Gå til innhold

Ustabile knær i knebøy og markløft


M.K.

Anbefalte innlegg

Når jeg løfter tungt sliter jeg med at den ene kneet får en liten kniks innover. Dette skjer når jeg strekker opp. Jeg er redd for at dette etterhvert vil skadet kneet mitt (kjenner allerede at det er litt ømt).

Hvilke stabiliseringsøvelser burde jeg gjøre? Har hørt at det å trene opp utsiden av beinet kan hjelpe. Derfor har jeg kjøpt en slik strikk http://www.x-life.no/abilica_rubber_band_treningsstrikk/P_936. Har planer om å ha den rundt anklene når jeg står, og deretter løfte et bein rett ut til siden. Tror dere dette er en god øvelse for mitt problem?

Håper på noen gode tips av dere erfarne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, sidesteg med strikk vil styrke gluteus medius som sannsynligvis er problemet ref. videoen under. Jeg har faktisk samme problemet som deg. I markløft løste jeg det ved å kjøre veldig smal beinstilling slik at knærne kræsjer inn i hverandre. For meg er det en tryggere måte å løfte på, i tillegg til at jeg faktisk økte maksløftet med 10 kg. Om det funker for alle andre vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sidesteg med strikk vil styrke gluteus medius som sannsynligvis er problemet ref. videoen under. Jeg har faktisk samme problemet som deg. I markløft løste jeg det ved å kjøre veldig smal beinstilling slik at knærne kræsjer inn i hverandre. For meg er det en tryggere måte å løfte på, i tillegg til at jeg faktisk økte maksløftet med 10 kg. Om det funker for alle andre vet jeg ikke...

Tusen takk for veldig informativ film!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annen ting du kan gjøre er å ta strikken rundt begge beina, rett under kneet, og ta knebøy (uten vekter) der du fokuserer på å presse knærne godt utover. Bruk dette gjerne som oppvarming for å få aktivert de rette musklene. Prøv også å være bevisst på å presse knærne utover når du tar disse øvelsene.

Hvilken vinkel har du på føttene under øvelsen, og bruker du sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nå tilsvarende teknikk og beinstilling som i videoen under. Knærne mine knekker fortsatt innover ved tunge vekter, men det gjør ingenting ettersom de kræsjer i hverandre og derfor ikke havner i en sårbar posisjon. Det ser litt rart ut, men jeg synes det funker greit :). En tilsvarende beinstillling i knebøy funker åpenbart ikke like bra hehe.

http://www.youtube.com/watch?v=ejCmgBqNYL4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annen ting du kan gjøre er å ta strikken rundt begge beina, rett under kneet, og ta knebøy (uten vekter) der du fokuserer på å presse knærne godt utover. Bruk dette gjerne som oppvarming for å få aktivert de rette musklene. Prøv også å være bevisst på å presse knærne utover når du tar disse øvelsene.

Hvilken vinkel har du på føttene under øvelsen, og bruker du sko?

Jeg kjører knebøy uten sko. Har føttene litt utoverrotert (naturlig vinkel) og litt bredere enn skulderbredde. Gleder meg til å få strikken i posten, så jeg kan begynne å trene med den. Tenker å ha den med meg på jobb, så jeg kan stå og gjøre litt øvelser innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg løfter tungt sliter jeg med at den ene kneet får en liten kniks innover. Dette skjer når jeg strekker opp. Jeg er redd for at dette etterhvert vil skadet kneet mitt (kjenner allerede at det er litt ømt).

Hvilke stabiliseringsøvelser burde jeg gjøre? Har hørt at det å trene opp utsiden av beinet kan hjelpe. Derfor har jeg kjøpt en slik strikk http://www.x-life.no/abilica_rubber_band_treningsstrikk/P_936. Har planer om å ha den rundt anklene når jeg står, og deretter løfte et bein rett ut til siden. Tror dere dette er en god øvelse for mitt problem?

Håper på noen gode tips av dere erfarne :)

Her er noen øvelser som du kan prøve ut squat to stand, goble squat og prisoner squat.

Side-lying leg raise bra for hofte + glute bridge (setemuskulaturen VIKTIG)

Jobb med stabilitet og mobilisering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke hjelper å trene det bort. Ta deg en tur til kiropraktor. Han fikset på det ene benet mitt, og lurte på om jeg hadde lagt merke til at kneet hadde hatt en tendens til å gå innover.

Foten har en pronasjon :p

X-band- ankelmobilisering http://www.youtube.com/watchv=FNl0En1bnyc&feature=player_embedded

http://www.eiriksandvik.com/sliter-du-med-kneplager-da-er-det-pa-tide-med-en-løsning/

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en pronasjon under fotbladene dine, som gjør at anklene faller litt innover, så kan det være en fordel å kjøpe seg (flate) treningsko med kompensering for din type pronasjon, og kjøre mark med disse på?

Trenger jo ikke være dette, men nevner det bare som en mulighet, er lett å sjekke ut i enhver sportsbutikk som selger sko:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...