Gå til innhold

Crawl eller Bryst?


Sweat

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, Crawl eller bryst?

Nå har jeg vært på crawl-kurs, lærte jo en del men klarer forsatt ikke crawle mer enn 25m før eg hiver etter pusten. Har vært mye i svømmehallen, og er nå lei av å prøve å lære crawl.

Har mest lyst og dra på trening og svømme frem og tilbake uten stopp.

Så er det bryst da, det klarer eg. Men det er jo forsatt mye å hente på teknikk.

Skal eg forsette å prøve crawl eller skal eg svømme bryst?

Hva bruker dere på 2000m, enten det er bryst eller crawl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Whey! Svømmepost!

Vell, jeg sverger til Crawl. Selv om teknikken er hard og lære er det om å knekke koder.

Hvilken frekvens puster du på når du kjører crawl? Er det første jeg vil vite før jeg kommer med tips

Personlig brukte jeg litt over 3mnder til å lære crawl. Jeg var værre en deg, klarte knapt 12 meter før jeg drukna.

Jeg brukte 2 ganger i uken, fokuserte først på pusten, lære de tre forskjellige crawl pusteteknikkene. Deretter angrep jeg svømmemønsteret, og nå jobber jeg med være konsist. Mister fort teknikken når jeg stresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puster på hvert tredje. Men nå etter kurset stresser eg, fordi eg lærte så mye, så føler alt er feil.

Vil jo lære crawl! Så får vel bare forsette!

Hvor i Norge er du bosatt?

Jeg er ABSOLUTT ingen ekspert på feltet, men for meg fungerer 3,4 og 5. Alt etter tempo og hva jeg føler, er utrolig deilig og slippe å stresse medå tenke på takene og bare puste. Dette tok litt tid.

Det som er dustete med 3'ern er at du ofte føler du fyller mer en du klarer og slippe ut, siden du puster så ofte. Derfor pleier jeg bare å bruke denne når jeg hiver etter pusten, så slår jeg over på 4 og ligger og veksler etter hvor sliten jeg er. Jeg vet ikke om dette er riktig teknikk innad i svømmemiljøet, og skal ikke påstå det. Men det fungerer for meg, og jeg har svømt inn til akseptable tider på tester (Les: PHS bestekrav).

Hvor ofte svømmer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt svøm crawl. På alle distanser over 400m svømmer jeg crawl (Er tidligere konkuransesvømmer og er nå svømmetrener på kveldstid). Siden du trener for triathlon regner jeg med du er ute etter en god tid, og da kommer du til å tape utrolig mye på å svømme så langt med bryst. Dersom du jobber med crawlteknikken vil du kunne svømme 1900m mye raskere.

Pusteteknikken er ikke det viktigste. Vannfølelsen er desidert viktigst i alle svømmeteknikker. Kan virke som at du jobber "mot" vannet i stedet for å utnytte det. Tydelig at du bruker altfor mye energi når du hiver etter pusten etter bare 25 meter.

Flyter du godt? Å kunne flyte skikkelig er evne nummer 1 som må være på plass. Du skal ikke bruke energi på å holde deg flytende. Jobb mye med å gli i vannet (spark fra i veggen og gli i linjeholdning så lenge du klarer uten å bruke armer/bein - progresjon: gjør det samme bare at du bruker beinspark), jobb med linjeholdning (strekk ut ryggen så den blir flat - strekk ut armene foran hodet og legg hodet mellom armene, stram magemusklene og rompa, trykk brystet ned i vannet) - dette er viktig HELE tiden og essensielt for å få til god svømmeteknikk. Deretter ville jeg jobbet med fremdrift og "taket" i vannet. Tenk at du setter handa i vannet med høy albu og drar deg frem forbi handa - du skal kjenne motstanden på underarmene, da har du et godt tak i vannet. Ha høyt fokus på å kjenne at du har motstand når du utfører svømmetakene, det er nemlig da du kommer deg fremover, viss ikke så bare "spinner" du i vannet. Øv på ulike varianter av sculling.

Linjeholdning in action.

