Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs helt hva som ligger bak.

Folk er raske til å fordømme de som har talentfulle barn men er langt mer forsiktig med foreldre som understimulerer og/eller overforer ungene til tidlig metabolsk syndrom, mobbing og et trist liv.

Det finnes grelle eksempler på foreldre som ødelegger ungene sin på mange måter, men å synse om han i videoen er en av dem vet jeg ikke nok til. Han er awesome dog.

Han var helt syk, skikkelig sterk...men jeg klarer ikke la være å tenke at det der er ikke normalt, det er ikke normalt å stimulere et barn til å være så ekstrem. Jeg sier ikke at de ikke skal få trene, men bak den fysikken til den ungen der ligger det mer enn bare litt trening. Er det ok, når barnet er 4 år?

Om han er en freak of nature som får utløp for evnene sine, ja. Om han har blitt presset til det er det noe annet. Men helt ærlig, om jeg kunne gjort det der når jeg var 4 hadde jeg vært ekstatisk og den kuleste gutten i barnehagen.

Må fortsatt innrømme at jeg er litt skeptisk:p. Men jeg ser hva du skriver! Og man kan jo ikke vite, når man ikke kjenner ungen/familien ..

Så kommer jeg da, men mine synspunker...hehe ;)

I dette tilfellet virker det som om gutten er trent opp til det. Det jeg reagerer mest på er måten faren påpeker at han er nummer 1 og får han til å gjenta det. Jeg er ikke noen psykolog, så jeg vet ikke hva man kaller den type "oppsyking". Men når han får beskjed om å si at "jeg er nummer 1" og når han får såpass med oppmerksomhet med det han driver med, så vil det garantert påvirke hans tenkemåte.

Det kan godt være at faren gjør dette på et akseptabelt nivå, og at de rett og slett har vært flinke til å gjøre dette jevnlig på en måte som gutten syntes er gøy. Håper selvsagt det. Men om jeg skal anta at det er tilfellet, så er det nok nei. Jeg vet ikke helt hvor de er fra, men jeg tror "da" betyr ja i romania (?), så jeg vil anta at det er derfra eller like i nærheten. Fattigdommen er vel ettersom jeg vet fortsatt tilstede i landet, og streng oppdragelse er vel heller ikke uvanelig...

Spørs helt hva som ligger bak.

Folk er raske til å fordømme de som har talentfulle barn men er langt mer forsiktig med foreldre som understimulerer og/eller overforer ungene til tidlig metabolsk syndrom, mobbing og et trist liv.

Det finnes grelle eksempler på foreldre som ødelegger ungene sin på mange måter, men å synse om han i videoen er en av dem vet jeg ikke nok til. Han er awesome dog.

Det er bedre å bekymre seg en gang for mye, enn en gang for lite. Men jeg er helt enig i forhold til den siste delen. Altfor mange barn lever i familie hvor de fores opp på feil mat og/eller rett og slett altfor mye mat. Mange foreldre er også ukrkitiske til barns godteri forbruk, og tillater for mye, for ofte. Barn tenker ikke på samme måte som en voksen person. De gjør det som føles godt i nuet, og ikke det som kommer etterpå. Mange barn i barneselskaper som spiser litt for mye kake, og ender tilslutt opp med å kaste opp når de kommer hjem. Kaka smakte godt i selskapet, og tenker ikke på at det kan bli for mye. Det er her de voksne kommer inn! Brent barn skyr ilden sies det, men noen ganger kan man prøve å hindre at barnet ikke brennes i utgangspunktet. I hvert fall hvis barnet er "brent" fra før av, så bør man kanskje påminne barnet om det og si at det er derfor han eller hun ikke får spise mer...

Annonse

Er mindre skeptisk til det her enn misse konkurransene for barn i usa for det er sykt!! Etter min mening da.

Imponerende? Absolutt, men forsvarlig?

Selv så synes jeg det blir feil at så små barn skal ha et så stort fokus på kropp og utseende, barn skal være barn.

