Gå til innhold

Gi meg din beste sjokoladeoppskrift


Jane

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å lage min egen sunne sjokolade. Nå har jeg endelig fått kjøpt inn ting til å lage sjokolade av. Har noen oppskrifter men tar gjerne i mot noen utprøvde og gjerne linker.

Regner meg at det er fler som kommer til å ha glede av denne tråden enn meg :)

Det jeg har kjøpt av ting er:

  • Kakaomasse
  • Kakaosmør
  • Agavesirup
  • Vaniljepulver

Pluss at jeg har masse småtteri for å smakssette.

santa_barbara_chocolates.jpg

La skravlinga være et minimum for det for fort kjedelig for folk å måtte bla igjennom flere sider med skravling for å finne oppskrifter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredagskosen (og frokosten) her var kesam og cc blandet med kanel, sukrin og masse waldenfarms sjokolade dip, NAM, er helt hektet..

Noe annet veldig godt jeg lagde hin dagen er "sjokoladepudding". Pisket tre eggehvitter med sukrin, la fire gelatinplater i bløt mens jeg pisket eggehvittene..tok ut vannet av platene og smeltet de i bittelitt kokende vann til de var løst opp, og helte oppi eggehvittene mens jeg pisket..helte til slutt oppi et par ts kako pulver og lot stå i kjøleskapet en stund..NAM, helt sykt godt, og så å si ingen kalorier..

En annen ting jeg lagde hin dagen var å koke opp 100 g vikingmelk med sukrin, og rørte inn et par tesskjeer sjokolade dip, og satt i frysen til de stivner..døødsgodt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både LovelyLiller og Kriweb har hver sin oppskrift, dvs den til Kristine er ikke en oppskrift. Men en kreativ sjel som deg Jane, får nok til å lage det om det skulle være aktuelt. Hennes versjon er ikke laget på rå ingredienser, men jeg tok den med likevel. Personlig syntes jeg rå sjokolade smaker bæsj, så det blir litt vanskelig å tipse om rå sjokoladeoppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen oppskrifter, fra www.soma.no.

Konfektbiter

50 g cocosa

100 g mørk sjokkis

nøtter, mandler, frukt e.l.

Smelt, bland og hell i konfektformer

Bitterstern

50 g cocosa

100 g sjokkis

2.5 ml bitterstern

Smelt og bland. Voksen smak på denne, ikke noe barnesjokolade akkurat..

Bounty

1 dl rørsukker +

50 g cocosa (smeltes)

Tilsett og rør:

1 dl kokosmelk

1 dl fløte

200 g kokos

100 g sjokolade

Røren settes 1 time i kjøleskap, form biter før de settes 1 time i fryseren.

1 toppa ss cocosa smeltes, tilsett sjokoladen.

Rør på lav varme. Bitene dyppes i sjokoladen, før de settes 1 time i fryseren igjen.

Har prøvd alle disse tre, og syns de ble ganske gode. Spesielt bountyen.

Dette er originaloppskrifter, går nok fint å sunnifisere de litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagskosen (og frokosten) her var kesam og cc blandet med kanel, sukrin og masse waldenfarms sjokolade dip, NAM, er helt hektet..

Noe annet veldig godt jeg lagde hin dagen er "sjokoladepudding". Pisket tre eggehvitter med sukrin, la fire gelatinplater i bløt mens jeg pisket eggehvittene..tok ut vannet av platene og smeltet de i bittelitt kokende vann til de var løst opp, og helte oppi eggehvittene mens jeg pisket..helte til slutt oppi et par ts kako pulver og lot stå i kjøleskapet en stund..NAM, helt sykt godt, og så å si ingen kalorier..

En annen ting jeg lagde hin dagen var å koke opp 100 g vikingmelk med sukrin, og rørte inn et par tesskjeer sjokolade dip, og satt i frysen til de stivner..døødsgodt :D

Prøvde mousseen din, med jordbærprotein.

Heftig mettende, forferdelig søtt og litt kvalmt.. Lurer på om jeg ble vel ivrig med sukrinen :p

[ATTACH]15819[/ATTACH]

post-304-14440838552303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde mousseen din, med jordbærprotein.

Heftig mettende, forferdelig søtt og litt kvalmt.. Lurer på om jeg ble vel ivrig med sukrinen :p

[ATTACH]15819[/ATTACH]

har lagd det mange ganger med bare sukrin, eller sukrin og proteinpulver selv, blir ofte veeeldig søtt og kvalmenes..men med ikke så sinnsykt mye sukrin, og kakaopulver ble det kjempegodt..til og med mamma som himler til alt det sunne jeg lager syns det var godt :p Tok bare litt sukrin først, så smakte jeg til med kakopulver og sukrin etterpå, ville abselutt prøvd det :D avvhengig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bounty:

150 g mørk sjokolade minst 70%

100 g kokosmasse

1 boks kokosmelk (sett den i kjøleskap å bruk det harde)

2 ss sukrin

2 ss kokosolje

Smelt kokosmelk, kokosolje i en kjele å tilsett sukrin og kokosmasse

Sett i kjøleskap til det blir stivt

Smelt sjokolade å dypp den harde kokosmassen i.

Oppbevares i kjøleskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, her er det mye godt.

Har laget "vanlig" sjokolade i dag og en type med peanøtter. Men jeg lurer på om det kanskje blir litt bittert for min smak. Hmm, men hadde masse søtning i. Men lurer på om det blir en blanding av sukkerfri sjokolade og raw neste gang. Det er ikke noe mål i seg selv for meg at den skal være raw;)

Skal hamstre på iherb etterhvert også for å kjøpe ting på helsekost her koster en formue :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøttesjokolade:

1 kopp hakkede valnøtter (ca. 100 g. hele)

1 ss. sukrin

30 g. proteinpulver (jeg brukte 50/50 med sjokolade/mocca)

1/2 ss. kakaopulver

Ca. 2 ss. peanøttsmør

Ca. 2 ss. vann

(Hakk valnøttene)

Bland først alt det tørre sammen.

Tilsett deretter peanøttsmør og vann, og rør/mos med en gaffel inntil konsistensen er sånn at blandingen kan "klemmes sammen".

Legg et ark plastfolie (gladplast) utover på kjøkkenbenken, og tøm over blandingen.

Press den godt sammen til en lang blokk, og pakk plastfolie rundt (stramt!)

Legg blokka i fryseren i min. 1 time.

Jeg oppbevarer den bare i fryseren til vanlig, og tar den ut for å skjære opp et par biter sjokolade når jeg vil.

Den vil ikke fryse i fryseren pga oljen i peanøttsmøret.

(Inspirert av en oppskrift på proteinbar tror jeg det var, men funker veldig bra til sjokoladebiter også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...