Gå til innhold

Ren mat Vs Tilskudd

Anbefalte innlegg

Nå var det proteinpulver vi diskuterte, ikke appelsinjuice og slikt.

Poenget er at alle flytende kalorkilder ikke nødvendigvis kan tas under en kam når det gjelder metthet. Whey er jo tydeligvis mettende i flytende form.

Ja, whey er mettende, men er det MER mettende enn tilsvarende proteinmengde i fast form? Det er jo det som er poenget mitt, ikke om whey i seg selv er mettende.

Fortsetter under...

Ja, whey er mettende, men er det MER mettende enn tilsvarende proteinmengde i fast form? Det er jo det som er poenget mitt, ikke om whey i seg selv er mettende.

Det var det Ian McCarthy påstod i videoen i hvert fall. Hvilke studier han har sett som konkluderer med det vet jeg ikke.

Han sammenligner proteinshake med suppe, som har vist seg å mette mye sammenlignet med annen mat. Konklusjonen i den studien jeg linket til, er at suppe metter godt fordi den oppholder seg en stund i munnen, og at næringsstoffene er mer tilgjengelige for reseptorene. Dette gjelder ikke for en proteinshake, da den er kald og drikkes mye raskere enn en suppe, og derfor skyller forbi dette systemet. Her mener jeg ganske bestemt at han har mistolket resultatene.

Hans andre poenger i videoen er:

• Whey-proteinpulver har en høyere andel energi fra protein enn andre gode proteinkilder.
    • Dette er det ingen tvil om, da det er konsentrert protein

[*]At whey-protein har en overlegen aminosyreprofil.

• Vel, melkeprotein er jo ansett som fullverdig, så det er heller ingen overraskelse.

[*]At whey-protein er overlegen når det gjelder mikronæringsstoffer.

• Veldig feil. Den er overlegen på enkelte mineraler når det ses i forhold til andel protein, men det er jo en helt irrelevant måte å se på det på. Han sier blant annet at kylling og kalkun er så godt som frie for mikronæringsstoffer, noe som er helt på trynet, da de inneholder langt flere mikronæringsstoffer enn wheyproteinpulver, selv om pulveret har høyere konsentrasjon av noen av mineralene.
    • Han sier jo selv at egg er veldig rikt på mikronæringsstoffer (inneholder nesten alle faktisk), men at det ikke kan sammenlignes pga fettinnholdet. Han tenker altså på mikronæringsstoffer sett opp mot andelen protein, noe som er helt irrelevant.

[*]Proteinet fra whey er bedre enn proteinet fra ren mat

• Vel, det er hvertfall like bra, iom at det er snakk om fullverdig protein. Ingen diskusjon på det

Proteinet i "ren mat" som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter er ikke bedre enn proteinet fra pulver. Men denne maten inneholder flere ting som vi trenger, som proteinpulveret ikke bidrar med.

Konklusjon:

Det er ingenting i veien for å bruke proteinpulver som en proteinkilde i tillegg til det du får fra maten, men å velge vekk den proteinrike maten og erstatte det med proteinpulver er ingen god løsning i lengden. Ikke fordi proteinet er dårligere, men fordi mat består av latterlig mange flere komponenter enn protein.

Maten bør være grunnmuren i et kosthold, så får man eventuelt supplere med proteinpulver etter behov.

Ser mange som snakker om at tilskudd i flytende form er dårligere enn fast føde pga metthets-følelsen.

Husk at dette nødvendigvis ikke trenger å være en negativ ting.

Jeg har problemer med å spise NOK mat i forhold til hva jeg trenger å få i meg av kcal. Så for å komme i nærheten av overskudd så må jeg ty til endel tilskudd, mest fordi det er lettere å få i seg mer kcal enn om jeg skulle spist det.

Har totalt 6-7 måltider iløpet av en dag (ish), på det mest ekstreme er 2-3 av disse fast føde. Nå er det ikke alt som er rent tilskudd, men er noe egg og slikt inni der også :)

I andre tilfeller, som rett før og etter trening, er det en kjapp og enkel måte å tilføre kroppen næring på.

Om jeg bare skulle spist mat for å få i meg kcal, ville jeg fort havnet på 1000-1300 kcal per dag totalt. Nå ligger jeg gjerne (med planelgging og innsats) et sted mellom 2000 og 2500. Fortsatt er det nok litt mindre enn jeg skulle ønske, men syntes det er stor forbedring fra tidligere.

Ser mange som snakker om at tilskudd i flytende form er dårligere enn fast føde pga metthets-følelsen.

Husk at dette nødvendigvis ikke trenger å være en negativ ting.

Jeg har problemer med å spise NOK mat i forhold til hva jeg trenger å få i meg av kcal. Så for å komme i nærheten av overskudd så må jeg ty til endel tilskudd, mest fordi det er lettere å få i seg mer kcal enn om jeg skulle spist det.

