Emma88 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Om du legger på deg er det ikke treningsprogrammet ditt som har skylden, men kostholdet ditt. Jeg la akkurat ut informasjon om å regne ut kaloribehov, så det kan jo hende du har godt av å ta en titt på den saken og prøve kalkulatoren...?... Jeg er helt enig i at det ikke er treningsprogrammet.. det er bare merkelig at så mye trening ikke gir noe utslag. Eks: Spiste før: 2000 Aktivitet: 200kcal (Holdt vekten konstant) Spiser nå 2000 Aktivitet: 700 kcal i snitt (Øker i vekt) Hadde dette vært da jeg var 17 år også sammenlignet med nå (23) så ville jeg forstått det, men forbrenningen endrer seg da ikke så radikalt på 7 mnd. Det er et regnestykke som ikke går helt opp i mitt hode. Ikke at jeg forventer noe svar på det, men det er bare litt frustrerende. Jeg spiser generelt ganske vanlig vil jeg tro, Frokost; havregryn, spiseskje smør, spiseskje sukker og kanel/ 2-3 knekkebrød Lunsj; 3 knekkebrød + banan Middag: Fisk+ris+grønnsaker/lasagne/taco/ wok/ kylling i ymse fasonger (kyllingwrap/salat/wok) noen ganger havregryn Kvelds: tre knekkebrød med makrell i tomat/ost og skinke/leverpostei evt havregryn De gangene jeg har regnet på hva jeg spiser ligger det rundt 1300-2000 alt ettersom hva middagen bestod av egentlig. Når det er akkurat det samme som jeg spiste for et halvt år siden, unntatt at det er mer grønnsaker nå, så er dette uforståelig for meg. Det ligger jo ett eller annet sted. Mest sannsynlig så underrapporterer jeg hva jeg spiser.. Vet det er for lite proteiner, det kan kanskje være et sted å starte. ) Tusen takk for svar alle sammen, det varmer mitt hjerte! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-227578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 hm,,jeg har hørt at man trene seg "fet" , med andre ord overtrening, er det mulig? Kortisol? Det er et regnestykke som ikke går helt opp i mitt hode. Ikke at jeg forventer noe svar på det, men det er bare litt frustrerende. Hvor er proteinet? Michelle-Iform 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-227626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michelle-Iform Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg er helt enig i at det ikke er treningsprogrammet.. det er bare merkelig at så mye trening ikke gir noe utslag. Eks: Spiste før: 2000 Aktivitet: 200kcal (Holdt vekten konstant) Spiser nå 2000 Aktivitet: 700 kcal i snitt (Øker i vekt) Hadde dette vært da jeg var 17 år også sammenlignet med nå (23) så ville jeg forstått det, men forbrenningen endrer seg da ikke så radikalt på 7 mnd. Det er et regnestykke som ikke går helt opp i mitt hode. Ikke at jeg forventer noe svar på det, men det er bare litt frustrerende. Jeg spiser generelt ganske vanlig vil jeg tro, Frokost; havregryn, spiseskje smør, spiseskje sukker og kanel/ 2-3 knekkebrød Lunsj; 3 knekkebrød + banan Middag: Fisk+ris+grønnsaker/lasagne/taco/ wok/ kylling i ymse fasonger (kyllingwrap/salat/wok) noen ganger havregryn Kvelds: tre knekkebrød med makrell i tomat/ost og skinke/leverpostei evt havregryn De gangene jeg har regnet på hva jeg spiser ligger det rundt 1300-2000 alt ettersom hva middagen bestod av egentlig. Når det er akkurat det samme som jeg spiste for et halvt år siden, unntatt at det er mer grønnsaker nå, så er dette uforståelig for meg. Det ligger jo ett eller annet sted. Mest sannsynlig så underrapporterer jeg hva jeg spiser.. Vet det er for lite proteiner, det kan kanskje være et sted å starte. ) Tusen takk for svar alle sammen, det varmer mitt hjerte! Hva med å bytte ut sukker med sukrin? bytt ut knekkebrødet til lunsj med egg? (funker for meg værtfall). Emma88 og Lappen 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-227633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draug Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Kortisol? kortisol? Er ikke så inni noe medisinsk terminologi Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-227657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 kortisol? Er ikke så inni noe medisinsk terminologi Kortisol er "stresshormonet". Gjør all mulig slags faanskap i store mengder, men essensielt for å komme seg etter traumer på muskler og sener og sånt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-227659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draug Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Kortisol er "stresshormonet". Gjør all mulig slags faanskap i store mengder, men essensielt for å komme seg etter traumer på muskler og sener og sånt. Er det da kortisol som gjør at man kan se "dvask" ut? Som jeg tenker da Mye trening - restitusjon - slitasjeskader - store mengder kortisol over lang tid = "trene seg fet" Kan jo være et tilfelle for trådstarter også, er jo ikke noe å si på kostholdet akkurat Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-227684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathilde_ Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg fikk nesten bakoversveis når jeg begnte å se hva jeg faktisk spiste... Nå har jeg logget hvert eneste måltid i www.mylog.no i litt over en uke, og jeg overraskes stadig.. F.eks hvor mye karbo det er i ris, det er søren meg ikke mye som skal til i en middag før man er oppe i halvparten av det det daglige inntaket skal være.. Sånn jeg ser det ut i fra hva du beskriver så får du i deg ganske store mengder karbo, i tillegg til lite proteiner.. Vil virkelig anbefale deg å logge kostholdet ditt over en lite periode, da ser du fort hvor problemet ligger Emma88 og Lappen 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-227764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus Haga Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg skrev dette i en annen tråd: "RYP: Mage, Knebøy, Skråbenk manualer, Roing bredt, Arnoldpress, Bicepscurl, Tricepspress Er det bare jeg som synes RYP er oppskrytt? Det burde vært flatbenk i stedet for skråbenk. Og hvorfor ikke chin ups eller smalt nedtrekk i stedet for biceps curl? Hvorfor ikke dips i stedet for tricepspress? Hvorfor ikke markløft i stedet for mage? Seks av sju øvelser er overkroppsøvelser, og markløft ville jevnet ut dette litt i hvert fall. Man klarer ikke å løfte dobbel kroppsvekt i markløft hvis man er svak i magen. Hvis man kjører de store, stygge øvelsene så får magen nok juling, det er i hvert fall min mening. Dvs. alt for mye overkropp, og alt for lite baseøvelser!" RYP er et ideelt nybegynnerprogram. Markløft er både en teknisk krevende øvelse og en øvelse der muligheten for skader er stor. Nettopp derfor mener jeg at markløft ikke har noe å gjøre i et nybegynnerprogram. Er enig med deg i det du skriver ellers og at markløft selvfølgelig er et must om man skal bygge! Som du sier har RYP fokus på overkropp og det å legge inn en beinøvelse til vil gjøre under for veksten. Er rom i RYP for et par øvelser til, noe programmet også sier... Mathilde_ 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 RYP er et ideelt nybegynnerprogram. Markløft er både en teknisk krevende øvelse og en øvelse der muligheten for skader er stor. Nettopp derfor mener jeg at markløft ikke har noe å gjøre i et nybegynnerprogram. Er enig med deg i det du skriver ellers og at markløft selvfølgelig er et must om man skal bygge! Som du sier har RYP fokus på overkropp og det å legge inn en beinøvelse til vil gjøre under for veksten. Er rom i RYP for et par øvelser til, noe programmet også sier... Markløft er teknisk krevende.....? Det er kanskje den letteste baseøvelsen øvelsen å lære seg. RYP kan på ingen måte kalles et ideelt nybegynner program. Progresjonen er for treg, øvelsesutvalget kunne vært mye bedre, kostholdsdelen suger.... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus Haga Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Markløft er teknisk krevende.....? Det er kanskje den letteste baseøvelsen øvelsen å lære seg. RYP kan på ingen måte kalles et ideelt nybegynner program. Progresjonen er for treg, øvelsesutvalget kunne vært mye bedre, kostholdsdelen suger.... Da tror jeg din mening strider imot alt av erfaring og forskning. Markløft er kanskje enkelt for deg (om du gjør den riktig da), men i jobben som PT er markløft den øvelsen jeg ser det syndes desidert mest i! Har aldri hørt om noen med noe som helst peiling som har anbefalt en som aldri har trent styrke å begynne rett på markløft. Garantert ryggproblemer! Jeg personlig og veldig mange jeg har trent på RYP (revidert med 2 øvelser lagt til), har hatt super fremgang. Vil gjerne se det du mener er et ideelt nybegynnerprogram Mathilde_ og Lappen 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Har kanskje noe med at flertallet av PTer ikke kan verken utføre eller lære bort god markløft. Sikter altså ikke til deg nå, men hva jeg har sett selv. Markløft er en øvelse med stor skaderisiko når den utføres feil. Det krever dog ikke veldig mye kunnskap for å coache den riktig dersom personen ikke har elendig fleksibilitet eller null motorisk kontroll. