Gå til innhold

Kjennetegn på en bra splitt


Natalie

Anbefalte innlegg

Kom over iform sin artikkel om hvordan du burde legge opp splitten din. Da artikkelen viser til eksempel på en 3-splitt (som jeg har), trenes det bare tre ganger i uka. Jeg trener styrke 5-6 ganger i uka og rullerer på hvilke av muskelgruppene som får kjørt seg to ganger.

Håper på forslag og meninger her. Burde jeg endre på noe?

http://www.iform.no/pub/art.php?id=9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du absolutt vil kjøre en tre-splitt kan du jo gjøre slik:

Uke 1: 1, 2, 3, 1, 2

Uke 2: 3, 1, 2, 3, 1

Uke 3: 2, 3, 1, 2, 3

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være flink med kosthold og hvile for å kjøre gjennom en 3 splitt to ganger i uka. Hvis du orker å trene så mye og får resultater av det er ikke noen grunn til å endre på noe? Det kommer helt an på hvor tungt du trener, men styrketrening man-lør ville slaktet meg i hvert fall. Ville fulgt det Little Engine skriver, evt enda en dag mindre. Eller vurdere en to splitt over fire dager istedet.

Synes artikkelen uansett er litt spe da den tydeligvis mener erfarne personer ikke kan trene fullkropp og 2 splitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt med artikkelen er at de sier at man må gi nok vekststimulans til muskelen. Da en muskel er ferdig restituert etter ca 48 timer gir det ingen mening å vente lenger enn som så med å trene den på nytt igjen. Med mindre man kjører 3-splitten to hele ganger i uken blir det ganske mange dager mellom. Med en 2-splitt vil man få trent en muskel mandag og torsdag, f.eks., som gir 72 timer. Så får man 96 timer før neste økt. Om man trener hele kroppen tre ganger i uken (og gjerne varierer litt hvilken del man kjører tyngst på de dagene) vil man kunne trene hver 48. time, med 72 timers hvile i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så ikke jeg akkurat det, for jeg syntes artikkelen var teit, men om det sto det så er det jo idioti - man skal ikke trene en muskel som ikke har fått restituert seg. Det kan gå bra i en periode (kanskje til og med med gode resultater), men så vil det gå skikkelig på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en del individuelle forskjeller å ta hensyn til når det kommer til muskelrestitusjon.

- Hvor godt trent er du?

- På hvilket nivå - og med hvilke mål - trener du?

- Hvilken alder har du?

- Hvilken øvrig belastning har du i livet?

- Hvor flink er du til å optimalisere kost og søvn?

Følg med på egen kropp - kjenn etter - og slå bare opp i boka om du føler at du stagnerer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, uavhengig av alt annet, så kjennetegnes en bra splitt ved at hver muskelgruppe trenes MINST 2 ganger i uka. Som nevnt her så er en muskel ferdig restituert omtrent 48 timer etter trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være flink med kosthold og hvile for å kjøre gjennom en 3 splitt to ganger i uka. Hvis du orker å trene så mye og får resultater av det er ikke noen grunn til å endre på noe? Det kommer helt an på hvor tungt du trener, men styrketrening man-lør ville slaktet meg i hvert fall. Ville fulgt det Little Engine skriver, evt enda en dag mindre. Eller vurdere en to splitt over fire dager istedet.

Synes artikkelen uansett er litt spe da den tydeligvis mener erfarne personer ikke kan trene fullkropp og 2 splitt.

Har ikke merket noe stagnering, tvert i mot! Er veldig nøyen på hva jeg får i meg og alle muskelgruppene får 48-timers hvile. Onsdag er fast kondisjon og lørdag er fridag. Føler jeg derimot at en muskelgruppe ikke er klar til å trenes på bestemt dag, så blir det eventuelt kardio i stedenfor, men det pleier ikke å skje.