Har totalt 6-7 måltider iløpet av en dag (ish), på det mest ekstreme er 2-3 av disse fast føde. Nå er det ikke alt som er rent tilskudd, men er noe egg og slikt inni der også :)

I andre tilfeller, som rett før og etter trening, er det en kjapp og enkel måte å tilføre kroppen næring på.

Om jeg bare skulle spist mat for å få i meg kcal, ville jeg fort havnet på 1000-1300 kcal per dag totalt. Nå ligger jeg gjerne (med planelgging og innsats) et sted mellom 2000 og 2500. Fortsatt er det nok litt mindre enn jeg skulle ønske, men syntes det er stor forbedring fra tidligere.

Jepp, flytende føde har helt klart en funksjon for folk med dårlig matlyst, underernærte, folk med fordøyelsesproblemer etc. Samtidig vil det ikke være noe sjakktrekk å spise mye protein om man sliter med å spise nok!

Jepp, flytende føde har helt klart en funksjon for folk med dårlig matlyst, underernærte, folk med fordøyelsesproblemer etc. Samtidig vil det ikke være noe sjakktrekk å spise mye protein om man sliter med å spise nok!

Jeg har det uten tvil bedre etter at jeg gjorde om deler av mat-inntaket mitt til flytende. Min dårlige matlyst er nok en sammenheng mellom det at jeg føler jeg fungerer mye bedre uten for mye i magen og at jeg blir fort mett når jeg først spiser :)

Pga trening så prøver jeg å legge inn mye proteiner i kosten når jeg kan, er det noe grunn til at man ikke bør det om man spiser dårlig?

Annonse

Jeg har det uten tvil bedre etter at jeg gjorde om deler av mat-inntaket mitt til flytende. Min dårlige matlyst er nok en sammenheng mellom det at jeg føler jeg fungerer mye bedre uten for mye i magen og at jeg blir fort mett når jeg først spiser :)

Pga trening så prøver jeg å legge inn mye proteiner i kosten når jeg kan, er det noe grunn til at man ikke bør det om man spiser dårlig?

Proteiner metter bedre enn karbohydrater og fett, så et høyt proteininntak vil gjøre deg mettere, noe som gjør det vanskeligere å spise mer.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2352102.ece

Menge slagere her:

"- Ikke behov

Hun mener mange av produktene er unødvendige, og at et riktig kosthold gir bedre prestasjoner, økt utholdenhet, bedre restitusjon mellom treningsøktene og bedre immunforsvar mot sykdom.

- Med et variert kosthold etter de kostrådene som gis av norske helsemyndigheter vil de fleste av oss ikke ha behov for kosttilskudd. Det vil også være sunt for lommeboka, sier Eli-Anne Skaug"

"- Proteiner/aminosyrer: Aminosyrer er byggesteinene i protein. Behovet for protein er i underkant av ett gram per kilo kroppsvekt per dag. Muskulatur inneholder cirka 20 prosent protein, så for å øke muskelmassen med en kilo må man ha tilført 200 gram rent protein. Det er ikke tilførselen av protein som styrer hvor mye muskelmasse som lages, men graden av trening/belastning. Ved overtrening brytes muskulatur ned, så her gjelder det å finne den rette balansen."

Proteiner metter bedre enn karbohydrater og fett, så et høyt proteininntak vil gjøre deg mettere, noe som gjør det vanskeligere å spise mer.

Logisk nok.

Oppfølgings-spm: Ved hard trening så anbefaler man jo et høyt inntak av proteiner for å opprettholde muskelveksten (om jeg ikke tar helt feil). Vil ikke da en høyere andel av karbohydrater/fett gå på bekostning av dette?

Holder på å trene meg opp noen kg nå. Har vurdert å innføre mer fett i kosten for å få opp kcal, men har en liten overbevisning at dette gjerne fort blir "feil" kalorier.

Godt mulig det er feil tankegang, bakgrunnen min er kaloriunderskudd og vektkutting. Så dette er første gangen jeg bevisst prøver å gå opp i vekt, og gjøre det ved å prøve å spise "riktig" så det jeg legger på meg blir muskler og ikke bare flesk :)

Setter stor pris på input :)

Logisk nok.

Oppfølgings-spm: Ved hard trening så anbefaler man jo et høyt inntak av proteiner for å opprettholde muskelveksten (om jeg ikke tar helt feil). Vil ikke da en høyere andel av karbohydrater/fett gå på bekostning av dette?

Holder på å trene meg opp noen kg nå. Har vurdert å innføre mer fett i kosten for å få opp kcal, men har en liten overbevisning at dette gjerne fort blir "feil" kalorier.

Godt mulig det er feil tankegang, bakgrunnen min er kaloriunderskudd og vektkutting. Så dette er første gangen jeg bevisst prøver å gå opp i vekt, og gjøre det ved å prøve å spise "riktig" så det jeg legger på meg blir muskler og ikke bare flesk :)

Setter stor pris på input :)

Proteinbehovet ditt beregnes i gram i forhold til kroppsvekt, ikke som en prosentandel av energiinntaket. Å anbefale å innta så og så mange prosent protein av totalen blir upresist:

La oss si at man anbefaler 30E% fra protein.

