Gå til innhold

Tilbakemelding mark, igjen


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

Prøv å få filmet fra siden neste gang, lettere å se da.

Ellers synes jeg ikke det var så ille, forventet noe helt annet av beskrivelsen din.

Du kan jo evt prøve å tenke at du drar stanga mer til deg/inn i deg så du kommer mer bak på hælen. (se for deg at du drar et pledd over deg og legger deg bakover)

Det du ikke trenger er å løfte rumpa mellom hver reset og kanskje få stanga enda litt nærmere leggene før du drar, men det er vanskelig å se bakfra.

Men som sagt, synes ikke du skal droppe mark, det med rumpa var ikke allverden og du holder jo ryggen strak så jeg mener du bare skal fortsette som du gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall at du ikke bør droppe øvelsen, for teknikken din er milevis bedre enn den til de fleste andre som trener markløft på de lokale treningssentrene her ;) Og som du sier selv så er korsryggen din rak i så godt som alle løftene (sisteløftet er heller ikke så ille med tanke på at det er maksløft), og det er jo i grunn det viktigste mtp. skaderisiko.

Det som likevel kan hjelpe er å "låse" stanga inn til kroppen med latsene før avløftet. Pust dypt inn før løftet (inn i magen), og stram latsene hardt bakover slik at stanga nærmest låses inn til leggene:

post-2511-14440835237205_thumb.png

Brystet vil bevege seg bittelitt oppover når man aktivt strammer latsene på denne måten, noe som fører til at det er mindre fare for at man kommer for langt frempå under løftet (som ofte er grunnen til at rumpa kommer fortere opp enn nødvendig). Det hjelper i alle fall meg enormt i forhold til å ikke krumme korsryggen og å løfte rumpa opp for raskt, så det kan jo være verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Eirich, stanga mer inn til kroppen, kanskje litt lavere med rumpen. En viktig ting er at du må feste blikket høyere, fin deg ett pungt oppe ved taklista og hold blikket der, brystet mer frem og opp, men video fra siden hadde vært enklere :)

også ville jeg kjørt uten stopp nede, pust på toppen så du holder trykket på vei ned og oppigjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Eirich, stanga mer inn til kroppen, kanskje litt lavere med rumpen. En viktig ting er at du må feste blikket høyere, fin deg ett pungt oppe ved taklista og hold blikket der, brystet mer frem og opp, men video fra siden hadde vært enklere :)

også ville jeg kjørt uten stopp nede, pust på toppen så du holder trykket på vei ned og oppigjen

forrige gang jeg ønsket tilbakemelding fikk jeg beskjed om å sette markert stopp og nytt spenni bunn, så nå er jeg litt forvirret. Hvorfor skal jeg droppe stoppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får det du mister trykket og ser ut som teknikken din kunne vært bedre med og kjøre uten stopp i bunn, stopp på topp med låsing pust inn masse luft og hold trykket ned og opp igjen

Men alle har sin måte og gjøre ting på og hva man syns er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man aldri kjører med stanga død mellom hver reps, blir det jo vanskeligere å øke styrken og maksløft i hvert fall. Det er jo denne delen av løftet som krever mest, og er dermed den tyngste delen. Om du kun trener siste delen av løftet blir du god i nettopp denne delen løftet. Det er jo betraktelig mye lettere å kjøre uten stopp mellom hver reps, og om teknikken svikter når man legger den død, bør man heller gå ned på vektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man aldri kjører med stanga død mellom hver reps, blir det jo vanskeligere å øke styrken og maksløft i hvert fall. Det er jo denne delen av løftet som krever mest, og er dermed den tyngste delen. Om du kun trener siste delen av løftet blir du god i nettopp denne delen løftet. Det er jo betraktelig mye lettere å kjøre uten stopp mellom hver reps, og om teknikken svikter når man legger den død, bør man heller gå ned på vektene.

ikke enig i det, treneren min sa spesielt på oppkjøring at man da ikke stopper mellom repene du vil ikke klare og løfte 3 like tunge reper med stopp som uten, jeg tar 1x190 med stopp men 3x190 uten stopp. jeg øker styrken og maksløftene på oppkjøringene

1x190 er 190 3x190 er ca 197,2 som max løft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Jeg er litt uenig der Gomp. 3x190 med stopp er ikke det samme som 3x190 uten stopp. Grunnen er at du spretter i bunnen noe som gjør at du teknisk sett har 1 rep markløft og 2 løft "fra kloss". Dette vil gjøre det svakere i "avløftet" da du bare får et komplett løft per serie og en del med sprett.

Liten del av følgende artikkel av Mark Ripptoe: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/are_you_ignorant_when_it_comes_to_the_deadlift

Less Bounce to the Ounce

Of course, you have to keep your back flat, and that takes strength in the lumbar erectors that can only be built with heavy deadlifts done correctly. It has become fashionable in random exercise/"functional movement" gyms to permit the use of bumper plates and a bounce off the floor for all the reps of a set of deadlifts after the first one.

