Fjeldmann Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Trene hver muskel 2 ganger i uken eller mer Man kan skrive mye om dette. Men et argument jeg føler veier opp bra. Hvis du skulle trene en tvilling, og en annen skulle trene den andre tvillingen. Du fikk en million dersom din tvilling fikk størst økning i muskeltversnitt i lår. Ville du turt og trent beina han kun en gang per uke? Hvor hardt skal du presse deg? Studier viser at eksentrisk trening og forced reps har lengre restitusjons tid, dette bør taes med i beregningen. Min erfaring på og løfte RM vekter fra første sett er elendig både for meg selv og kunder. Jeg tror alt for mange seriøse presser seg for hardt fra sett en. Og alt for mange med lite erfaring presser ikke nok. Jeg mener får du faliur i første sett har du driti deg ut, spesielt på tunge vekter under 6RM. Lettere pumpesett mener jeg man kan ta nærmere utmattelse. Og i min verden, må du ha hjelp til å utføre repetisjonen har du feil belastning. Treningsprogram Det er bedre å trene et dårlig program bra en ett bra program dårlig. Prinsippene er viktigere en programmet og øvelses utvalget. Om du skal Stå, sitte, vri, suppinere, holde bredt grep, smalt grep osv har ingenting og si. Arnold ville ikke sett noe anderledes ut om han aldri hadde kjørt arnold press, men kun stående militærpress. Mens studier viser at de som følger et program, får bedre resultater enn de som får det muntlig. Kontinutet Det viktigste prinsippe! I enkelte studier har vi sett at styrken man har brukt 18 uker på og opparbeide kan gå tapt allerede ved 4 uker fullstendig hvile uten trening. Hos astronauter i verdensrommet har man sett en reduksjon på muskelfibertversnittsareal på 10% etter bare 11 dager i vektløs tilstand. Ved full imobilisering (sengeleiet, gips osv) har man faktisk sett tap av styrke opp mot 6% per dag de første dagene. Mat Mat er ikke komplisert for ukompliserte mål. Fitness scene form osv er komplisert men og ha 10 i fett% for gutter og se bra muskuløs ut er ikke så komplisert. Eller, jente ha normalt lav fett prosent og se "vanlig" fitt ut er heller ikke komplisert. Det som er komplisert er hva som foregår i hode til den enkelte. Jeg har fått kunder til å miste 10 og 20 kg i vekt uten å gitt vist et eneste eksempel på et riktig måltid men enkle, enkle retningslinjer og masse masse motivasjon og fjerne mentale sperringer. Og du kommer lengre av å spise bra og trene dårlig enn motsatt. Øvelsesutvalg Så lenge du bruker flerledds øvelser tror jeg som nevnt tidligere det har minimalt og si med de ulike variantene av hovedøvelsene. JEg er tilbøylig og si at jeg tror ikke jeg hadde sett så anderledes ut om jeg hadde brukt en smith maskin til å benke i hele livet enn en vanlig benkpress selvom en smith maskin er "bannlyst". Du må bli sterkere Hvis ikke kan du bare glemme det. Skal du ha mer muskler vell og merke. Jeg hater "jeg driter i styrke, skal bare bli større"... Ja greit nok, men du må uansett bli sterkere en det du er i dag. Hvis ikke skjer DET INGENTING! Funksjonell trening Er det mer funksjonelt og ta bulgarsk utfall enn beinpress? Hvorfor det? Hva som er funksjonelt må beregnes utifra hva du eller kunden skal oppnå. Flere studier viser feks at treningsprogram med beinpress øker gange hastigheten hos eldre vesentlig. Er ikke da beinpress funksjonelt? Hadde de gått fortere på flat mark dersom de hadde tatt bulgarsk utfall isteden? Funksjonelt er ikke det samme som alternativ trening! deilig og skrive en tekst uten og tenke.... Hva tenker dere? elias, magerkesam, Plyo og 4 andre 7 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5700-treningstanker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plyo Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Fin post Jeg følger opp med noen treningstanker! Treningsfrekvens? Her tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar, da folk er svært forskjellige i hvor mye de presser seg på trening. For personer som har evne til å presse seg maksimalt på trening, tro jeg hver muskelgruppe 1,5 til 2 ganger pr uke er optimalt. Desverre har ikke de fleste evnen til å presse seg like hardt, og da må man kompensere for manglende innsats med økt frekvens, og muskelen kan da gjerne belastes 3-4 ganger pr uke. Det viktige her er altså evnen til å presse seg selv. Har hørt eksempelet med tvillingene før, og tror de fleste ville satt tvillingen sin på beintrening mange ganger pr uke hvis målet hadde vært økt tversnitt i lår. Hvis du derimot fikk en million om din tvilling så bedre ut på stranden enn den andre tvillingen... da er jeg usikker på om noen trenere ville ha prioritert beintrening hver dag. Så hva er det vi vil? Hvor hardt skal du presse deg selv? Her er jeg av den gammeldagse typen. Så hardt du bare klarer, orker, makter og kan se for deg! Hver eneste repetisjon, hvert sett og hver øvelse skal gjøres så bra du klarer innenfor de rammene du har bestemt deg for. Det betyr ikke at du tar hvert sett til failure, men at du holder fokus, er mentalt tilstede og gjør oppgaven med perfeksjon. Og jeg elsker trening til failure, og da mener jeg ikke sånn halvveis, comfortsone, passelig failure. Jeg snakker om total, blodsmak i munnen, kunne ikke gjort mer om jeg hadde en pistol mot hodet type failure. Kroppen vår er så hendig innrettet at den prøver å tilpasse seg det den utsettes for. Så prøver du å løfte det du klarte forige uke, ja da tilpasser kroppen seg det du allerede klarer. Men prøver du å løfte ting du ikke engang kunne drømme om før, ja da prøver kroppen din å tilpasse seg et nivå du ikke kunne drømme om før. Den største begrensningen for treningsresultater ligger i vår manglende ambisjonsnivå. Hjelp eller ikke hjelp? Det å ha en person med deg på trening, enten en spotter, personlig trener eller treningskompis, er den beste stimuli du kan få. Og da snakker jeg ikke om en person som loker rundt og kanskje hjelper deg på den siste reppen. Jeg snakker om en person som forventer noe av deg, som blir skuffet om du underpresterer, som kjefter på deg når du gir deg, som slår deg, pisker deg, roper til deg og tvinger deg til å se forbi dine egne mentale sperrer. En person som rykker deg ut av comfortsonen og får deg til å prestere langt utover hva du selv har sett for deg. En person som presser pistolmunningen mot tinningen din og sier at om du ikke klarer denne knebøyen her, fortjener du ikke den tiden jeg har brukt på deg. Hvis du trener med så lett at du klarer å gjennomføre økta på egenhånd, da har du mye, mye, mye mer å gå på! janicke, SebArneberg, Lilo og 3 andre 6 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5700-treningstanker/#findComment-200454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjeldmann Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg digger plyo selvom vi ikke alltid er helt eninge fine tanker:) Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5700-treningstanker/#findComment-202613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.