Gå til innhold

Veiedag og tidspunkt


Anbefalte innlegg

Hvorfor har det så mye å når på døgnet man veier seg?

Det er jo anbefalt å veie seg etter man har vært på do før frokost og det er det jeg gjør, hver mandag.

Men hvordan er det mulig at 1 natt kan ha så mye å si?

Jeg har prøvd å veie meg på kvelden og så på morgenen etter jeg har vært på do, og da er vektforskjellen noen ganger på 2-4kg avhengig av hvor mye jeg har spist og drukket i løpet av dagen. Hvordan er det mulig at 8 timer og en tur på do kan "fjerne" 2-4kg fra kroppen? Dette har jeg lurt på veldig lenge og håper noen har et fornuftig svar å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå veier ikke jeg meg hele tida..

Men jeg var nysgjerrig på hvor stor vektforskjell det var fra morgen til kveld.

Jeg veide 60 kg om morran og 64 kg om kvelden:confused: Må si jeg er veldig nysgjerrig på hvordan vekta kan forandre seg så mye på bare 6 timer. Dette har nemlig vært tilfellet hver gang jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagkveld etter all maten er inntatt og du er godt nedi din 3. sixpack med øl kontra Søndag morgen når du har tømt deg og våkner opp dehydrert av en annen verden ;)

Mat + vann i kroppen veier det også vettu, derfor endrer vekten din seg i løpet av dagen. Ikke bare er det vann i magen og tarmsystemet men også i musklene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe unormalt det, veier som regel 3-4kg mer om kvelden selv. Men har mye med at man spiser jo fort en del gram mat+ drikker en del. Om natta svetter man (selv om det ikke ligger en pøl igjen i senga) termisk effekt, du avgir varme, næringen taes opp. Må huske at selv om du sover er ikke kcalforbruke ditt noe i nærheten av 0 for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har målt oppunder 10kg forskjell mellom to veiinger samme dag. Nå var det ekstremt, men det viser litt hvor unøyaktig det er.

Om man først skal veie seg bør man gjøre det under så like omstendigheter som mulig. F.eks. mandag morgen etter morgentoalettbesøket. For jenter bør det også tas hensyn til vektendringer med tanke på mensen og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg sjelden, men når jeg gjør det er det alltid til samme tid og under samme omstendinger, og veier tilnærmet nøyaktig det samme hver gang ;)

men de gangene jeg har sovet lite om natten, ligget i sengen og bare ikke sovnet før i seks-tiden om morgningen, og jeg går på vekten når jeg våkner rundt ti-tiden, da viser den alltid minst 2-3kg mindre enn vanlig. Jeg vet naturligvis at det ikke stemmer med virkeligheten, men har alltid lurt på hvorfor det er sånn. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...