Missekonkurransene er helt sinnsyke, barna er jo ofte så små at de ikke kan stå på scenen selv! Tenk hvordan de kommer til å slite med selvtillit som eldre, bare fordi foreldre vil leve ut en drøm de aldri fikk til selv?

Det samme med disse guttene som blir pusha av fedrene sine.

Er det 100% frivillig ( og steroidefritt) er det forsåvidt greit, men utenom dette syns jeg det er patetisk av foreldrene.

Imponerende? Absolutt, men forsvarlig?

Selv så synes jeg det blir feil at så små barn skal ha et så stort fokus på kropp og utseende, barn skal være barn.

Missekonkurransene er helt sinnsyke, barna er jo ofte så små at de ikke kan stå på scenen selv! Tenk hvordan de kommer til å slite med selvtillit som eldre, bare fordi foreldre vil leve ut en drøm de aldri fikk til selv?

Det samme med disse guttene som blir pusha av fedrene sine.

Er det 100% frivillig ( og steroidefritt) er det forsåvidt greit, men utenom dette syns jeg det er patetisk av foreldrene.

Jeg tenker bare på meg selv ifh til fokus på kropp og utseende. Uansett om det er frivillig eller ei så kan umulig denne type oppvekst være naturlig for barna og det kan umulig være det beste. Jeg sier ikke at en ikke skal stimulere barnet sitt til å gjøre det bra i livet, til å lære mest mulig og utvikle seg innenfor det de har interesse for, men når en fireåring har biceps på den størrelsen unger her hadde så er det ikke lenger en naturlig "ting". Å bli sånn blir man jo ikke av å leke, der er det temmlig stort fokus på kropp og utseende. Jo, han har sikkert veldig bra selvtillit, men en frarøver jo en bit av dette barnet sitt "normale liv". Jeg skal være med på det ifh til de missekonkurransene, de er syke. Der lever virkelig foreldrene ut sine drømmer i barnet sitt liv. Bra? Absolutt ikke. Har sett på det der programmet på TLC...en hører små barn si "hvis man er pen så trenger man ikke noe mer i livet". De blir jo supertrist og kjemperedd for å skuffe foreldrene hvis de ikke får den teite krona...

Han gutten der minner meg om en gutt i en barnehage jeg jobbet i. Han var mye sterkere og hadde ufattelig mer kroppsbeherskelse enn andre barn på hans alder (4-5 år). Han utfordret seg selv hele tiden til å klare mer. Så jeg tenker nok at denne gutten "har det i blodet", og jeg ser ikke noe galt i foreldre som ser denne evnen og vil utvikle det. Men hvor går grensa mellom støtte og tvang, da?

Forskning viser jo at missebarn sliter med selvfølelsen i oppveksten og kan føre til depresjoner/psykiske lidelser som voksen... Og det tviler jeg ikke på. Så et program om missebarn og deres mødre, og det var sykt å se hvordan mødre brukte sine barn til å nå egne mål. Ikke minst skape verdier om at utseende betyr alt i verden.

Tror nok gutten har det bedre enn noen missebarn noensinne vil få uansett hvor mange "kroner" dem skulle vinne, og rosa prinsessekjoler dem kler seg opp i...

Er mindre skeptisk til det her enn misse konkurransene for barn i usa for det er sykt!! Etter min mening da.

Helt enig! For meg (vet ikke helt hva jeg prater om nå), kan dette minne litt om hvordan jeg tror de trener opp turnere og turnere starter jo i en veldig tidlig alder. Guttungen var bare helt utrolig :)

Det var et program på tv for ikke lenge siden om en gutt fra England eller USA (husker ikke helt). Han hadde en sykdom som gjorde at han ikke la på seg kroppsfett og hadde muskler som vokste helt naturlig. Han tok pull ups så det suste etter. Ellers var han en aktiv krabat som hadde full energi hele dagen så de måtte ta han med på treninger rett og slett for å prøve å slite han litt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...