Når du så har god kontroll på desse tingene: linjeholdning, gli og fremdrift ville jeg begynt å også fokusere på andre områder. Husk på at du ikke skal bruke mye energi på beinspark, de gir lite fremdrift i forhold til forbrukt energi. Prøv 4-6 beinspark pr 2 armtak. Dette er hovedsaklig for å stabilisere kroppen - det er armene som gir fremdrift.

Veldig viktig i crawl er å "rotere" rundt lengdeaksen. Dette for å skape minst mulig motstand. I videoen under ser du godt hvordan jeg mener (I begynnelsen ser du også hvordan god "gli" ser ut). Når du jobber med rotasjon ville jeg også begynt å fokusere på pusteteknikk. For min del er 3 tak pr pust optimalt. Da får man også oversikt til begge sider (pust alltid på siden) når man puster, og kroppen får et mer stabilt leie i vannet. Men som Tor sier, prøv deg frem og øv på ulike pusteteknikker. Øv deg også på å svømme helt uten å puste. Kjør 8 x 25 metere der du holder pusten og heller fokuserer på resten av teknikken.

Håper du fikk noen tips, har jeg forklart noe uklart så bare spør og grav. Jeg er mer vant med å vise hva som skal gjøres enn å forklare skriftlig. ;) Lykke til med å få til teknikken, det er bare å trene, trene, trene. Bruk mange timer i bassenget med høyt fokus så kommer det seg fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ett veldig bra svar :D

Kjekt og få så gode svar.

Som du sier, så føler jeg at jeg jobber "mot" vannet. Neste økt skal jeg fokusere på linjeholdningen, og presse brystet ned i vannet.

Dette har eg faktisk ikke tenkt noe over, så tror nok jeg "streker" veldig mye.

Igjen takk :D

Nå skal det crawles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wæov!

Takk før utfyllende post, selv ser jeg på Den siste videon at han neste ntar arma strak bak. Jeg fikk streng beskjed om å løfte dem på midten med en knekk.. Noen kommentar på det?

Ellers kan jeg gå god for alt du sier, jeg har fått det meste gjennom og bare svømme, men etter å ha lest posten din så kjenner jeg at jeg skal legge ekstra tanke bak det ved neste svømming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener! Hvor i armtaket skal du løfte armene på midten (albuen?) med en knekk?

I første halvdel av videoen ser du hvordan armtaket skal se ut over vann, da må du jo ha en liten knekk i albuen for å få armen frem på en effektiv måte.

Dersom du mener under vann, så ser du at armene hans ikke er strake, men har en knekk i albuen på ca 90 grader. Det er dette som kalles "høy albu"-posisjon og det gjør også at man får et godt tak i vannet (mest muli vanntrykk på armene). Du ser også at armene tegner en S-lignende kurve under vann, også dette for alltid å ha best mulig grep i vannet.

Det er i prinsippet det samme du skal gjøre når du svømmer crawl, men du har kanskje fått beskjed om å ha albuene enda høyre opp og i mer rett vinkel ut fra kroppen? Det er hensiktsmessig for nybegynnere for å lære seg til å ha høy albu. Det varierer imidlertid fra person til person hvilken vinkel man kan ha ut fra kroppen, siden vi alle har ulik bevegelighet og ulikt tak på vannet. Man må nesten bare eksperimentere litt og finne ut hva som er mest effektivt for en selv og hva som gir best fremdrift. Michael Phelps som er i videoen er jo i toppklasse og har utallige treningstimer bak seg til å finne sin egen stil når det gjelder teknikk, og for å finne hva som er mest effektivt for ham.

Er det slik du har fått beskjed om å gjøre? Her er overarmene i mer rett vinkel ut fra skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg særdeles mye mer!

Jeg hadde en tendens til å dra armen strak langs kroppen istedenfor og knekke med albuen ;)

Gleder meg til å svømme neste uke, såå mye å lære kjenner jeg :)

satt å så på noen videoer av mr.phelps i går.. Det er så tøft når han vender og suser under vann et godt stykke lengre en motstanderene.. og tjener MYE tid! Gave me inspiration!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...