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus Haga Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Har kanskje noe med at flertallet av PTer ikke kan verken utføre eller lære bort god markløft. Sikter altså ikke til deg nå, men hva jeg har sett selv. Markløft er en øvelse med stor skaderisiko når den utføres feil. Det krever dog ikke veldig mye kunnskap for å coache den riktig dersom personen ikke har elendig fleksibilitet eller null motorisk kontroll. Men de færreste som begynner med styrke for første gang har en coach eller er villig til å betale for det... Mange vil heller ikke ha nok styrke i rygg/kjernemuskulatur til å i det hele tatt kunne utføre en markløft korrekt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Det kan også diskuteres hva som er den beste fremgangsmåten: 1. Å bruke øvelser som krever lite teknisk innlæring, kunne bruke relativt tung belastning tidlig og bygge opp muskelstyrke på kort tid. 2. Å bruke god tid med en gang på å lære inn de mest effektive øvelsene som vil gi best fremgang langsiktig. Begge alternativer har fordeler og ulemper. Hvis en øvelse må læres inn over 2-3 mnd før man kan bruke høy belastning, er det selvsagt ikke en god øvelse for muskelvekst/styrkeøkning FØR de 2-3 mnd har gått. Men i et perspektiv på flere år vil det lønne seg å bruke den tiden det tar å lære inn øvelsen, fordi gevinsten etter dette rett og slett er større. Så hvorfor ikke bruke denne tiden med en gang? Et argument kan være at det er demotiverende å bruke tid på teknikktrening. Folk forventer jo ofte resultater dagen etter en økt. Tenker man så kortsiktig vil det såklart være "bedre" å bruke øvelser man kan kjøre tungt på fra dag 1. Markløft er ikke en øvelse man bare kan skrive opp "Markløft: 3x5" på et ark og gi til hvem som helst, og forvente at de skal gjøre det perfekt når de trener uten oppsyn. Det krever for de fleste veiledning, og ikke minst mange repetisjoner før ting sitter godt. Magnus Haga og Lappen 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Når det er sagt, tror jeg at en person som klarer å utføre god knebøy mest sannsynlig vil klare god markløft. Knebøy har høyere krav til fleksibilitet, og jeg vil påstå den har mer krav til koordinasjon og motorisk kontroll. Kan selvølgelig diskuteres. Så om det er risky å ha med markløft, er det nok like risky å ha med knebøy. Men så kommer det med at folk ofte skal lesse på mye mer enn de er god for i markløft.. de fleste er ikke fullt så dristige på knebøyen. Mange faktorer som spiller inn Selv er jeg ikke noen fan av RYP, men hvis alternativene er zumba eller corebar er det selvsagt supert i forhold. Lame Nordstrom 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gomp Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Ryp som et grunn prinsipp syns jeg er helt i orden og lett og få alt av vekter ferdig utregnet Samtidig som det er enorm progresjon i det. Øvelsene der i mot er bare tull mener jeg ville kjørt det med knebøy, benk, markløft foroverbøyd roing, miitærpress biceps og triceps. Da er det også mer likt gamle RYP mener jeg og huske. Øvelsene som er der i dag er vel skapt av markedet, folk vil trene overkropp og glemmer bein Emma88, Mathilde_ og Lappen 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Man kan få vekter ferdig utregnet i veldig mange andre programmer også, som Starting Strength, StrongLifts5x5, MadCow5x5 og 5/3/1. Ligger excel-ark overalt på nettet hvor man bare kan fylle inn XRM og så setter den opp programmet for 8 uker fremover. Emma88 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma88 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Igjen, tusen, tusen takk alle sammen! Jeg setter så vanvittig pris på den tiden dere tar dere for å hjelpe meg og setter dere inn i utfordringen. I morgen reiser jeg hjem til mamma som ikke har sett meg på 3 måneder, da tror jeg nok at jeg vil få et ærlig svar på hvordan ståa egentlig er. Som nevnt her oppe, det er så absolutt variasjoner.. Noen dager er magen helt flat, andre dager stor som en ballong og samtidig dvaskete. Det er nok min forkjærlighet for karbo som er den store haken. En uvane som har satt seg som sier at jeg ikke blir mett dersom det ikke er karbo i måltidet (ren løgn såklart). Dessuten kan jeg ha litt angst for å gå rundt sulten og dermed overkompenserer i form av små måltider i fare for at blodsukkeret faller og jeg mister energi. "Åh, nå får jeg ikke spist på 3 timer, da må jeg spise litt ekstra nå". Jeg har tatt små skritt fra å spise hauger med brødskiver om dagen til nå å slutte helt med brød, men byttet til knekkebrød. Hvor mye bedre det egentlig er vet jeg vel ikke. Det er virkelig en slik støtte som jeg har fått av alle dere nå som jeg trengte for å kicke meg selv litt bak. Som nevnt får jeg ikke trent hjemme med apparater (2 uker), men jeg og min treningsvenninne har satt opp hjemmetreningsprogram som