Ved 2000kcal blir dette 600kcal fra protein, altså 150g.

Ved 4000kcal blir det det dobbelte, altså 300g.

Om proteinbehovet ditt er rundt 150-200g, så vil du ikke ha noen fordeler av å spise noe særlig mer enn dette, da du allerede har dekket behovene, og overskuddet vil omdannes til glukose og brukes som energi. Den økte metthetsfølelsen vil også gjøre det vanskeligere å få i seg nok mat om du vil opp i vekt.

Det er ikke noe i veien for å spise mer fett, og du trenger ikke å bekymre deg for at dette er feil kalorier. Oljer er f.eks. veldig gunstige for å øke energiintaket, og kan bidra med mye energi og liten metthetsfølelse.

Men vil ikke dette ha fuck all å si for oss som spiser mye proteiner?

Ja, man får selvfølgelig i seg bra med BCAA osv. ved å spise mye kjøtt også. Men whey er en bedre kilde til leucine og andre aminosyrer, så man klarer seg med færre gram proteiner fra whey enn fra kjøtt, erter osv. for å dekke behovet.

Ja, man får selvfølgelig i seg bra med BCAA osv. ved å spise mye kjøtt også. Men whey er en bedre kilde til leucine og andre aminosyrer, så man klarer seg med færre gram proteiner fra whey enn fra kjøtt, erter osv. for å dekke behovet.

http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/what-are-good-sources-of-protein-protein-quality.html

Annonse

Hvordan kan du sidestille kjøtt og erter, da det ene er en kilde til fullverdig protein og det andre ikke?

"Which brings me to my major commentary about the issue of protein quality: I consider it essentially irrelevant. I noted above that BV, for example, is measured at very low levels of protein intake and this tends to hold true for many of the other methods. Protein quality is measured under conditions of low intake because the primary application of protein quality has to do with ensuring adequate nutrition for people who don’t have enough food. Which means that it stops having much relevance at high intakes.

That is to say, small differences in protein quality make an absolutely massive difference if you’re talking about someone in the third world who is eating small amounts of a single source of poor quality protein and doing so in the context of insufficient total caloric intake in the first place.

...

Athletes tend to get really obsessive about the issue (and of course supplement companies pander to that) but at a protein intake of 1-1.5 grams per pound of lean body mass coming from mixed high quality sources, quality just won’t matter. There is much more discussion of this in The Protein Book.

One possible exception to this is dieting; when calories are restricted, the way the body uses protein can change and different proteins may be specifically beneficial (the dairy proteins whey, casein or simply milk are valuable in this regards for reasons outside the scope of this article).

I suppose if someone in the modern world was eating small amounts of a single source of poor quality protein, quality would matter as well."

Så vidt jeg da har skjønt så betyr proteinkvalitet mindre jo flere kalorier og proteiner man spiser, logisk nok. Hvis man spiser 2-3 g/kg fra fullverdige proteikilder så er man dekket, no argument there.

Hvis man ligger under 2 g/kg, og gjerne også er på diett, så får proteinkvalitet større betydning. Eller hvis man får en stor del av proteinene sine fra bacongull, for å ta et ekstremt eksempel.

Dette går ikke imot noe jeg har sagt eller trodd heller. Ian hevdet at whey hadde høyest proteinkvalitet og derfor også var den beste proteinkilden. Man får mer leucine per gram protein og kommer da unna med et lavere inntak. Som man kan se i loggen min så var jeg i går nede i 2,27 g/kg (ligger vanligvis på +2,6 g/kg jamfør Fitnessbloggens anbefalinger), men jeg kommenterte at det allikevel var nok ettersom alle proteinene var av høy kvalitet. Ian var vel også inne på at man er dekket ved å spise nok protein fra vanlig mat.

Så vidt jeg da har skjønt så betyr proteinkvalitet mindre jo flere kalorier og proteiner man spiser, logisk nok. Hvis man spiser 2-3 g/kg fra fullverdige proteikilder så er man dekket, no argument there.

Hvis man ligger under 2 g/kg, og gjerne også er på diett, så får proteinkvalitet større betydning. Eller hvis man får proteinene sine fra bacongull, for å ta et ekstremt eksempel.

Prøv godt under 1g/kg over lengre tid, så nærmer du deg. 2g/kg holder i massevis til å dekke proteinbehovet og vel så det, og da trenger ikke alt å komme fra fullverdige kilder heller, selv om det ikke er negativt om det gjør det.

Prøv godt under 1g/kg over lengre tid, så nærmer du deg. 2g/kg holder i massevis til å dekke proteinbehovet og vel så det, og da trenger ikke alt å komme fra fullverdige kilder heller, selv om det ikke er negativt om det gjør det.

Så da er du ikke enig med Fitnessbloggens anbefalinger om proteininntak?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...