Når det er sagt, så er jeg kanskje litt nub ..men skjønner ikke helt oppsettet til Little Engine that could:unsure: Forklar gjerne på nytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe stagnering, tvert i mot! Er veldig nøyen på hva jeg får i meg og alle muskelgruppene får 48-timers hvile. Onsdag er fast kondisjon og lørdag er fridag. Føler jeg derimot at en muskelgruppe ikke er klar til å trenes på bestemt dag, så blir det eventuelt kardio i stedenfor, men det pleier ikke å skje.

Når det er sagt, så er jeg kanskje litt nub ..men skjønner ikke helt oppsettet til Little Engine that could:unsure: Forklar gjerne på nytt:)

Hvis du har delt kroppen i tre (1. underkropp, 2. bryst/skuldre/triceps, 3. rygg, biceps) så skjønner du kanskje hva han mener med tallene :).

Og ettersom du ikke har stagnert så trenger du ikke å endre på noe særlig. God framgang betyr jo at du gjør mye riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt med artikkelen er at de sier at man må gi nok vekststimulans til muskelen. Da en muskel er ferdig restituert etter ca 48 timer gir det ingen mening å vente lenger enn som så med å trene den på nytt igjen. Med mindre man kjører 3-splitten to hele ganger i uken blir det ganske mange dager mellom. Med en 2-splitt vil man få trent en muskel mandag og torsdag, f.eks., som gir 72 timer. Så får man 96 timer før neste økt. Om man trener hele kroppen tre ganger i uken (og gjerne varierer litt hvilken del man kjører tyngst på de dagene) vil man kunne trene hver 48. time, med 72 timers hvile i helgen.

det lar seg nesten ikke gjøres om man vil få ordentlige treninger. dvs alt 3 ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar gjerne på nytt:)

En 3-splitt er et program der kroppen er delt opp i tre deler. For enkelhets skyld omtalte jeg dem bare som 1, 2 og 3. Om du har ben som 1, rygg som 2 og resten av overkropp som 3, så ville programmet blitt som over om du trener 5 dager i uken (som bør være nok). Grunnen til at jeg skrev om jeg gjorde var at siden man har 5 dager, så vil man klare å gå gjennom programmet en hel gang (dag 1, 2 og 3). På de to siste dagene kjører man de to første øktene på programmet. På mandag starter man med den siste dagen man ikke fikk tid til, og på tirdag kjører man på med programmet fra begynnelsen. Som du ser vil det hele forskyve seg en dag hver uke. Og det er greit.

Personlig ville jeg heller ha kjørt en to-splitt (noe jeg gjør) med:

mandag: overkropp

tirsdag: ben+rygg

torsdag: overkropp

fredag: ben+rygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det lar seg nesten ikke gjøres om man vil få ordentlige treninger. dvs alt 3 ganger i uka

For en begynner fungerer det fint å kjøre hele kroppen tre ganger. Etter hvert må man dele opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville feks delt opp kroppen i 3, dvs 3 splitt også trent de musklene du vil fremheve 2 ganger i uken. Ofte er det ikke vits å trene hele kroppe 2 ganger i uken:) typisk bein og rygg 2 ganger, alt annet 1 :)

Har kjørt etter 3 splitt det siste halvåret og er veldig fornøyd:) Typisk bein og rygg høres bra ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg heller ha kjørt en to-splitt (noe jeg gjør) med:

mandag: overkropp

tirsdag: ben+rygg

torsdag: overkropp

fredag: ben+rygg

Vil bare påpeke at bein+rygg er en veldig mye større andel av kroppen enn overkropp, som da blir bryst, skuldre og armer. Jeg ville heller gått for en push/pull eller overkropp/underkropp-splitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Muskler forringes etter omlag fem dager, og med forringing så mener jeg at de blir svakere."

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1779

Da gjelder hvertfall ikke dette meg:) altid trent en muskelgruppe en gang i uka. ofte gått 2 uker mellom skulderøktene fkes. aldri blitt svakere så du må ikke tro på alt du leser. Få dg litt egen erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...