Gå til innhold

lavkarbo frokost


elin h

Anbefalte innlegg

hei!

lever lavkarbo, ganske så strikt også, og har gjort det i snart et år..

men etter jeg har kommet så godt i gang med trening, sliter jeg med å bli ordentlig mett om morgenen!!

spiser frokost sammen med ungene på 1 og 7, så kan liksom ikke spise "middagsmat" eller egg og bacon hver dag heller!

har prøvd meg på havregrøt i det siste, for da blir jeg såå god og mett lenge, og med proteinpulver i er det sååå godt også...

hehe...

men tror ikke det er så lurt, da det trigger søtsuget litt for mye...

noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er god og mett lenge, men likevel søtsug?

Cottage cheese med bær (gjerne litt proteinpulver i) og kokosolje, olivenolje eller nøtter er et godt alternativ til egg og bacon.

Eller en omelett med litt løk og grønnsaker i og kesam på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det skal ikke mye kunstig søtning til før søtsuget kommer, da gjerne på kvelden.. hehe...

cottage cheese klarer jeg ikke å få i meg, og bær spiser jeg jo minimalt av...

omelett er jo både godt og greit, men da må eldste få det også!!

ikke at det er så ille, altså... hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe... jeg har prøvd meg på havregrøt de siste dagene, for å bli helt mett, har regnet på at det blir ca 30 karbo..

det er ca 50% karbo i havregryn..

banan spiser jeg etter trening, for å få i meg noen raske karbohydrater da, etter tips av andre..

men er jo endel karbo i den, så er derfor jeg ikke ville fortsette som jeg gjorde!

og, med en banan, kommer jeg sjelden over 50 karbo i døgnet!

men skal gå over på omelett, med riktig fyll metter jo det lenge...

hadde bare kjørt meg helt fast, kom ikke på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mager kesam med fun light-saft i er også veldig godt, om man har lyst på noe søtt (og proteinrikt). titt også innom dedication.blogg.no og kriweb.no for mange gode og sunne oppskrifter ;)

Skulle til å skrive det samme. Start dagen med ein boks med mager-kesam med fun-light og eIn god porsjon havregraut. Då er du god og mett lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugsprø knekkebrød med masse pålegg, f.eks en halv boks makrell, samt majones er jo fint. Stabler du godt, får du plass til 2x4cm skiver med agurk på toppen også.

Måler du karboinnholdet totalt i prosent, er det svært lite du får i deg ved en sånn variant. For meg er det viktig å ikke kutte karboene så lavt at jeg blir matlei. Et rugsprø stykke er vel ca 2 gram karbs, mao du skal spise MANGE før det er noe reelt problem. 1-2 stk, er helt OK, iallefall for meg..

Laksestykke fra dagen før, med majones, paprika og agurk er jo en sikker vinner......generelt er gårsdagens middagsrester noe av det enkleste man kan skuffe i seg i full fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir mett og god av havregrøt og syns det er det enkleste så fortsett med det (forutsatt at den er tilsatt proteiner;)). Jeg lever også lavkarbo og man kan fint tåle en porsjon havregrøt til dagen om man ikke er alt for streng på karbohydratene (og hvis du trener mye så er det iallfall ikke noe problem mener jeg). Det viktige er at du ikke blir matlei og begynner å spise fint brød med nugatti i stedet (satt på spissen)... Jeg spiser havregrøt med en halv boks cottage cheese til frokost hver dag og vekten går stadig nedover.

Hvis du trenger variasjon så syns jeg f.eks. at lavkarbobrødet til Funksjonell Mat er veldig greit i en familiesituasjon (selges på helsekost eller funksjonellmat.no) med makrell i tomat, skinke, egg eller annet pålegg. Jeg baker det ferdig, skjærer det i skiver og fryser det ferdig skivet. Da kan jeg ta opp så mange skiver jeg trenger ved behov. Tiner straks i brødristeren;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for alle tips!!

prøvde meg på knekkebrød i morges, var godt og ble mett, men eldstejenta savnet grøten... hehe...

blir nok til at jeg prøver den igjen etter helga, da tilsatt proteiner, for å se hvordan det går...

eldste vet jo at jeg ikke spiser karbohydrater, så trenger sånn sett ikke skjule det..

men skulle jeg spise middagsrester, blir det nok vanskelig å få i henne brødskiver, gitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...