skal rapporteres til hverandre. Slik at vi ikke faller helt av til RYP-programmet etter påske. Vi har bestemt oss for å følge programmet, men vil i tillegg ta med 1-2 ekstra øvelser kun fordi vi er så glad i dem. Et moment jeg egentlig har glemt å nevne er at jeg har store problemer med å få sove. Jeg sovner tidligst 0100 og noe av det seneste kan være rundt 0600.. Jeg har skole nesten hver dag 0815-1700 så det er klart at restitusjonen blir veldig dårlig. I tillegg er det mangel på proteiner i kostholdet som kan ha en påvirkning. Jeg tror de grepene jeg skal gjøre nå er å gå til legen å få hjelp med søvnproblemene samt og bevisst spise mye mer proteiner. Så vil det kanskje hjelpe både, kropp, hud og humør.. Igjen.. TAKK!! <3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Da tror jeg din mening strider imot alt av erfaring og forskning. Markløft er kanskje enkelt for deg (om du gjør den riktig da), men i jobben som PT er markløft den øvelsen jeg ser det syndes desidert mest i! Har aldri hørt om noen med noe som helst peiling som har anbefalt en som aldri har trent styrke å begynne rett på markløft. Garantert ryggproblemer! De få gangene jeg har coachet noen i mark så har de fått det til med bra teknikk iløpet av ca 15 min. Enten så er jeg et geni, eller så er ikke markløft så vanskelig å utføre sammenlignet med f eks knebøy eller vending. Jeg tipper på det siste. Her forklarer Rip 90% av det du trenger å vite om mark på ca 2 min. Jeg personlig og veldig mange jeg har trent på RYP (revidert med 2 øvelser lagt til), har hatt super fremgang. Vil gjerne se det du mener er et ideelt nybegynnerprogram Fullkropp 3 ganger i uka med øvelser som bøy, benk, mark, chins, press, vending, + et par andre gode øvelser. Linjær progresjon hvor man legger til vekt hver gang man trener så lenge det går. Jeg sier ikke at RYP er dårlig, jeg sier bare at det er langt ifra noe "ideelt" program for nybegynnere (eller noen andre for den saks skyld). Emma88 og Alexander V 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gomp Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 De få gangene jeg har coachet noen i mark så har de fått det til med bra teknikk iløpet av ca 15 min. Enten så er jeg et geni, eller så er ikke markløft så vanskelig å utføre sammenlignet med f eks knebøy eller vending. Jeg tipper på det siste. Her forklarer Rip 90% av det du trenger å vite om mark på ca 2 min. Fullkropp 3 ganger i uka med øvelser som bøy, benk, mark, chins, press, vending, + et par andre gode øvelser. Linjær progresjon hvor man legger til vekt hver gang man trener så lenge det går. Jeg sier ikke at RYP er dårlig, jeg sier bare at det er langt ifra noe "ideelt" program for nybegynnere (eller noen andre for den saks skyld). skal ikke si d ikke er geni men mark og bøy er faktisk ikke så vanskelig som man skal ha det til, og er relativt lett og lære bort bare man selv kan det g vet hvordan di teknisk skal utføres Men bøyen er det veldig mye og huske på sef. som oppstiving av rygg og mage, pusteteknikk for og holde spenn og trykk, at man setter seg bakover (som når man skal sette seg på en stol) og ikke fører knærene fremover.( en fin øvelse syns jeg er og ta tak i tærne og holde knærne bak armene og sette seg og reise seg får og få inn banen beina skal gå i ). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 skal ikke si d ikke er geni men mark og bøy er faktisk ikke så vanskelig som man skal ha det til, og er relativt lett og lære bort bare man selv kan det g vet hvordan di teknisk skal utføres Men bøyen er det veldig mye og huske på sef. som oppstiving av rygg og mage, pusteteknikk for og holde spenn og trykk, at man setter seg bakover (som når man skal sette seg på en stol) og ikke fører knærene fremover.( en fin øvelse syns jeg er og ta tak i tærne og holde knærne bak armene og sette seg og reise seg får og få inn banen beina skal gå i ). Jeg har vanskelig for å vise bort god teknikk i knebøy på grunn av dårlig mobilitet i bekkenet, men...jeg pleier å lære bort en stretch-øvelse som også lærer folk å trene slik det er naturlig for kroppen. Den går på å stå "nøytralt" med føttene ca skulderbredt, bøye seg frem og ta på tærne, sette rompa helt ned uten å slippe tærne, så strekke armene i været og reise seg rett opp. Gjør den feil, og man faller. Gjør den riktig, så kjenner man hva som er naturlig bevegelse og fotplassering Gomp 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6417-ryp-programmet-noe-%C3%A5-anbefale-jeg-trener-som-en-hest-og-legger-bare-p%C3%A5-meg-tips-eller-motivasjon/page/2/#findComment-228481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.