Gå til innhold

Et lite innlegg om massasje :)


SpantaX

Anbefalte innlegg

Som de fleste her vet så er massasje veldig bra for restitusjon og støle muskler. Det er også veldig deilig! Så jeg tenkte jeg skulle skrive et innlegg om mye av det grunnleggende innen massasje. Jeg er også spent på å se om dere har flere tips å komme med :) Man kan alltid forbedre seg!

Innlegget er egentlig ment til de som har kjæreste eller en flørt som de er intime med, men det er nok noen tips her hvis du har lyst til å drive med det på hobby-basis også.

Massajse

Forarbeid:

-Kjøp inn lotions og oljer

-Kjøp inn lys, luktlys, røkelse o.l.

-Ha beroligende musikk lett tilgjenglig. (En ferdig liste i Spotify er ikke feil)

-Ha det varmt der du skal massere! Det er ikke no særlig å ligge og fryse

-Ha varme hender.

-Klipp negler!

-Lukt godt

-Å jobbe på ei jente/ en gutt som ikke er helt ren er ikke gøy. Foreslå en dusj sammen ;)

-En dusj etter massasjen er jo også greit, ettersom man er innsmurt i olje. Lag en avslappet atmosfære inne på bade også, med levende lys, rolig musikk og dempet belysning for max relax!

Først så kan du spørre hva slags massasje hun/han har lyst på. Sier hun/han at de ikke vet, så ramser du opp de du kan godt. Hvis du vil trene på noe du driver å lærer deg, så spør om det er greit :)

Settingen:

Har du et massasje-bord så er jo det konge(!), men det er det jo ikke alle som har, så de fleste bruker senga.. Det dumme med senga er at man somregel blir sittende oppå personen, og det er lite gunstig i noen typer massasje.. Men på en annen side er det jo ikke lang vei å gå, hvis massasjen skulle utvikle seg til noe mer ;) Man kan jo selvsagt site på kne ved siden av senga også, eller ved siden av personen.

Musikkvalget bør være avslappende, hvis hun da ikke har noen spesielle ønsker.. Enya eller Gregorian eller noe i den dur. Marvin Gaye, Barry White eller Teddy Pendergrass funker jo også :) Ikke ha på for høyt volum. Noen liker heller ikke at det er musikk på.

Spør om jenta liker luktlys. Det er ikke sikkert hun liker det, men de fleste gjør det. Andre levende lys er selvsagt fint og ellers dempet belysning.

Har du en bordfontene så hun kan høre lyden av rennende vann er jo det også noe du kan sette fram..

Poenget er at hun/han skal være komfortabel og avslappet.

Massasjen:

Jeg skal forklare noen typer massasje, men først: Bruk olje! (eller lotion) Det er viktig. Tørr mot tørr hud skaper mye friksjon, og kan være ubehagelig.

Forklaringene under er jo bare korte instrukser. Prøv deg fram og finn ut hva du liker best å gjøre.Variasjon er også viktig.

Nakkemassasje

Dette kan du gjøre når jenta/gutten ligger på magen, eller sitter. Personlig liker jeg å gjøre det når hun sitter, siden jeg får mest kraft, men det er ikke like avslappende for henne som da hun ligger. Begynn å kna lett mellom skulderbladene. Ikke masser rett på ryggraden og ikke for høyt opp på skuldrene (slik at det kjennes ut som du klyper). Du kan veksle mellom å massere ved siden av ryggraden, og rundt skulderbladene. Innimellom kan du også dra hendene dine nedover overarmen hennes (hvis hun sitter) og nedover underarmen. Du kan også bruke fingertuppene dine å starte nederst i nakken og dytte dem opp i håret hennes.. langs hodebunnen.. opp over øret, ned bak øret, og tilbake til nakken.. Bruk tommel da du masserer rundt skulderbladene, mens du holder de andre fingrene på nakken og skuldrene hennes. Du kan også massere oppå selve skulderbladene, men ikke bruk for hardt trykk.

Ryggmassasje

Dette gjøres når hun/han ligger. Du kan bruke alt fra fingertuppene til hele underarmen, men smør alt inn med olje. Gå foran jenta. start i nakken å bruk hele armen nedover ryggen hennes på hver sin side av ryggraden, ikke oppå! Fortsett ned i korsryggen med hendene og la de gli ned på sidene, på hoftene, så samme veien tilbake. Ikke på sidene siden der er som regel de fleste kilne. Her er det mange som "hakker" med hendene, men det er ingen vits med mindre du skal gjøre en "deep tissue massage" noe jeg ikke anbefaler å gjøre, med mindre du virkelig kan det. Det kan skade personen du masserer.. Du kan igjen føre hendene dine nedover armene hennes og opp i nakken igjen. Variation is key!

Håndmassasje

Her er du nødt til å bruke mye olje siden det er såppas tykk hud på hendene. Du kan "melke" hver finger på handa hennes. Dra (lett) og vri. Dytt fingrene bakover slik at du strekker ut handa (ikke for langt). Ikke dra hardt i fingrene, men la handa di gli over dem. Masser håndbaken med tomlene dine, mens de andre fingrene masserer inni handa hennes.

Hodemassasje

Gjør det samme som jeg nevnte ista, med fingertuppene. Bruk fingertuppene over hele hodebunnen, i symmetriske mønstre. Du kan også dytte fingrene opp i nakken, ta tak i underhåret hennes, og dra (IKKE LUGG) forsiktig nedover. Du kan også massere ørene hennes, øreflippen og pannen. Dette funker veldig godt på hodepine. Pannen har også to punkter hvor du kan kjenne pulsen (Sånn ca en cm over hvert øyebryn). Hvis du lar handa ligge rolig over begge disse punktene, og samtidig har den andre handa i nakken så vil personen bli veldig avslappet. Man tenker mye klarere tanker, og man slipper stresset mye lettere. Du må holde hendene der i 5 - 10 min minst!

Fotmassasje

Ikke alle liker det, siden det er mange som er veldig kilne på føttene, men hold et fast grep så kiler det ikke veldig mye. Her er det nesten likt som på håndmassasje, men du kan også jobbe litt på område rundt ankelen. Her er det dog veldig ømt, så vær forsiktig. Skal du massere leggen, så masser knehasene og akilles-sena først, siden det er ofte der spenningen sitter.

Det er jo også veldig mange massasjer jeg ikke har tatt med her: Mage, Rumpe, Bryst, Lår, Ansikt, Deep Tissue, Tantrisk.. Hvis dere er veldig interesserte i massasje, så ligger det masse instruksjonsvideoer på Youtube. :)

Kombiner gjerne massasjen med tigerbalsam og varmende oljer, for best effekt.

Jeg håper noen av dere lærte noe nytt og jeg håper mange av dere har noe og tilføye! Det er ikke mye som slår en deilig massasje :)

Ha en fortsatt fin dag, og husk: "Who's awesome? YOU'R AWESOME!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...