Gå til innhold

Beinhinnebetennelse


Heidis

Anbefalte innlegg

Har altid jogget mye, men en gang for et kanskje 3 måneder siden fikk jeg plutselig akutte smerter i begge beina mens jeg løp. Greide nesten ikke å gå hjem igjen en gang. Har fra da hatt behandlinger hos kiropraktor med alle mulige hjelpemidler. men ser ingen fremgang. Var veldig glad i å løpe, så dette er til stor irritasjon at jeg ikke greier det lengre.

Noen forslag til hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de sagt at det er beinhinnebetennelse?

Jeg har selv hatt det, da brukte jeg mye tid på massering (betennelsen er (oftest) mellom bein og muskel på fremside legg, så "dra" muskelen bort fra beinet)

I tilegg skal denne muskelen trenes, og pass på å ikke løp på hardt underlag. Løp i heia, men heller ikke for ofte. Det viktigste er å få gode sko, og eventuelt såler. Stort sett er det pga feil løpeteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har sagt det er beinhinnebetennelse.

og får en veldig smertefull behandling med den masseringen hver uke.

Har tilpassede sko, som jeg også altid har hatt. Men de mener (av en merkelig grunn som jeg aldri har hørt om før) at jeg fikk det i kombinasjon av både løpingen og ridning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på innsiden eller utsiden av leggen?

Jeg har selv hatt - og har fortsatt beinhinnebetennelse på innsiden ved for store belastninger på leggene (Spesielt løping innendørs og hardt underlag som asfalt/is).

Jeg har prøvd alt fra piller til operasjon. Det eneste som har hjulpet for meg å begrense smertene er massasje, ibux-gel e.l, hvile og atter massering/tøying.

Gjør det vondt, ikke gjør det. Sykling eller svømming kan være fine øvelser du kan gjøre en periode, så leggene får hvilt seg fra belastningen de får av å løpe.

For min del kom beinhinnebetennelsen av overpronering på foten, grunnet at det innerste leddet på stortåa er noen mm kortere enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt beinhinnebetennelse utallige ganger pga løping og idrett!

det eneste som hjalp for meg var å ta det med ro å hvile (desverre) ... kan også hjelpe til med å få litt forgang i å bli kvitt det med å massere lett på det og bruke icegel på ...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvile og massere legger daglig funket for meg. Først trodde jeg at jeg skulle bli fort bra og forsatte å løpe å løpe.. Endte med at jeg måtte droppe løping helt i noen måneder.. Kjipt, men sånn er det.

Nå løper jeg over 21km på asfalt uten å kjenne noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hadde en skikkelig beinhinnebetennelse da jeg var yngre, som legen sa at jeg burde operere. Jeg valgte likevel å heller ta det helt med ro i et par/tre uker hvor jeg gikk konstant i joggesko som dempet og hadde ull sokker/leggvarmere rundt leggene. Etter et par uker var det ikke lenger vondt og jeg startet å trene igjen. jeg fortsatte å bruke mye ull i et par mnd fremover og har aldri hatt beinhinnebetennelse igjen.

Lillesøsteren min derimot som sleit med beinhinnebetennelse gikk til kiropraktor, ble massert, brukte all mulig slags krem, akupunktur samt sånn kinetisk teip og hun har ikke blitt bra selvom det har gått flere mnd.

Min konklusjon ang temaet er å la det få være i RO! herjer man for mye med det så sier det seg vel selv at det tar lenger tid og gjør mer vondt. Jeg vet at noen sier at det burde masseres o.l, men jeg kan ikke helt se at det skal ha noe for seg når det er en betennelse man snakker om..? jeg holdt det hvertfall helt i ro.

En ting til: jeg løper aldri/sjeldent på asfalt og mølle. Holder meg til skogen! :)

vet ikke om det var noe godt tips for deg, men det fungerte for meg og jeg hadde som sagt en skikkelig beinhinnebetennelse, ikke bare noe som hadde vært der i et par dager ;)

Svømming og sykling er forøvrig 2 gode treningsmuligheter du har da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :D

Og ja det er på innsiden, prøver å ta det så me ro som jeg kan.

Har prøvd akupunktur, men det funket lite da vi fort fant ut at jeg ikke tålte nålene å kunne da ikke gå resten av dagen...

Skal prøve med både ull, svømming og sykling fremover nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Bruk kompresjonsstrømper i tillegg til behandling. Cep har de beste strømpene :) Bruk også gjerne vekselvis varmt og kaldt vann (så varmt og kaldt du bare orker) direkte på leggene når du er i dusjen, etter dette kan du godt smøre på betennelsesdempende krem (Voltarol), og ta på kompresjonsstrømper. Er det som funker på meg, og som jeg anbefaler mine kunder på løpis. Har fått veldig gode tilbakemeldinger på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neinei, jeg stivnet til i hele leggene, sånn skikkeli. var såvidt jeg greide å kjøre hjem, og så greide jeg sååvidt å gå resten av dagen. ble litt og litt bedre for hver dag. men var helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Banan Arne

Yoyo, sorry for mega bump!

Men når er det noen som vet når det er trygt å begynne å løpe igjen? Har ikke løpt på 8 mnd-ish, men press jeg har hardt inn mot beinhinnen gjør det fortsatt litt vondt.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...