Gå til innhold

hvorfor skjer det ingenting? (jada, enda en sånn tråd...)


Anbefalte innlegg

hei! jeg er helt ny her på forumet, men har lest mye her inne og innser at her er det kanskje mange gode svar å få:).

Jeg er 17 år, ca 170 høy og veier ca 90 kg, prøver så godt jeg kan å kvitte meg med overvekten, men det vil seg liksom ikke. Har vært overvektig så og si hele livet, klarte å slanke meg 15 kg på ungdomsskolen ved å spise en gang om dagen en periode, men det er jo ikke akkurat aktuelt å gjøre det igjen.

Trener 3-4 ganger i uken, da er det to styrkeøkter med program satt opp av veileder på treningssenter og en eller to ganger med type zumba,spinning,ellipse... Har satt meg opp på time med PT neste uke for å få litt hjelp i forhold til riktig teknikk av styrkeøvelser, er rimelig ny på frivektene, men har skjønt at det er her mye god trening ligger.

Matmessig bruker jeg diett.no for å logge mat og ligger på rundt 16-1700 kalorier i ukedagene, kanskje rundt 2-2500 i helga, har kuttet bort mye brød, potet, pasta og heller supplert med grønt. Jeg skjønner jo at kostholdet ikke er bra nok, for da hadde jeg nok sett endringer på vekta, men kjenner jeg begynner å bli litt fortvila og lei av å lese meg blind på kaloriinnhold og kostholdsråd i alle retninger.

Noen som har noe råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du logger alt du spiser så kan du summere opp kaloriene totalt på uken og dele på 7 for å finne gjennomsnittlig dagsinntak. Hvis ikke vekta eller cm på målbåndet endrer seg så har du faktisk spist på vedlikehold og da må du kutte litt mer uken etter. Anbefaler å heller gjøre små kutt (typisk 200 kcal) om gangen til du ser at du får framgang igjen.

Synes også du bør prøve å ligge litt jevnere i ukedagene kontra helgene. Det er ok å unne seg litt ekstra i helga, men helst bare en av dagene og ikke for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dersom du tror du har spist feil, så kan det være det samme hva du har fått i deg. Det er jo kaloriene som teller, uansett om de er sunne eller usunne. Ellers får du sikkert mange gode råd her, og mest sannsynlig trenger du ikke store endringer for å komme et hakk videre :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke hele helgen, mest på søndag som regel.

Ok:) For 2500 kcal på fks en dag i uka er sikkert greit,d blir rundt 1000 kcal mer da en dag enn resten av uka. Det tåler man. Men holde seg på feks 16-1700 kcal som man skal ha de andre dagene er faktisk vitkig. Ellers er det ikke bare kaloriene...det er hva du spiser også..maten vil bestemme hvor gode resultater du får av treningen faktisk..så ,få i deg så mye proteinrik mat som mulig og kutt på karbene;) Vi spiser for mye knekkebrød/brød type wasa her i norge...evt heller lag deg egne knekkebrød eller brød,boller,pannekaker osv...lavkarbo og høyt på proteinene og lite kcal...kjempemessig for vekta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du tror du har spist feil, så kan det være det samme hva du har fått i deg. Det er jo kaloriene som teller, uansett om de er sunne eller usunne. Ellers får du sikkert mange gode råd her, og mest sannsynlig trenger du ikke store endringer for å komme et hakk videre :) Lykke til!

Det er jo ikke samme hva en får i seg? For mange kan 1600 kcal i typisk norsk mat med myye karbohydrater og lite proteiner være like slankende som det er å spise dobbelt så mange kcal hver dag. Noen må bare forandre kosten i TILLEGG til å spise lite kcal for å gå ned i vekt. Jg er levende bevis på at det du sier ikke stemmer for alle.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har holdt på siden desember, akkurat det forholdet mellom protein/karb/fett er jeg faktisk litt usikker på..

en sånn ca typisk matdag er gjerne knekkebrød/polarbrød til frokost og lunsj, middag med fisk/kylling/kjøttdeig og salat eller grønnsaker, knekkebrød til kvelds eller kesam/egg/skyr. Er altfor mye karbs egentlig, men sliter litt med å ha noe enkelt og praktisk på jobb når det er litt dårlig med matlagingsmuligheter og kjøleskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har holdt på siden desember, akkurat det forholdet mellom protein/karb/fett er jeg faktisk litt usikker på..

en sånn ca typisk matdag er gjerne knekkebrød/polarbrød til frokost og lunsj, middag med fisk/kylling/kjøttdeig og salat eller grønnsaker, knekkebrød til kvelds eller kesam/egg/skyr. Er altfor mye karbs egentlig, men sliter litt med å ha noe enkelt og praktisk på jobb når det er litt dårlig med matlagingsmuligheter og kjøleskap

Ta skjermdump for en typisk dag i diett.no (Ctrl-alt-prtscr og lim inn i paint) og for kaloriene for hele uken og post her så kan vi se hvordan du spiser.

