du deg uten energi, sliten, trøtt, og deprimert. Er noe dritt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Sjekk jern, og d-vitamin. Uten de føler du deg uten energi, sliten, trøtt, og deprimert. Er noe dritt. Det samme gjelder veldig mange vitaminer og mineraler, f.eks. thiamin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løpelyta Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Det samme gjelder veldig mange vitaminer og mineraler, f.eks. thiamin Tviler ikke, måtte bare nevne d-vitaminen, for mange som tror de har depresjoner har faktisk bare d-vit mangel Alt er jo viktig å sjekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Assie Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 For det første så vet du ikke hvor mye du trenger av alle de ulike næringsstoffene, anbefalingene er ikke tilstrekkelig for alle. Om du ligger langt over anbefalingene kan du derimot være sikker på at du får i deg nok, men det betyr ikke at du ikke kan utvikle mangler av den grunn. Opptaket av enkelte næringsstoffer i tarmen kan f.eks. være dårlig, eller du kan skille ut for mye/lite av ting. Metabolske tilstander kan føre til økte behov for enkelte næringsstoffer osv. Selv om du spiser bra kan det være helt på sin plass å ta en slik blodprøve. Men, som du også er inne på, så vil man sannsynligvis oppleve noen symptomer dersom man har mangel på noe, og ved uklare symptomer kan en slik blodprøve avdekke om det kan være enkelt å behandle dette med kostholdsendringer. Er over annbefalningene jeg sikter til ja, du må ta det med en klype salt da. Såklart kan man oppta visse stoffer dårligere. men som jeg sa "er nok nyttig og se" Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.