This isn't "functional" – no sane, responsible person picks up a heavy object by bouncing it off the floor because that might break something. An informed person knows that if you don't use a muscle, you won't train that muscle. Common sense dictates this fact, and no particular intelligence is required to arrive at this conclusion.

Simple observation tells us that people who bounce their deadlifts aren't very strong off the floor. Experience informs me that if a 185-pound man with three years of barbell "training" comes to my seminar lacking the ability to deadlift 300 pounds with a flat back, he's probably been bouncing his deadlifts.

The lumbar erectors are the muscles that hold the lumbar spine in extension. If you fail to use them for that purpose during a deadlift, they won't adapt to this isometric task, and you'll have turned the most basic back exercise in the gym into a ridiculous circus trick.

Let's be honest: you bounce your deadlifts because it's easier to do more reps that way. But you know this already, because you were never that ignorant.

Reset all your reps and make your low back get strong enough to hold itself flat during a maximum deadlift attempt. Even if more reps are the goal, a stronger back is the only way to achieve it.

There may be a slight tendency for the bar to drift forward as it comes off the floor. When this happens, it's usually because you've rocked forward during the setup so that your weight is forward of the mid-foot. Shoes with heels can do this, as can a misperception of your start position.

If this happens, you're probably too far forward, with your shoulders too far in front of the bar and your back too horizontal. To correct this, rock back off of your toes, reset your chest up, and think about actually pushing your mid-foot into the floor, instead of pulling on the bar.

Dette bli også diskutert fra 4 minutter ut i videoen:

"Turn every single rep into a set of its own"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig der Gomp. 3x190 med stopp er ikke det samme som 3x190 uten stopp. Grunnen er at du spretter i bunnen noe som gjør at du teknisk sett har 1 rep markløft og 2 løft "fra kloss". Dette vil gjøre det svakere i "avløftet" da du bare får et komplett løft per serie og en del med sprett.

Liten del av følgende artikkel av Mark Ripptoe: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/are_you_ignorant_when_it_comes_to_the_deadlift

Less Bounce to the Ounce

Of course, you have to keep your back flat, and that takes strength in the lumbar erectors that can only be built with heavy deadlifts done correctly. It has become fashionable in random exercise/"functional movement" gyms to permit the use of bumper plates and a bounce off the floor for all the reps of a set of deadlifts after the first one.

This isn't "functional" – no sane, responsible person picks up a heavy object by bouncing it off the floor because that might break something. An informed person knows that if you don't use a muscle, you won't train that muscle. Common sense dictates this fact, and no particular intelligence is required to arrive at this conclusion.

Simple observation tells us that people who bounce their deadlifts aren't very strong off the floor. Experience informs me that if a 185-pound man with three years of barbell "training" comes to my seminar lacking the ability to deadlift 300 pounds with a flat back, he's probably been bouncing his deadlifts.

The lumbar erectors are the muscles that hold the lumbar spine in extension. If you fail to use them for that purpose during a deadlift, they won't adapt to this isometric task, and you'll have turned the most basic back exercise in the gym into a ridiculous circus trick.

Let's be honest: you bounce your deadlifts because it's easier to do more reps that way. But you know this already, because you were never that ignorant.

Reset all your reps and make your low back get strong enough to hold itself flat during a maximum deadlift attempt. Even if more reps are the goal, a stronger back is the only way to achieve it.

There may be a slight tendency for the bar to drift forward as it comes off the floor. When this happens, it's usually because you've rocked forward during the setup so that your weight is forward of the mid-foot. Shoes with heels can do this, as can a misperception of your start position.

If this happens, you're probably too far forward, with your shoulders too far in front of the bar and your back too horizontal. To correct this, rock back off of your toes, reset your chest up, and think about actually pushing your mid-foot into the floor, instead of pulling on the bar.

Dette bli også diskutert fra 4 minutter ut i videoen:

"Turn every single rep into a set of its own"

er forsåvitt enig med deg, men mener ikke man må sprette vektene, men at man starter neste løft oppe holder trykket til man er oppe igjen, sikkert klønnete til og forklare. og vis man kjørere kontrollert begge veier blir det ikke mye sprett.

selv med sprett tror jeg 3x190 uten stopp er bedre en 1x190 blir mer volum. Jeg kjører uten stopp men spretter heller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er forsåvitt enig med deg, men mener ikke man må sprette vektene, men at man starter neste løft oppe holder trykket til man er oppe igjen, sikkert klønnete til og forklare. og vis man kjørere kontrollert begge veier blir det ikke mye sprett.

selv med sprett tror jeg 3x190 uten stopp er bedre en 1x190 blir mer volum. Jeg kjører uten stopp men spretter heller ikke

Om du setter stangen ned på gulvet, for så å løfte den opp igjen så er det jo med stopp. Om du resetter posisjonen før neste løft, eller har såpass bra teknikk at du allerede er i riktig posisjon blir individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...