Gå til innhold

Sukrin i bakverk gir flate kaker?


Andy

Anbefalte innlegg

Er det sukkeret i kaker som gjør de luftige?

Jeg har opplevd at når man har brukt sukrin i steden for sukker i kaker, blir de veldig flate og tunge selv om det har blitt brukt bakepulver. Er dette årsaken, eller kan det være andre årsaker eller tilfeldigheter som gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være andre erstatninger du gjør i matlagingen? Hvis du bytter ut hvetemel med feks mandelmel, soyamel, proteinpulver ect., så tror jeg nok det er årsaken. Men hvis du visper eggehvitter stive, så hjelper det på å få kaken luftigere. I tillegg anbefaler jeg natron i tillegg til bakepulver. Kaker blir gjerne litt tunge når mye av karbohydratene er erstattet med fett/proteiner. Men dette er kun mine gjetninger (og erfaringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sukkeret ja. Sukker gir næring til gjæret, som gjør at det blir mye mer aktivt.

Deigen trenger lengre hevetid, og det kan være en fordel (ikke næringsmessig, men for "best" bakst) å tilsette en spiseskje sukker eller honning for å gi næring til gjæren. Mye av hevingen vil faktisk skje etter at du har satt bakverket i ovnen, og resultatet vil bli like bra! Husk at du må bruke vanlig gjær, ikke den røde som er for søte deiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var morra mi som bakte. Var ikke gjærbakst heller. Hun hadde bare erstatta sukker med sukrin i en helt vanlig oppskrift med hvetemel og hele pakka. Men da får hun bare innse at man ikke er like heldig hver gang :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...