F.eks mager kesam med bær i holder seg greit noen timer i romtemperatur btw...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har holdt på siden desember, akkurat det forholdet mellom protein/karb/fett er jeg faktisk litt usikker på..

en sånn ca typisk matdag er gjerne knekkebrød/polarbrød til frokost og lunsj, middag med fisk/kylling/kjøttdeig og salat eller grønnsaker, knekkebrød til kvelds eller kesam/egg/skyr. Er altfor mye karbs egentlig, men sliter litt med å ha noe enkelt og praktisk på jobb når det er litt dårlig med matlagingsmuligheter og kjøleskap

Skjønner du er frustruert! var det selv etter 7 mndr med ingenting som skjedde når eg sleit meg helt ut! Nå trener jeg faktisk mindre,bare tyngre,spiser meg stappmett,spiser fremdeles mindre kcal men mye mer fett og proteiner og lite karbs ift før...og snart ned 10 kg på 6 uker:) Du har ikke kjøl på jobb i d hete tatt? Hva med butikk rett ved?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, 10 kg på 6 uker er jo kjempebra! så flink du er :). Vi har et lite kjøleskap, så får lurt inn litt småting heldigvis, men de helt store boksene med salat som jeg helst ville pressa inn der blir det dårlig med. Er liksom så enkelt med en pakke knekkebrød i skapet selv om jeg begynner å bli greit matlei. Hva endret du på for å få resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, 10 kg på 6 uker er jo kjempebra! så flink du er :). Vi har et lite kjøleskap, så får lurt inn litt småting heldigvis, men de helt store boksene med salat som jeg helst ville pressa inn der blir det dårlig med. Er liksom så enkelt med en pakke knekkebrød i skapet selv om jeg begynner å bli greit matlei. Hva endret du på for å få resultat?

Takk takk:) Hadde egentlig ganske likt kosthold som deg men det funka bare ikke for meg.

Så jeg kjøpte meg proteinpulver,både til å drikke,ha i ting og til å bake med,for å kunne få i meg mer proteiner lettere.Gikk amok på funksjonellmat for å kunne bake sunt og skaffa meg mandelmel(som er et mel med mindr karbo,masse proteiner,mindre kcal),sukrin(kutte ut så mye hvitt sukker som mulig).Kjøpte cocosa på helsekost og fiskeolje, kruskakli på butikken,havregrøt,to svære brett med egg gjennom ei jeg kjenner som selger store mengder som driver gård osv,kjøpte inn mager kesam,cottage cheese,skyr,funlight,bulgur(minner litt om byggris bare couscousversonen,med masse krydderurter oppi) ,rent kjøtt og fisk,reker,scampi,magrekjøttpålegg,fryste bær er ganske rimelig på rema og smaker digg hvis du varmer de i micro og har de nedi mager vaniljekesam/kesam eller cottage cheese eller rett og slett baker noen herlige proteinlapper eller proteinkake eller noe:) Og salat og grønnsaker i haugrevis!Selvfølgelig mine kjære speltlomper fra buer:) 40 kcal i en lompe og er digg med pålegg og salat inni:)

Det er stort sett de varene jeg spiser...baker mye nå og bruker mer tid på kjøkkenet..men det må dessværre til. Baker lavkarbo og med stappa med proteiner så jeg blir mett fort og kan spise godt og men samtidig lite kcal:)

Hva med å ta med deg en pakke feks kalkunpålegg,et pose med oppkuttet salat og en liten boks med mager kesam opp med noe krydder du blander inni og ta med på jobb...posen med salat kan skvises inn og bli liten og har du en liten boks som rommer en dl så er d ikke all verden og skinka er flat;) Ellers kan du bare blande ferdig mager kesam,sukrin og bær oppi kesamboksen og ta den med deg:D Gjør alt dagen før på kveldstid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på 2-2,2gram protein pr kilokroppsvekt, tren nok styrke (3dager feks) mye aktivitet hverdagsaktivitet (gå turer hver dag) sørg for å være i underskudd kalorimessig og ikke stress så går nok vekta ned etterhvert skal du se :) Noen bruker litt lenger tid enn andre, man må bare prøve og feile litt i starten, men så lenge du vet hva du får deg (igjenom diett.no) så har du muligheten til å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke samme hva en får i seg? For mange kan 1600 kcal i typisk norsk mat med myye karbohydrater og lite proteiner være like slankende som det er å spise dobbelt så mange kcal hver dag. Noen må bare forandre kosten i TILLEGG til å spise lite kcal for å gå ned i vekt. Jg er levende bevis på at det du sier ikke stemmer for alle.;)

Det kan godt hende jeg formulerte meg feil, prøvde å få fram det samme som du sier her. Sammensettingen har ikke alltid så stor betydning i det store og hele. Men om en klarer og ha et optimalt kosthold tilpasset en selv, vil det kunne være med på å fremme treningsprestasjoner og dermed vektnedagang. Jeg har også erfart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende jeg formulerte meg feil, prøvde å få fram det samme som du sier her. Sammensettingen har ikke alltid så stor betydning i det store og hele. Men om en klarer og ha et optimalt kosthold tilpasset en selv, vil det kunne være med på å fremme treningsprestasjoner og dermed vektnedagang. Jeg har også erfart ;)

Joda,mulig vi misforstår hverandre,men jeg tenker på dette at en kcal ikke er en kcal.500 kcal i karbohdrater, kan mette mye mindre og ikke minst ha mye mindre næring enn 500 cal av proteinrik mat da. Jeg gikk ned av å spise helt standard før jeg også men nå funker det ikke så jeg må spise lavkarbo rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,mulig vi misforstår hverandre,men jeg tenker på dette at en kcal ikke er en kcal.500 kcal i karbohdrater, kan mette mye mindre og ikke minst ha mye mindre næring enn 500 cal av proteinrik mat da. Jeg gikk ned av å spise helt standard før jeg også men nå funker det ikke så jeg må spise lavkarbo rett og slett.

Jeg er med på hva du sier. Har endret kostholdet mitt en del jeg og. Kan si det er moderat lavkarbo, men jeg holder fast på havgregrøt og frukt :)Det å ha en form for kjøtt til lunsj, metter mye mer en et par brødskiver for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...