Gå til innhold

Til erfarne knebøyere


glutzy

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ang. knebøy. Tross i at jeg har trent knebøy i over 10 år og fått sjekket teknikk av diverse folk så sliter jeg med en ting:

- når jeg kommer opp i en viss vekt på stangen (60kg) så kjennes det ut som det er ryggen (korsryggen) og ikke rumpe/lår som ikke tåler vekten. Jeg kjenner at jeg har mye å gå på i muskulatur i lår/rumpe, men føler at ryggen får all belastningen når jeg kommer opp i 60 kg. Jeg er liksom redd for at den brekker i to hvis jeg tar i for mye...

Er det noen som har samme problem, og som vet hva det skyldes?

- jeg er generelt hypermobil i ledd

- trener en del "core"

- ved utfall er det ikke noe problem med tunge vekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEg har trent knebøy i 10 år, for det meste kun på "et komfortabelt nivå", uten å presse meg.Men for et halvt års tid siden begynte jeg å legge på litt mer vekter og dermed kjente jeg at ryggen får belastningen. Det er ikke smertefullt, men kjenner at det er nok ikke smart å ha for mye vekt på. Når jeg gjør knebøy i smith maskin blir det ikke helt det samme problemet fordi jeg får hjelp med støtte fra maskinen.

Jeg trener vanligvis alene, så jeg får høre om noen kan filme på trening.

Mulig jeg får for mye svai i ryggen og derfor bruker mye ryggmuskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorian Yates uttalte vel også at kroppen ga etter før lårene ved knebøy. Det kan jo være så enkelt som at lår og rumpe er sterkere enn korsryggen. Eller kanskje teknikken svikter ved tunge vekter?

Ja, det er godt mulig at rumpe/lår er sterkere enn korsrygg... og at teknikken blir dårligere når jeg presser hardere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med det samme, blir enormt sliten i korsryggen og det kjennes ut som om den skal svikte, så jeg fikk en PT til å se på meg i går, og han konkluderte med at problemet lå lenger opp i ryggen.. Good mornings og bla. trening av romboideus er en del av kuren.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må man vite om teknikken er på plass, før man begynner å anbefale nye øvelser uten å i det hele tatt vet hva som er galt.

Det kan være mobilitet:

- Hyperekstensjon i korsrygg er en mulighet

- Manglende hoftemobilitet (og påfølgende tap av spenn/korsryggfleksjon i bunnstilling) er en mulighet

Eler så kan det være teknikk, f.eks. at tyngdepunktet skifter over til tærne når du går fra bunnstilling og opp (noe som er vanlig).

Du trenger ikke noen til å filme deg, bare sett kameraet på en benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle man kjørt alle øvelser det ikke er noe feil med, måtte man nok kjørt 14-splitt og 3 timers økter :)

Spørsmålet er hva som trengs for at trådstarter skal få orden på bøyen. At good mornings kan hjelpe er helt sikkert, men det er 30 andre ting som også KAN hjelpe. ;)

Då er vi heilt eninge. Stikkord kan være mobilitetsproblemer, svak kjernemusklater eller 200 andre ting. Lettere å sjå på ein video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...