Gå til innhold

Trener jeg for mye?


siljes87

Anbefalte innlegg

Etter aa ha lest foelgende artikkel: http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/ stiller jeg meg spoersmaalet: trener jeg for mye?

165 cm, 69 kg, fett% 25-28. Trener styrke 4-5 dager i uka (aldri mer enn to dager etter hverandre) og kardio 1-2 ganger i uka (en intervallokt paa 30 min, en langkjoring paa sykkel vel en time). Gaar til og fra jobb hver dag (30-40 minutter totalt). Ergo, en hviledag i uka.

Maal: bli sterkere og forhaapentligvis med mer muskler saa vil fett% gaa ned ogsaa.

Mat: 12500 kcal i uka jevnt fordelt over dagene. Ca 50-30-20 PKF.

Treningsprogram: Markloft (70 kg arbeidssett), kneboy (65 kg AS), dips, chins, skulderpress (27 kg AS), bulgarske utfall (16 kg hantler), foroverboyd roing (33 kg), thigh thrust (60 kg), nedtrekk, push ups, planken. Alle 4 reps 6-8 sett.

Noen formeninger om jeg faktisk er paa grensa til kukerundtsyndromdiagnosen og om jeg overtrener og dermed ikke vil faa resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du trener såpass mye spiser du i hvertfall i underkant lite.. Husk at du forbrenner en god del kcal under og etter trening også

Takk for svar :)

Ja.. boer vel kanskje litt opp i kcal. Kanskje om jeg legger meg paa 14000 kcal i uka i stedenfor? Da har jeg et veldig lite underskudd, (for aa faa fett% ned) men ikke nok til aa hindre fremgang? Brenner i folge pulsklokka ca 600 - 700 kcal paa trening daglig.

Om dette ordnes, er treningsmengden ok eller overtrener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville kutta ned en dag med styrke, og all kardio. Styrke og muskelvekst lider under for mye trening, spesiellt kardio. Kaloriunderskuddet er hva som får fett% ned uansett.

Spør pulsklokka di om kjønn, alder, vekt, høyde, og LBM (lean body mass)? Hvis ikke, er det rimelig å anta at den ikke er helt nøyaktig når den teller kaloriforbruket ditt, så ville ikke stolt for mye på den.. Noen hundre kalorier feil her og der blir en del i løpet av en uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville kutta ned en dag med styrke, og all kardio. Styrke og muskelvekst lider under for mye trening, spesiellt kardio. Kaloriunderskuddet er hva som får fett% ned uansett.

Spør pulsklokka di om kjønn, alder, vekt, høyde, og LBM (lean body mass)? Hvis ikke, er det rimelig å anta at den ikke er helt nøyaktig når den teller kaloriforbruket ditt, så ville ikke stolt for mye på den.. Noen hundre kalorier feil her og der blir en del i løpet av en uke

Takk for svar :)

Kutta ned til 4 dager styrke da? Og null kardio? Jeg gaar jo til og fra jobb hver dag saa det er jo nesten 3 timer hurtig gange i uka saa null kardio hoeres supert ut for meg :thumbsup:

Er bare saa veldig glad i aa trene styrke at aa bare trene 4 dager er litt kjipt.. vil jo helst paa gymmen hver dag! :eek: Men er jo idiotskap aa gjore det om jeg skader meg selv/hindrer fremgang ved aa gjoere det.

Har nettopp sendt inn kundeskjema til Boerge Fagerli saa begynner paa hans ferdigoppsatte diettplan om vel en uke. Gleder meg! Er jo sant som du sier: er mat og ikke kardio som senker fett%. Gamle vaner er litt vonde aa vende av og til.

Pulsklokka er en Polar FT80. Satt opp paa kjoenn, alder, vekt, hoyde, hvilepuls, maxpuls testing, og andre tekniske begreper jeg ikke kan noe om. Er vel helst som en pekepinn mer enn en regel, ja. Er bare litt glad i matematikk og fleskedynamikk ( http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/ ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4-5 dager styrke er ok avhengig av hva du er vant til og hvor mye volum du kjører. Matinntaket må du tilpasse etter framgangen. Spis nok og løft tyngre vekter enn du gjorde uka før så bygger du muskler.

Er vant til aa trene 5-6 ganger i uka. Tung styrketrening (4-6 reps) har jeg bedrevet i 2-3 mnd naa. Jeg leker ikke trening ;) naar jeg er paa gymmen og kjorer hardt, men foler meg restituert til neste okt (har forsaavidt okt med ca 35-40% paa baseovelser de siste 2 mnd).

Men skal prove aa spise mer ogsaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant til aa trene 5-6 ganger i uka. Tung styrketrening (4-6 reps) har jeg bedrevet i 2-3 mnd naa. Jeg leker ikke trening ;) naar jeg er paa gymmen og kjorer hardt, men foler meg restituert til neste okt (har forsaavidt okt med ca 35-40% paa baseovelser de siste 2 mnd).

Men skal prove aa spise mer ogsaa.

Flink du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trener aldri for mye - man trener isåfall feil..

Har på det meste oppmot 25t i uka på sommeren - mye langkjøring. Ikke noe problem hvis en bare spiser nok, og kontrollerer intensiteten - dvs at ikke hver økt kjøres knallhardt.

Problemet oppstår dersom du trener for hardt og ensidig, ikke bare av mengden i seg selv.. :) Samtidig som mengde søvn og mat må passe til treningsmengden. En får ikke framgang på underskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant til aa trene 5-6 ganger i uka. Tung styrketrening (4-6 reps) har jeg bedrevet i 2-3 mnd naa. Jeg leker ikke trening ;) naar jeg er paa gymmen og kjorer hardt, men foler meg restituert til neste okt (har forsaavidt okt med ca 35-40% paa baseovelser de siste 2 mnd).

Men skal prove aa spise mer ogsaa.

Hvis du har bra fremgang så gjør du tydeligvis ting riktig.

http://akorahim.myshowroom.se/

http://aldrigvila.se/

Disse gutta trener hver eneste dag. Ako trener 4-5 timer hver dag fordelt på tre økter (styrke, kondisjon, crossfit og slikt). Det betyr ikke at alle andre bør gjøre det, men når 4-5 ganger i uka funker for deg så er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...